UPS og ustabil bystrøm
Fra : Morton P. Christians~

Dato : 08-12-01 01:30

Er der nogen der kender til de potentiale konsekvenser, hvis et givent UPS
system ikke er forberedt på ustabil bystrøm.

Al info er velkommet!

TIA,

-- Morton

Fra : Christian Andersen

Dato : 08-12-01 01:45

Morton P. Christiansen wrote:

>Er der nogen der kender til de potentiale konsekvenser, hvis et givent UPS
>system ikke er forberedt på ustabil bystrøm.

Et styk slukket computer.

--
Tina Dickow - Fuel. Et album du MÅ eje!

http://chran.dyndns.dk - Nu med statistik!

Fra : Morton P. Christians~

Dato : 08-12-01 01:41

Men ingen reel risiko for fysisk ødelæggelse af systemerne?

-- Morton

Christian Andersen <igqgfq001@sneakemail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c11629e$0$25383$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Foo Bar

Dato : 08-12-01 20:37

> Er der nogen der kender til de potentiale konsekvenser, hvis et givent UPS
> system ikke er forberedt på ustabil bystrøm.

Min professionelle (og dybt subjektive!) erfaring er, at der generelt er
flere problemer med selve UPS-anlægget end der er med bystrømmen, hvilket
*kan* resultere i mere nedetid på et anlæg med UPS end et anlæg uden...
(Temmelig paradoksalt!) Selvfølgelig skal du have et UPS-anlæg, hvis du har
et behov for det - men hold dig fra det, hvis du ikke har et reelt behov.

Bystrømmen er - når den er tilstede! - af så høj kvalitet (dvs. fri for
transienter, brown-outs, drop-outs osv.) at du ikke behøver at bekymre dig
for det. Kontakt evt. Nesa, E2 eller hvad de nu kalder sig i dit
lokalområde - de vil sikkert være dig behjælpelig med statistikker...

På et anlæg uden UPS kan man risikere data-tab grundet ukorrekt nedlukning -
men mange OS'er overlever faktisk en brutal (se 'ukontrolleret') nedlukning
helt fint. UPS-anlægget skal dimensioneres, så det enten giver dig den
nødvendige effekt til at køre videre indtil strømmen kommer tilbage - eller
så det tillader dig en kontrolleret nedlukning. (Gæt selv hvad der koster
mest..!

Claus (som ikke arbejder for nogen "elektricitets-ISP'ere"..!

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 09-12-01 10:40

Foo Bar wrote:

> [...]
> et behov for det - men hold dig fra det, hvis du ikke har et reelt behov.

Endvidere har jeg set tilfælde hvor UPS anlæg har forudsaget fysisk
skade, dvs. der var syrebad i rummet. Heldigvis stod UPS anlæget ikke i
samme rum som serverne.

Dog har jeg aldrig haft problemer med et UPS anlæg i en bærbar :)