Asus A7A266 og Athlon Palomino XP 1600+ sa~
Fra : Klaus Jensen

Dato : 07-12-01 21:30

Hej!

Er der nogen der ved om Asus A7A266 kan køre med en Athlon Palomino XP
1600+(1400MHz)?

Og vil det i givet fald være tilstrækkeligt med denne køler: COOLERMASTER,
Socket A/7/FCPGA UP TO 1.4GHZ

På forhånd tak

Klaus Jensen

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 07-12-01 21:48

"Klaus Jensen" <i@remain.anonymous.com> skrev

> Er der nogen der ved om Asus A7A266 kan køre med en Athlon Palomino XP
> 1600+(1400MHz)?

Ja. Det kan den.

Se www.asuscom.de/support/techmain/FAQ/mobo_cpu/faq085_CPU_Upgrade_II.htm
for præcise detaljer omkring kompatibilitet og board-revisions nummer.

> Og vil det i givet fald være tilstrækkeligt med denne køler:
COOLERMASTER,
> Socket A/7/FCPGA UP TO 1.4GHZ

Ja. Det er det. En XP'er bliver ikke så varm som en tilsvarende alm.
Athlon.

mvh
Peter

Fra : Klaus Jensen

Dato : 07-12-01 22:06

"Chuke Mimergolf" <spam@nej.for.pokker> wrote in message
> Ja. Det kan den.
> Se www.asuscom.de/support/techmain/FAQ/mobo_cpu/faq085_CPU_Upgrade_II.htm

Hmm... De skriver om bios'en, revisioner under 1.10 at...

Die Athlon XP wird auf diesem Mainboard (Revision) nur unterstützt wenn die
CPU einen nicht veränderbaren ( locked / hardwired ) Multiplikator besitzt.

Æhm... Kan jeg være helt sikker på at den nævnte CPU ikke er
locked/hardwired? Og betyder det i givet fald den bare ikke kan køre med
fuld hastighed indtil jeg opgraderer BIOS'en?

- Klaus

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 07-12-01 23:32

> [...]

med
> fuld hastighed indtil jeg opgraderer BIOS'en?

Jeg tror ikke du misforstået betydningen af det tyske, som du citerer.
Der står netop:

"En Athlon XP er på dette bundkort (revision) kun understøttet, hvis
CPU'en er udstyret med en ikke-foranderlig (låst) multiplier"

Det betyder altså, at XP'eren kun understøttes, hvis multiplieren på
CPU'en er låst. Da alle nye AMD processorere er multiplier låst, er der
dermed ingen problemer med at udnytte en XP'er fuldt ud.

mvh
Peter

Fra : Klaus Jensen

Dato : 08-12-01 09:20

> Det betyder altså, at XP'eren kun understøttes, hvis multiplieren på
> CPU'en er låst. Da alle nye AMD processorere er multiplier låst, er der
> dermed ingen problemer med at udnytte en XP'er fuldt ud.

Mit tyske er en skændsel, ingen tvivl om det. :)

Fremragende, så bliver det et A7A266 motherboard.

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 07-12-01 21:47

Aner det ikke, men vil tro det. Kig på http://www.asuscom.de
eller http://www.asus.com.tw .

> Og vil det i givet fald være tilstrækkeligt med denne køler:
> COOLERMASTER, Socket A/7/FCPGA UP TO 1.4GHZ
<snip>

Tilstrækkeligt, muligvis, tilrådeligt, nej. Køb hellere en
ordentlig køler.

--
MVH
Thomas A. Frederiksen

Fra : Butch

Dato : 08-12-01 00:36

> Og vil det i givet fald være tilstrækkeligt med denne køler: COOLERMASTER,
> Socket A/7/FCPGA UP TO 1.4GHZ
Hej
Jeg vil ikke anbefale den køler gå efter en Taisol 760. Varme problemer er
en af de største kilder til ustabile systemer. En Taisol 760 koster ca 250.-
og er IMHO alle pengene værd.

/Butch

Fra : Klaus Jensen

Dato : 08-12-01 09:19

"Butch" <thomas.hansen@image.dk> wrote in message
> Jeg vil ikke anbefale den køler gå efter en Taisol 760. Varme problemer er
> en af de største kilder til ustabile systemer. En Taisol 760 koster ca
250.-
> og er IMHO alle pengene værd.

Okay... Jeg synes kølere er et gedemarked, Jeg vil have en god køler, der
ikke larmer for meget og koster makx. 250, så en Taisol er okay.. Men den
fører hverken ITbutikken eller shg.dk, hvor jeg vil købe alle de andre dele
til en ny pc...

Er der ikke nogen der kender en tilstrækkeligt og nogenlunde lydløs god
køler, som en af de to butikker forhandler?

- Klaus

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 08-12-01 09:24

Klaus Jensen wrote:

<snip>
> Er der ikke nogen der kender en tilstrækkeligt og nogenlunde
> lydløs god køler, som en af de to butikker forhandler?
<snip>

Bedste bud er nok en køler fra shg: Molex Sokkel A, 3pin,
termostatstyret, 28db!, <1400Mhz (1700plus XP).

Molex-kølerne er støjsvage, og denne udgave kan, som der står,
klare op til en 1700+.

Hvis du vil have en virkeligt støjsvag maskine er der dog kun en
vej at gå, og det er den jeg har valgt: Køb en stor profil
(helst en der skal skrues fast til bundkortet...) og sæt en
langsom 80mm blæser på. Jeg valgte en Alpha PAL-8045T fra
studiedata (450,-), og havde en støjsvag blæser liggende.
Resultatet er at min Duron 700 er så kold den kan blive, og at
jeg faktisk ikke kan høre køleren.

--
MVH
Thomas A. Frederiksen

Fra : Klaus Jensen

Dato : 08-12-01 09:37

"Thomas Alexander Frederiksen" <thomasaf@mail.tele.dk> wrote in message
> Bedste bud er nok en køler fra shg: Molex Sokkel A, 3pin,
> termostatstyret, 28db!, <1400Mhz (1700plus XP).

Hmm... Okay. Og det er ikke en af den slags, der er komplet umulige at sætte
på uden at bruge hæmningsløs vold? :)

- Klaus

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 08-12-01 09:43

Klaus Jensen wrote:

<snip>
> Hmm... Okay. Og det er ikke en af den slags, der er komplet
> umulige at sætte på uden at bruge hæmningsløs vold? :)
<snip>

Ikke så vidt jeg ved, den ser helt nem ud, men jeg har ikke
prøvet den ...

--
MVH
Thomas A. Frederiksen

Fra : Jakob M

Dato : 08-12-01 12:44

> Hmm... Okay. Og det er ikke en af den slags, der er komplet umulige at
sætte
> på uden at bruge hæmningsløs vold? :)

Aner det ikke, har ikke prøvet den, men jeg har hørt mange har ødelagt deres
CPU med den køler, se tråden "så har jeg ødelagt den CPU" af Mureren i
news:dk.edb.hardware fra 5/12. Køb Taisol køleren, god køling til prisen og
så støjer den ikke så voldsomt.

Mvh
Jakob

Fra : Jakob M

Dato : 08-12-01 12:46

> Er der ikke nogen der kender en tilstrækkeligt og nogenlunde lydløs god
> køler, som en af de to butikker forhandler?

Nej, desværre er de kølere de fører IMHO noget bras allesammen.

Mvh
Jakob