Array problem i forbindelse med mysql udtr~
Fra : Bo Overgaard

Dato : 07-12-01 14:57

Hej gruppe

Jeg har et lille problem jeg laver et sql kald til min database (mysql) der
ser sådan ud:

$sql= "select aggcell as a, max(x) as maxx, min(x) as minx, max(y) as maxy,
min(y) as miny from cell2 group by aggcell";

Der trækkes med andre ord fem felter ud fra databasen: a, maxx, minx, maxy
og miny

Når jeg fælgenden skriver resultatet til skærmen ser det fint ud.

Men jeg ønsker at gemme nogle af oplysningerne på følgenden måde. Fire array
hvor a skal udgøre nøglen altså array1[a]

det forsøger jeg at gøre på denne måde

while ($raekke = mysql_fetch_array($result)) {
extract($raekke);
$xmin[$a] = $minx;
$xmax[$a] = $maxx;
$ymin[$a] = $miny;
$ymax[$a] = $maxy;
}

Her får jeg så denne triste besked

Warning: Cannot use a scalar value as an array in C:\Program Files\Apache
Group\Apache\htdocs/test3.php on line 53

Er der nogen der har et bud på hvad der går galt?

Med venlig hilsen

Bo Overgaard

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 07-12-01 16:36

"Bo Overgaard" <boergo@hotmail.com> skrev

> Er der nogen der har et bud på hvad der går galt?

nææ, måske tildeler du dem omvendt? altså f.eks.

$a = 1;
$b = 2; # $b er 2
$b = $a; # $b er 1

men dette vil virke

while ($raekke = mysql_fetch_array($result)) {
$minx = $raekke[xmin];
$maxx = $raekke[maxx];
$miny = $raekke[miny];
$maxy = $raekke[maxy];
}

--
Take Care
Kim Emax

Fra : Bo Overgaard

Dato : 07-12-01 18:07

> "Bo Overgaard" <boergo@hotmail.com> skrev

> nææ, måske tildeler du dem omvendt? altså f.eks.
>
> $a = 1;
> $b = 2; # $b er 2
> $b = $a; # $b er 1
>
> men dette vil virke
>
> while ($raekke = mysql_fetch_array($result)) {
> $minx = $raekke[xmin];
> $maxx = $raekke[maxx];
> $miny = $raekke[miny];
> $maxy = $raekke[maxy];
> }

Tak for budet Kim

Men det er er ikke helt det jeg har brug for...
Når jeg sender denne
$sql= "select aggcell as a, max(x) as maxx, min(x) as minx, max(y) as maxy,
min(y) as miny from cell2 group by aggcell";
sql afsted

får jeg et resultat i denne stil

a maxx minx maxy miny
11 100 80 60 40
12 50 20 100 50
13 150 120 60 45
14 200 145 75 25

jeg er derfor intresseret i at lave et fire arrayes af typen $xmax[$a] så
jeg til en hver tid kan finde maxx-værdien for et givet a altså

echo $xmax[12] // resultat 50

Det er vigtigt at a er nøglen i mit array (jeg ved ikke om nøgle er det
rigtige udtryk!)

Håber stadig der er nogen der har et bud.

mvh Bo Overgaard

Håber det var mere klart.

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 07-12-01 19:09

"Bo Overgaard" <BoOvergaard@worldonline.dk> skrev

> [...]
>
> echo $xmax[12] // resultat 50
>
> Det er vigtigt at a er nøglen i mit array (jeg ved ikke om nøgle er det

ok, så gør du det forkert:

1. fordi du prøver at hente $raekke[xmin]; men det felt findes ikke i
ovenstående kald, vel?

2. gør du det rigtigt, overskriver du array elementes værdi:

> while ($raekke = mysql_fetch_array($result)) {
> $minx = $raekke[xmin];
> }

skal være $minx[$a] = $raekke[minx]; # giver $minx[11] = 80;
_næste_ gang løkken kører vil det give $minx[11] = 100;
Her overskrives værdien...

> Håber stadig der er nogen der har et bud.

Jeps, kig her: http://www.php.net/manual/en/function.array.php - fruit
eksemplet er din ven...

> Håber det var mere klart.

Det var det