Pension ved dødsfald
Fra : Winnie Henriksen

Dato : 07-12-01 01:15

Hej

Jeg vil spørge om nogen ved hvad der sker når en førtidspenison når
personen dør.

Det er fordi min mor døde den 19/11 og da jeg genemgår deres ting
opdager jeg at hendes pension er indsat den 30/11, jeg havde regnet
med at det bare var en fejl og at den ville blive trukket tilbage men,
jeg talte med min far idag og de står der stadig og han har ikke hørt
fra kommunen.....

Så er der nogen det ved om det er rigtigt at han skal have dem vi skal
i skifteretten på tirsdag så jeg er ved at lave en opgørelse over gæld
og aktiver så jeg skal jo have dem med på en men hvis de skal tilbage
ja så skal de også stå som gæld

På forhånd tak for hjælpen

MVH

Winnie
Med venlig hilsen

Winnie Henriksen

Fra : Leonard

Dato : 07-12-01 09:52

Må jeg først kondolere.

>Det er fordi min mor døde den 19/11 og da jeg genemgår deres ting
>opdager jeg at hendes pension er indsat den 30/11, jeg havde regnet

Kommunen har ikke kunnet nå at stoppe udbetalingen ppå de få dage, og
spørgsmålet er også om pensionen er forudbetalt eller bagudbetalt.
Det nemmeste er at ringe til kommunens pensionskontor og spørge der,
så får du det rigtige svar og samtidig får du stoppet en evt.
udbetaling d. 31/12.

--
Thomas Leonard Gertz - Næstformand i Paraplegikerkredsen
Brug tilgængelighedsbasen på http://paraplegi.dk/

Fra : Mari

Dato : 08-12-01 00:21

Afskrift fra http://www.vejle.dk/showpage.asp?ID=187

Dødsfald
Afdødes pension
Efterladtes pension
Efterlevelseshjælp
Begravelseshjælp

Afdødes pension
Pension stopper dagen efter dødsfaldet.
Efterlevelsespension og dobbelt fradrag til ægtefælle er afskaffet.

Ægtepar (samgifte)
Ved forudbetalt pension:
Efterladte ægtefælle har ret til afdødes pension fra dødsfaldet til månedens udgang.

Ved bagudbetalt pension:
Efterladte ægtefælle får udbetalt afdødes pension fra den 1. i måneden til og med dødsdagen.

Gifte (kun den ene er pensionist)
Ved forudbetalt pension:
Efterladte ægtefælle skal tilbagebetale afdødes pension fra dagen efter dødsfaldet, og indtil udbetalingen af pension stoppede.

Ved bagudbetalt pension:
efterladte ægtefælle får udbetalt afdødes pension fra den 1. i måneden til og med dødsdagen.

Samlevende pensionister og enlige pensionister
Ved forudbetalt pension:
Pensionen for perioden fra dødsfaldet og indtil månedens udgang kræves tilbagebetalt af afdødes bo.

Ved bagudbetalt pension:
Pensionen fra den 1. i måneden og indtil dødsdagen udbetales til afdødes bo.

Efterladtes pension

Efterladte ægtefælles eller samlevers pension omregnes til enlig fra det tidspunkt, hvor afdødes pension stopper. Det vil sige dagen
efter dødsfaldet.

For samgifte omregnes pensionen til enlige dog først fra den 1. i den følgende måned, fordi efterladte ikke skal tilbagebetale en
del af afdødes pension.

Efterlevelseshjælp

Efterlevelseshjælpen sikrer gifte og samlevende med beskedne indtægter og formue mulighed for hjælp, hvis ægtefællen eller
samleveren dør.

Hjælpen gives til både pensionister og ikke-pensionister.

Hvem kan få efterlevelseshjælp?

Efterladte skal have levet sammen med afdøde i ægteskab eller ægteskabslignende forhold i mindst 3 år før dødsfaldet.
Parret skal have boet sammen på fælles bopæl i Danmark.
Hjælpen er afhængig af indtægter og formue.
Hjælpen udbetales kun efter ansøgning.
Hvor skal du søge?
Modtager du førtidspension, folkepension eller delpension, skal du søge Pensionskontoret, Skolegade 1, 1. sal.

Andre skal sende ansøgningen til: Visitationen, Familie & Jobservice, Skolegade 1, 2. sal.

Hvordan beregnes hjælpen?
Det er efterladtes beregnede årsindtægt, der har betydning for, om kommunen kan udbetale hjælp.

Der indgår 2 elementer i årsindtægten:

en indtægtsdel
et formuetillæg
Indtægtsdelen:
Personlig indkomst + positiv kapitalindkomst + aktieindkomst beskattet efter personskattelovens § 8a, stk. 1 og 2. Desuden indtægter
fra afdøde - f.eks. udbetalinger fra pensionsordninger.

Formuetillæg:
Formuen for dødsfaldet + formuerettigheder, som efterladte opnår som følge af dødsfaldet - f.eks. livsforsikringer, udbetalinger fra
pensionsordninger, arv efter afdøde.
Gæld og skatter af skattepligtige engangsudbetalinger pg andre omkostninger fratrækkes.
Det er således nettoformuen, der beregnes formuetillæg af. Der ses bort fra de første 100.000 kr.
Herefter beregnes 30% af resten, og beløbet lægges oveni indtægten som et formuetillæg.

Hvor stor er hjælpen?
Hvis indtægt og formuetillæg ikke overstiger 160.000 kr., ydes der maksimalt 10.000 kr.
Hjælpen nedsættes gradvist.
Overstiger indtægt og formuetillæg 250.000 kr., har du ikke ret til efterlevelseshjælp.

Efterlevelseshjælpen er skattepligtig a-indkomst.

Efterlevelseshjælpen kan sammen med eventuelle stigninger i indtægten hos efterladte og dennes husstandsmedlemmer betyde, at
boligstøttten skal omregnes.

Begravelseshjælp

Begravelseshjælpen er uafhængig af afdødes formue, hvis

Afdøde er under 18 år. Begravelseshjælpen er så på 6.000 kr. pr. 1. januar 2000.
Afdøde er født før 1. april 1957. Begravelseshjælpen er så på mindst 1.050 kr.
Hvis afdøde er over 18 år, afhænger begravelseshjælpen af afdødes formue. Begravelseshjælpen kan højst være på 7.150 kr. pr. 1.
januar 2000. Beløbet nedsættes med det beløb, formuen overstiger visse grænser:

Hvis afdøde efterlader ægtefælle eller børn under 18 år, er formuegrænsen 23.950 kr. Hvis formuen overstiger 31.100 kr., kan du ikke
få udbetalt begravelseshjælp (bortset fra de 1.050 kr., der altid udbetales efter personer, der er født før 1. april 1957).
Hvis afdøde hverken efterlader ægtefælle (eller registreret partner) eller børn under 18 år, er formuegrænsen 11.950 kr. Der
udbetales ingen begravelseshjælp, hvis formuen overstiger 19.100 kr. (bortset fra de 1.050 kr., der altid udbetales efter personer,
der er født før 1. april 1957).
Hvordan får jeg hjælpen udbetalt?
Hvis kommunen skal udbetale begravelseshjælp udover 1.050 kr., skal den have dokumentation fra skifteretten og eventuel anden
dokumentation for afdødes og evt. ægtefælles samlede formue og formuerettigheder, du opnår som følge af dødsfaldet.
Det kan være skifteretsattest, åbningsstatus og boopgørelse.

Ansøgningsskema til begravelseshjælp fås hos kommunen eller bedemanden.