Lige en lille advarsel.....
Fra : Steffen V Petersen

Dato : 06-12-01 23:07

Hej Gruppe

Jeg vil lige for en sikkerhedsskyld lige advare gruppen om, at jeg om
ca. 2 uger får "en lille ny" (P133) til gateway og firewall, og at
støjniveauet derfor kan forekomme en anelse højere end normalt, grundet
mindre intelligente spørgsmål fra undertegnedes side.

Jeg håber i vil bære over med mig :P

--
Venlig hilsen
Steffen V Petersen

Den autodidakte empiriker...

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 06-12-01 23:10

"Steffen V Petersen" <svp#@bonbon.net> wrote in message
> [...]
> støjniveauet derfor kan forekomme en anelse højere end normalt, grundet
> mindre intelligente spørgsmål fra undertegnedes side.

Jamen så har du jo hele 2 uger til at læse diverse howto's , man pages samt
mailing lister om emnet - what the problem? ;)

/Dennis

Fra : tomov

Dato : 07-12-01 15:26

"Steffen V Petersen" <svp#@bonbon.net> skrev i en meddelelse
> "en lille ny" (P133) til gateway og firewall, og at
> støjniveauet derfor kan forekomme en anelse højere end normalt, grundet
> mindre intelligente spørgsmål fra undertegnedes side.

Jeg har netop opgivet (for en tid) Redhat 7.2. som firewall (efter at have
læst 6 HOWTOs og 2 dummies-bøger virkede alt undtagen netop IPCHAINS).
Nå - men jeg installerede i stedet en e-smith 4.1 server/gateway. Hold da
k... hvor var det nemt.
10 spørgsmål og man er i luften.
Tak e-smith ! (www.e-smith.org)

venligst
Tom

Fra : Christian Andersen

Dato : 07-12-01 16:08

tomov wrote:

>Tak e-smith ! (www.e-smith.org)

Selv tak.

--
Tina Dickow - Fuel. Et album du MÅ eje!

http://chran.dyndns.dk - Nu med statistik!

Fra : Jonathan

Dato : 07-12-01 16:18

"tomov" <tomov@FJERNofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> læst 6 HOWTOs og 2 dummies-bøger virkede alt undtagen netop IPCHAINS).
> Nå - men jeg installerede i stedet en e-smith 4.1 server/gateway. Hold da

Er man privat person så kan man få Astaro Security Linux gratis:
http://www.astaro.com/products/index.html , den er vist mere egnet til
firewall/gateway end e-smith/SME...

Man kan selvfølgeligt også prøve den gammel kendte SmoothWall:
http://www.smoothwall.org/gpl/home/

Vælger du en af disse skulle du ikke have svært ved at opsætte det hele
selv....

Er du mere ambitiøs og vil selv "bygge" din fw/gateway op fra bunden vil jeg
meget kraftigt anbefale at bruge OpenBSD www.openbsd.org som fundament. Det
er meget mere overskueligt en for eksempel RedHat Linux...og firewall/NAT
delen er ret nem at konfigurere korrekt.

mvh.
Jonathan

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 07-12-01 16:22

Jonathan wrote:
> Er man privat person så kan man få Astaro Security Linux gratis:
> http://www.astaro.com/products/index.html , den er vist mere egnet til
> firewall/gateway end e-smith/SME...

Astaro er totalt ufleksibel, og mest egnet til windows-brugere, der vil
prøve at klikke sig lidt frem og se om det virker, frem for at sætte sig
ind i tingene.

--
Lars Kongshøj

Fra : Jonathan

Dato : 07-12-01 21:54

"Lars Kongshøj" <lars_kongshoj@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Astaro er totalt ufleksibel, og mest egnet til windows-brugere, der vil
> prøve at klikke sig lidt frem og se om det virker, frem for at sætte sig
> ind i tingene.

Jeg er fuldstændigt enig, jeg mener dog stadig at den er mere brugbar som
"unix lignede" firewall end E-smith server...Det var også derfor jeg forslog
et mere "solidt" grundlag, nemlig OpenBSD med PF/NAT...

mvh.
Jonathan

Fra : tomov

Dato : 08-12-01 16:59

"Jonathan" <j_fromer@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Lars Kongshøj" <lars_kongshoj@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Hmm. Lyder som mig....

> Jeg er fuldstændigt enig, jeg mener dog stadig at den er mere brugbar som
> "unix lignede" firewall end E-smith server
Hvorfor er den mere velegnet ?

> et mere "solidt" grundlag, nemlig OpenBSD med PF/NAT...
Nyt stort forskningsprojekt for mig - lyder det til !

OK - Nu har jeg Smith i luften, ville dog gerne lukke for mail og www.
Og der render jeg igen ind i de langhårede firewalldefinitioner.
Jeg slås videre, og når jeg har fået dresseret lidt på ham prøver jeg nok en
"ren" installation igen.
Jeg havde bare taget for stor en mundfuld på en gang. Så gik jeg kold.
Mangler ligesom at få nogen af definitionerne helt på plads....

Tak for responsen.

Og pøjpøj til Steffen som startede tråden.
Jeg vil holde øje med dig

Tom

Fra : Steffen V Petersen

Dato : 08-12-01 17:37

> Og pøjpøj til Steffen som startede tråden.

Tak :P

--
Venlig hilsen
Steffen V Petersen