serverspørgsmål
Fra : Karsten Rasmussen

Dato : 06-12-01 23:04

Hej, jeg har lige et par spørgsmål, jeg er stødt på ved opsætningen af en RH7.2 boks, som server.

Hvordan får jeg en lokal newsserver i luften igen.

[root@borger root]# /etc/rc.d/init.d/innd start
Kør venligst 'makehistory' og/eller 'makedbz' før du starter innd.
[root@borger root]# makehistory
[root@borger root]# makedbz
Can't do dbzagain, No such file or directory
[root@borger root]# /etc/rc.d/init.d/innd start
Kør venligst 'makehistory' og/eller 'makedbz' før du starter innd.
[root@borger root]#

Yderligere kunne jeg godt tænke mig at vide lidt mere om, hvordan man bedst styrer hvem der må relaye via sendmail ud af maskinen,
og hvor meget man kan lukke af for i hosts.deny.

Maskinen kører ftpd,httpd,ssh,named og sendmail.

Jeg har prøvet med :

hosts.deny:
ALL:ALL

hosts.allow:
ipop3d : ALL
ALL : xxx.xxx.xxx.xxx (min PC)
ALL : xx.xx.xxx.xx (fra jobbet)
sendmail : 62.61.132.

Men så ser det ikke ud til at jeg modtager post udefra.

Karsten

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 07-12-01 14:03

Karsten Rasmussen wrote:

> [...]
> [root@borger root]# /etc/rc.d/init.d/innd start
> Kør venligst 'makehistory' og/eller 'makedbz' før du starter innd.

lavede selv samme fejl i sin tid. Du skal oprette en tom history,
oprette databasefilerne og omdøbe dem til at hedde det rigtige. Fr
INSTALL:

Next, you need to create an empty history database. To do this, type:

cd ~news/db
touch history
makedbz -i

When it finishes, rename the files it created to remove the ".n" in
the
file names and then make sure the file permissions are correct on
all
the files you've just created:

chmod 644 *

Du mangler trinet med at omdøbe dem.

> Yderligere kunne jeg godt tænke mig at vide lidt mere om, hvordan man
> bedst styrer hvem der må relaye via sendmail ud af maskinen, og hvor
> meget man kan lukke af for i hosts.deny.

sendmails relaykontrol styrer du i /etc/mail/access.

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] ---------------------------------------
Computers are like airconditioners:

Fra : Karsten Rasmussen

Dato : 07-12-01 21:46

> [...]
> INSTALL:
>
> Next, you need to create an empty history database. To do this, type:

Hmm jeg kan ikke rigtig få det til at virke.
Jeg her inn.conf og alle de andre opsætningsfiler liggende i /etc/news
men ingen news/db , skal jeg først oprette biblioteket ? hvor ?

Hvis jeg som bruger news kører

touch history
makedbz -i
inndstart

så kommer der i loggen:

==> news.notice <==
Dec 7 20:52:48 borger innd: tradindexed: could not create /var/spool/news/overview/group.index: Permission denied
Dec 7 20:52:48 borger innd: SERVER cant open overview method

/Karsten

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 09-12-01 23:54

Karsten Rasmussen wrote:

> Hvis jeg som bruger news kører
>
> touch history
> makedbz -i

Det skulle være ok.

> inndstart

Inndstart skal køres som root - den skifter selv til news de relevante
steder.

Rasmus

--
I would never kill somebody