konfiguration ok?
Fra : Casper G Thomsen

Dato : 06-12-01 23:01

Hej

Jeg skal ud og købe ny pc. Jeg har prøvet at lave et system til max.
7.500,- kr. Jeg har prøvet at få mest ydelse for pengene og samtidig
prøvet at vælge mærker som jeg har indtryk af giver et stabilt system.
Endelig er det mit håb, at mit valg af kabinet og køler m.m. giver mig
en pc som ikke larmer alt for meget.

Indtil videre er jeg kommet frem til følgende opsætning, som jeg meget
gerne vil høre Jeres mening om. Er der nogle bommerter blandt mine
valg? Ser det fornuftigt ud? Etc.

Jeg regner med at købe Window XP præinstalleret (ikke inkluderet i de
7.500 kr.).

Processor
AMD Athlon Thunderbird 1,4 GHz, 266 MHz Bus

Bundkort
Asus A7V133C, ATX (266FSB)

CPU-Køler
Cololermaster Socket A/7/FCPGA UP TO 1.4GHZ

Kabinet
Aopen HQ48Pro-A/MT 300W 3x3.5" 3x5.25" ATX P4

Grafikkort
ASUS AGP-V7100 GeForce2 MX-400, 64MB, TV OUT Pro til 1.081,-

eller

Aopen GeForce 2 Pro/AGP 64MB DDR Tv-Out Retail til 1.262,-

Jeg har ikke kunne finde nogle udtalelser om Aopen-kortet. Rimeligt
nyt? Det ser umiddelbart ud som om man får meget til prisen - eller
hvad? Er de ekstra 181,- givet godt ud? Eller er jeg bedre tjent med
et Asus-kort?

Harddisk
IBM Deskstar 60GXP, 60GB, IDE100

Diskdrev
Panasonic 1.44MB Floppy Drive

Lydkort
Creative SB Live! Player 5.1 PCI, Bulk

RAM
512MB KINGSTON SDram PC133
64MX64 PC133 CL3 VALUE

Jeg regner med at kunne genbruge mit Samsung cdrom-drev og min HP
cdrom-brænder fra mit gamle AMD K6 233mhz system. Er det helt forkert?

Hvad med min IBM 4,3GB hardisk. Kan den også genbruges i det nye
system?

Jeg takker på forhånd for Jeres respons - og håber ikke min post er
blevet for lang.

mvh
casper

Fra : Quark

Dato : 06-12-01 23:44

Ville det ikke være smartes at ofre 150 kr for et langt bedre grafikkort?
altså Gf2 pro istedetfor mx

Fra : Casper G Thomsen

Dato : 07-12-01 11:17

"Quark" <myemail@webtest.com> wrote in message news:<3c0ff4bb$0$25381$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...''
<indsat længere nede>

> "Casper G Thomsen" <bydaway@hotmail.com> skrev

<klip>

> Ville det ikke være smartes at ofre 150 kr for et langt bedre grafikkort?
> altså Gf2 pro istedetfor mx

Jo. Men gf2 Pro _og_ 64 MB DDR Ram for for sølle 182,- ekstra - det
ser lidt ud til at være for godt til at være sandt. Jeg har hørt godt
om Asus geforcekort, men ikke rigtigt hørt noget om AOpens kort.

Fra : Santa Xcaze

Dato : 07-12-01 13:55

SNIP

Det er totalt lige meget hvilket mærke du køber .... Køb et geforce 2 fra fx
daytona eller his ... Det er det smarteste ... Jeg ville overveje et mindre
kabinet end et hightower og så skifte PSU blæseren med en papst ... Din
coolermaster er en OK køler, og det larmet ik videre ...

Fra : Santa Xcaze

Dato : 07-12-01 14:00

SNIP

Glem lige det med asus bundkortet det var jo et kt133a ... Men hvis der skal
købes 133a bundkort findes der kun et epox 8kta3+ pro ;) det er ekstremt OC
venligt !!!

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 07-12-01 09:09

> [...]
> cdrom-brænder fra mit gamle AMD K6 233mhz system. Er det helt forkert?
>
> Hvad med min IBM 4,3GB hardisk. Kan den også genbruges i det nye

Jeg kan se på www.edbpriser.dk at dit system løber op i ca 5.000 kroner
inden købet af grafikkort. Vælger du at købe det hele et af de billigere
steder, bliver det nok et par hundrede dyrere.
Selv med grafikkortet er der lidt luft til forbedringer, hvis systemet må
koste 7.500,-
Jeg vil anbefale et andet bundkort. Asus bundkortet bygger på den gamle Via
KT133 chip Det er selvfølgeligt stabilt og vistnok også meget OC-venligt,
men der er langt hurtigere chipsets på markedet idag.
Skal det være billigt og godt så køb ECS K7S5A ATX med SIS735 chipsettet til
bare 625,-
Må det være dyrere, så EPOX 8KHA+ med Via KT266A chipsettet til 1236,-
Vælg en DDRram-løsning i stedet for SD-ram eksempelvis 2x256 MB Apacer DDR
PC2100 ram til 958,- (Hold kæft, hvor priserne er steget )

IBM harddiske har desværre fået et dårligt ry her på det sidste, men hvis
det ikke generer dig, så er det vel godt nok.
Ellers kig nærmere på en Seagate Barracuda IV 60 Gb.

Kabinettet kender jeg ikke, men er selv meget begejstret for Chieftec/Antec
kabinetterne, som selvfølgeligt er lidt dyrere.

Angående et Geforce2 grafikkkort, så vælg et med 64 Mb DDR-ram
Prøv at kigge nærmere på mærker som Elsa, Gainward, Innovision, Leadtek
eller nogen af de mange andre, der producerer grafikkort på Nvidea's Geforce
chip. Da det er Nvidea, der leverer driverne til kortene, går du aldrig helt
galt i byen, selvom du vælger et billigere alternativ til Asus.

Jeg vil anbefale dig at investere 150,- ekstra i en Taisol køler, der har et
godt ry her i gruppen.

Jeg ved ikke, om det er besværet værd at flytte dit gamle ATA33 drev over i
den nye maskine. Med 60 Gb mangler du ikke plads, og du risikerer bare at
sløve maskinen, hvis den sidder på samme IDE-controller som den nye
harddisk.
Så hellere bruge den gamle maskine som server eller noget andet sjovt. Da
får resten af maskinen også værdi
Du kan sagtens genbruge cd-rom og brænder og stadig have glæde af den gamle
maskine som server!

Best regards

Jesper
--
Det er menneskeligt at fejle, men hvis man ønsker virkeligt at lave kage i
den, må man tage en computer til hjælp

Fra : Santa Xcaze

Dato : 07-12-01 13:59

SNIP
> Jeg vil anbefale et andet bundkort. Asus bundkortet bygger på den gamle
Via
> KT133 chip Det er selvfølgeligt stabilt og vistnok også meget OC-venligt,
Nej det er overhovedet ik OC- venligt, du tænker på 133a, det er OC venligt

> [...]
til
> bare 625,-
> Må det være dyrere, så EPOX 8KHA+ med Via KT266A chipsettet til 1236,-

Helt Enig

> Vælg en DDRram-løsning i stedet for SD-ram eksempelvis 2x256 MB Apacer DDR
> PC2100 ram til 958,- (Hold kæft, hvor priserne er steget )

Det eller kingston

> IBM harddiske har desværre fået et dårligt ry her på det sidste, men hvis
> det ikke generer dig, så er det vel godt nok.
> Ellers kig nærmere på en Seagate Barracuda IV 60 Gb.
Sludder ... Det er 75 gxp serien der var problemer med, 60 gxp fejler intet

> Kabinettet kender jeg ikke, men er selv meget begejstret for
Chieftec/Antec
> kabinetterne, som selvfølgeligt er lidt dyrere.
Kunne ik være mer enig, især deres sort tower kabinetter

> [...]
helt
> galt i byen, selvom du vælger et billigere alternativ til Asus.
;)

> Jeg vil anbefale dig at investere 150,- ekstra i en Taisol køler, der har
et
> godt ry her i gruppen.
Os helt oki
Eller eventuelt en køleprofil med en papst monteret!

Fra : Per Kristensen

Dato : 07-12-01 11:40

> Jeg regner med at købe Window XP præinstalleret (ikke inkluderet i de
> 7.500 kr.).
>

> Processor
> AMD Athlon Thunderbird 1,4 GHz, 266 MHz Bus

Hvorfor ikke en Palamino?

> Bundkort
> Asus A7V133C, ATX (266FSB)

Har selv et A7V133 og den er rock-solid. Pas på med diverse skumle mærker,
som du ikke kender til.

> CPU-Køler
> Cololermaster Socket A/7/FCPGA UP TO 1.4GHZ

Argh! min erfaring siger at hvis en køler er oplyst til 1.4GHz, så kan den
lige knap klare en 1.2'er. Jeg har selv en Swiftech 462A, som er oplyst til
2GHz Athlon. Den er dog ret dyr, men Alpha laver nogle gode kølere til
400-500kr.

> Kabinet
> Aopen HQ48Pro-A/MT 300W 3x3.5" 3x5.25" ATX P4

Deres PSU'er har ry for at støje

> [...]
> nyt? Det ser umiddelbart ud som om man får meget til prisen - eller
> hvad? Er de ekstra 181,- givet godt ud? Eller er jeg bedre tjent med

for guds skyld begræns ikke maskinen med et MX kort. Køb min. et GF2 Pro
eller Ultra

> Harddisk
> IBM Deskstar 60GXP, 60GB, IDE100

Jeg ville ikke købe IBM da jeg har haft personlig dårlig erfaring med både
75GXP og 60GXP serien. Jeg har en Seagate Baracuda IV 80GB. Den er hurtig og
total lydløs, og giver mindre varme end IBM.

> Diskdrev
> [...]

RAM skulle gerne kunne køre 133MHz med CAS latency 2! Det kan mit PQI bl.a.

Fra : Santa Xcaze

Dato : 07-12-01 14:02

SNIP

> Hvorfor ikke en Palamino?

Tja det er måske lidt spild af penge da en 1.4 ghz sagtens kan klare det som
han vil bruge den til ...

> Har selv et A7V133 og den er rock-solid. Pas på med diverse skumle mærker,
> som du ikke kender til.
Igen epox 8kta3+ pro eller de andre nævnte mærker ...

> Argh! min erfaring siger at hvis en køler er oplyst til 1.4GHz, så kan den
> lige knap klare en 1.2'er. Jeg har selv en Swiftech 462A, som er oplyst
til
Ja og den larmer som et ondt år ... Skal lige sig at min coolermaster køler
virker helt fint .... 1.2@1.4 42 grader ved full load

SKIft den!

Fra : Casper G Thomsen

Dato : 11-12-01 16:07

Ok, jeg takker for tilbagemeldingerne.

Jeg tager Jeres råd til efterretning, afsætter mere tid til research
og vender måske tilbage med en revideret almost-order-to-go
konfiguration.

mvh
Casper G Thomsen