edb-regler - juridsk ok ?
Fra : Niels Frahm

Dato : 06-12-01 22:25

"Eleverne er selv ansvarlig for de handlinger, som han/hun foretager
(udtalelser, kopiering med m.m.)"

Er dette udsagn i en skolens edb-regler juridisk ok ?

Niels

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 06-12-01 23:26

"Niels Frahm" <frahm@writeme.com> skrev i en meddelelse
> "Eleverne er selv ansvarlig for de handlinger, som han/hun
foretager
> (udtalelser, kopiering med m.m.)"
>
> Er dette udsagn i en skolens edb-regler juridisk ok ?

Både- og: en elev under den kriminelle lavalder kan ikke drages
personligt til ansvar -og dog: hvis eleven udøver hærværk, kan
han/hun faktisk godt drages til ansvar og blive
erstatningspligtig.

--
ahw

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 07-12-01 00:22

"Niels Frahm" <frahm@writeme.com> skrev i en meddelelse
> "Eleverne er selv ansvarlig for de handlinger, som han/hun foretager
> (udtalelser, kopiering med m.m.)"
>
> Er dette udsagn i en skolens edb-regler juridisk ok ?

Udsagnet er i den citerede form juridisk værdiløst.
Hvilke udtalelser er der tale om og i hvilke sammenhænge?
Kopiering af hvad? Billeder? Musik? software? Tekst? og i hvilken
sammenhæng? En del kopiering er i undervisningsmæssig sammenhæng tilladt,
men ulovlig i kommerciel/privat sammenhæng!
På hvilken måde ansvarlig? Økonomisk eller moralsk eller??

Sproget i hele udsagnet er så ubehjælpsomt og uklart, at det ikke vil have
nogen juridisk betydning overhovedet!!
Der er ikke engang korrekt sproglig kongruens.

venlig hilsen

Niels Aage Schmidt

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 07-12-01 15:20

"Niels Aage Schmidt" <nielsaa@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ikke vil have
> nogen juridisk betydning overhovedet!!
> Der er ikke engang korrekt sproglig kongruens.

Jeg er helt enig, Niels, men jeg valgte at tro at han mente om
elever i det hele taget kan gøres juridisk ansvarlige for deres
gerninger -og der valgte jeg at svare som jeg gjorde. Det er
fastslået med al ønskelig tydelighed, at børn er blevet gjort
økonomisk ansvarlige for handlinger, de har lavet som børn.
Sagerne venter bare til de er myndige, og så falder hammeren.

Endelig tror jeg at det drejer sig om et af de "kontrakter" som
nogle skoler vælger at give til eleverne til underskrift for at
understrege alvoren i tingene.

Jeg synes ikke personlig om fremgangsmåden fordi det imho er en
måde at undgå at tage pædagogisk stilling til elevernes adfærd
omkring edb-udstyret, mens jeg på den anden side må medgive at
det nok ikke gør så meget at man fasslår nogle færdselsregler
(som i parantes bemærket ikke har en pind med pædagogik at
gøre).

Mine egne børn har prøvet turen med at få "kontrakter" med
hjem - og jeg har af principielle grunde altid nægtet at skriver
under - vores børn er dog så priviligerede at de begge har
adgang til både internet og computere samt relevante
undervisningsprogrammer i et væk, så en evt. udelukkelse fra at
bruge skolens computere vil ikke være relevant (bortset fra at
skolen jo har en forpligtelse til at sørge for at it integreres
i alle fag -så at udelukke bestemte elever nok ikke lige det,
der burde kunne komme på tale i videre omfang - eller hva'?)

--
ahw

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 07-12-01 17:09

"Arne H. Wilstrup" <ahw@ahw.dk> skrev i en meddelelse

> Mine egne børn har prøvet turen med at få "kontrakter" med
> hjem -

Hele kontraktideen kræver, at dem, som opstiller kontrakterne er i stand til
at formulere sig klart og utvetydigt.
Selv i såfald er jeg ikke tilhænger af systemet, især ikke, når det som i
startcitatet fokuserer på det forbudte.
Min holdning og praksis er, at vi fokuserer på det positive og får eleverne
til at indse, at det er til fælles bedste. Oratoriske piskesmæld har
sjældent den store effekt. Heller ikke, når de er formuleret skriftligt.

vh NS

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 07-12-01 17:19

> [...]
piskesmæld har
> sjældent den store effekt. Heller ikke, når de er formuleret

enig!

--
ahw

Fra : Niels Frahm