Art4You Nyhedsbrev, dec. 2000 - til orient~
Fra : Jakob Munck

Dato : 04-12-00 15:25

Art4You Nyhedsbrev, dec. 2000 / www.art4you.dk

1. Hitmåling på Chart.dk

Inspireret af en af vores udstillere satte jeg for et par uger siden
vores galleri på Chart.dk's hitliste. Her måler man 47 websites der
har med kunst og gallerier at gøre, og i ugerne der er gået, har vi
ligget mellem en 3. og en 11. plads. Vi er altså i den pæne ende af
skalaen, og der er ikke grund til utilfredshed. Men det er jo altid et
arbejde at vedligeholde interessen for noget nyt. Vi har for tiden ca.
10 forskellige gæster i døgnet, og visse dage har det været helt oppe
på 30. Men der er stadig plads til én eller to kunstnere mere på
galleriet, og jeg håber at finde nogen, der er interesserede, og som
samtidig er gode nok.

2. Nyt logo

Jeg har fået en grafiker til at lave et forbedret logo til galleriet.
Det har de samme far-ver som det gamle, men det ser mere smart ud.
Sjovt nok er der masser af unge men-nesker, der er gode til at lave
grafisk arbejde, men jeg har indtryk af, at de som regel ikke har
opgaver nok. I hvert fald fik jeg udarbejdet dette logo, og de ca. 10
udkast der blev lavet inden, for 3 flasker rødvin! Det vil jeg mene er
billigt, ja måske alt for billigt. Måske burde jeg skamme mig?

3. Besøg hos Susan, Maskeriet

Som læserne af dette nyhedsbrev vil vide, var vi d. 11.11 på besøg hos
Susan Mal-berg Albertsen i Maskeriet, Hillerød. Vi var 3 gæster og vi
havde en herlig eftermiddag, hvor vi så på Susans fantastiske
kreationer og hørte hende fortælle om hvordan de fremstilles og bruges
til dramatik og kunst af forskellig art. Dansk masketradition er ikke
så udviklet som den tilsvarende i Sydamerika og andre steder, og måske
har det at gøre med vores kultur. De fleste børn synes jo, at det er
sjovt at have masker på til Fastelavn, og i teateret undrer vi os
heller ikke over at skuespillerne bærer masker. Men når vi almindelige
voksne mennesker skal vælge en maske der passer til os selv og spille
den rolle, som masken udtrykker, så bliver vi forlegne. Ja, netop
derfor var det spændende at høre Susan fortælle. Måske blev vi en
lille smule mere løsslupne af at høre på det. Det har vi i hvert fald
brug for.

4. Kultureksport

Regeringen vil nu have en erhvervspolitik for dansk kultur. En
kortlægning viser, at kulturen omsætter for 75 mia. kr. og beskæftiger
60.000 mennesker, så alting drejer sig ikke om teknologi og IT. Der er
store muligheder inden for kultureksport også. Lars von Trier er vel
det bedste eksempel, men vi har også danske malere, der er gode til at
sælge deres værker i udlandet. Det skal vi være stolte af, for ikke
alene giver det penge i valutakassen, men det viser også, at vi her i
lille Danmark faktisk godt kan lave ting, der har interesse ud over
landets grænser. Det gælder naturligvis om at udtrykke sig i et
formsprog, der rører ved noget universelt, og det kan faktisk lade sig
gøre, hvis man tør gøre sig fri af den fordummende nationalromantik og
de dertil hørende klaustrofobiske og selvtilstrækkelige
kulturstrømninger.
Nationalstaten mister efterhånden sin betydning, og det skal vi være
glade for. I fremtiden er vi ikke bare danskere, vi er også europæere
og verdensborgere. Vores horisont udvider sig, og både vore
frihedsmuligheder og de dertil hørende udfordringer, bliver
mangedoblet.

5. Kvalitetsmåling

David Favrholdt er blevet en kendt mand i kunstmiljøet p.g.a. sin
teori om at man skal lave "objektiv" kvalitetsmåling af kunst. De
kriterier han opstiller for hvad han kalder for "ægte kunst" er
formentlig ikke så fjernt fra dem, som flere af Art4You's kunstnere
vil kunne tilslutte sig. Men derfra og til at sige, at alt andet ikke
er god kunst, det er at gå for vidt. I sidste ende er der ikke andre
end den enkelte, der kan afgøre hvad han/hun mener er god kunst, og
der findes næppe faste formler for hvordan denne skal se ud. Kunst
udvikler sig altid, og det samme gør vores smag. Kunsten skal
provokere, inspirere og skabe glæde. Det