CMOS Checksum error!!!!
Fra : WormMan

Dato : 06-12-01 20:57

Hejsa

Jeg har et problem med mit Asus A7v (bemærk at det ikke er A7v133), efter
jeg har opdateret til bios version 1009. Kom den op med en fejl der hedder
"CMOS Checksum error", og det gjorde den kun første gang efter
installationen. Men jeg er alligevel bekymret, for hvis det nu ikke virker.
Er der nogen der kan hjælpe mig dette problem vil jeg blive meget glad

På forhånd tak

WormMan

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 06-12-01 21:04

"WormMan" <pclausen@mail.dk> wrote in message

> [...]
virker.
> Er der nogen der kan hjælpe mig dette problem vil jeg blive meget glad

Det samme siger den, når jeg flash opgradere Bios´en på mit Abit Kt7-raid

Man skal ind og sætte ens CPU speed.....

Fra : Kim Nielsen

Dato : 06-12-01 21:06

Det er ikke noget bekymre sig for.

Lidt simplificeret.
Bios består af to dele:

a) selve bios koden
b) dine indstillinger

for at sikre sig at b) ikke sender nogle helt sindsyge værdier til a) (f.eks
boot fra cd rom - værdi on eller off = 5) der evt kunne crashe systemet.

er der lavet en checksum der skal passe - hvis den ikke passer indlæses
default værdier..

Ved større BIOS ændringer bliver der af og til flyttet på nogle elementer
eller ændret på den mængde bytes sat af til data om hvert - hvilket
resulterer i en checksum fejl ved første boot efter opdateringen. Når man en
gang er gået ind i bios og har gemt (eller ladet systemet selv sætte til
default) er b) så opdateret så a) kan forstå det.

mvh Kim

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 06-12-01 21:20

"WormMan" <pclausen@mail.dk> skrev

> [...]
virker.
> Er der nogen der kan hjælpe mig dette problem vil jeg blive meget glad

Hvis du læser instrukserne til Aflash igennem, for hvordan man BIOS
opdaterer, så vil du opdage, at man skal Clear CMOS efter, at man har
opdateret - netop for at undgå denne checksum-fejl.

mvh
Peter

Fra : WormMan

Dato : 06-12-01 23:58