c++ biblioteks opgave
Fra : Brian

Dato : 06-12-01 16:08

Hej en eller anden venlig sjæl

Jeg har fået til opgave at løse følgende:

Baggrund

Bogbussen BLADLUS holder en gang om ugen i Ormestrup, så de lokale beboere
kan få mulighed

for at låne blandt et begrænset udvalg af bøger. Da det ind imellem har
været vanskeligt at få de

udlånte bøger retur, har bogbussen brug for et system, der kan holde rede på
lånerskaren i

Ormestrup.

Datagrundlag

Der er brug for at registrere information om lånere og bøger. Der skal
derfor laves klasser til at

registrere de nødvendige informationer om en låner h,h.v. en bog.

Det kunne eksempelvis være:

class bogData {

int bnr; // internt løbenummer

char isbn_nr[20];

char forfatter[30];

char land[5];

char status; // L(edig),U(udlaant),R(reserveret)

int reserv[3] // max 3 reservationer

public:

// diverse metoder

};

class laanerData {

int lnr; // internt lånernr

char navn[30];

char addr[50];

int bnumre[10]; // der må max lånes 10 bøger

public:

// diverse metoder

} ;

Formålet med opgaven

At skrive en eller flere klasser der kan håndtere ovenstående information.
Klassen(erne) skal bl.a.

indeholde metoder til at oprette/nedlægge lånere og bøger i systemet,
udlåne/reservere og hjemtage

bøger.

Krav til systemet

En bog kan kun udlånes en gang, og maksimalt reserveres af 3 lånere.

Det skal kontrolleres om en bog er reserveret til anden side inden den
udlånes.

Som det sikkert kan gættes ud fra ovenstående, så er der tale om en opgave
der skal afleveres til bedømmelse. Men da jeg føler jeg er totalt på spanden
og slet ikke rustet til at løse opgaven håber jeg på hjælp. Så please.......
hjælp!!

På forhånd tak

Brian

Fra : Kent Friis

Dato : 06-12-01 16:53

Den Thu, 6 Dec 2001 16:08:13 +0100 skrev Brian:
>Hej en eller anden venlig sjæl
>
>Jeg har fået til opgave at løse følgende:

Jamen god fornøjelse da

> [...]
>og slet ikke rustet til at løse opgaven håber jeg på hjælp. Så please.......

Spørg din lærer, eller find en anden uddannelse. Udfra de fire sekunder
jeg brugte på at skimme opgaven, ser det ud til at være en meget simpel
førstesemester-opgave, a'la 2+2 hvis faget havde været matematik.

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/

Fra : Morten Brix Pedersen

Dato : 06-12-01 18:45

I indlægget <9uo1kv$tg0$1@news.net.uni-c.dk> skrev Brian:
> Hej en eller anden venlig sjæl
>
> Jeg har fået til opgave at løse følgende:

Ok.

Jeg vil foreslå at du tager fat på opgaven, og så skriver du herinde når
du har et specifikt probem. Vi laver ikke dit hjemmearbejde.

- Morten.

--
Morten Brix Pedersen morten@wtf.dk
www.wtf.dk