Database-problem
Fra : Thomas Mathiesen

Dato : 06-12-01 15:40

Hejsa folkens!

Jeg har et problem:
Jeg forstår simpelthen ikke hvordan funktionen "mysql_fetch_array"
fungerer... Jeg har forsøgt at lave nogle tests, og læst en frygtelig masse
dokumentation, men jeg er simpelthen stadigvæk for dum til at komme nogen
steder..

Så hvis der er nogen der har tid til/mod på at forsøge at forklare en amøbe
som mig hvordan den funktion virker så ville jeg virkelig blive thrilled...
Evt. med et eksempel hvor der bliver vist hvordan man anvender den.. For den
er lidt for kompleks og abstrakt til at jeg kan forstå den..

Det var vist alt.

Med venlig hilsen, Thomas Mathiesen

Fra : Ronni / The real one~

Dato : 06-12-01 17:47

Eksempel :

$res = mysql_query("SELECT * FROM tabel");

while($row = mysql_fetch_array($res))
{
echo $row[fornavn];
echo $row[efternavn];
echo $row[email];
}

Først har du et tabel udtræk fra tabellen 'tabel'
Lad os sige denne var en simpel adressebog med felterne fornavn, efternavn
og email.

Det mysql_fetch_row() så gør er at den tager en række og laver denne om til
et array
ved navn $row som så kan bruges ved $row["kolonnenavn"]
While løkken søger blot for at du kommer alle rækker i databaseudtrækket fra
tabellen igennem.

Det var sådan lige det jeg kunne fikse frem :) håber du forstår det, ellers
spørg igen, eller smid koden du problemer med!

mvh
Ronni
ronni1@ofir.dk

Fra : Hasse R. Hansen

Dato : 06-12-01 18:49

On Thu, 6 Dec 2001 17:46:47 +0100, "Ronni / The real one :-\)"
<ronni1@ofir.dk> wrote:

>Eksempel :
>
>$res = mysql_query("SELECT * FROM tabel");

> [...]
du kan også skrive det således :
$res = mysql_query("SELECT id, navn, adress, telefon FROM tabel");
while ($row = mysql_fetch_array($res)) {
   extract($row);
   echo $id;
   echo $navn;
   echo $adress;
   echo $telefon;
}
det var også en måde,
hej hej
mvh.
Hasse R. Hansen
http://webmonster.dk

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 07-12-01 19:30

"Ronni / The real one " <ronni1@ofir.dk> skrev

> while($row = mysql_fetch_array($res))

> Det mysql_fetch_row() så gør er at den tager en række og laver denne om
til

hmm

--
Take Care
Kim Emax

Fra : Ronni / The real one~

Dato : 07-12-01 19:43

> til
>
> hmm

Det rigtigt ja! Den laver det om til hmm

Hvad betyder dit indlæg ? Er min 'påstand'/forklaring forkert ?

mvh
Ronni
ronni1@ofir.dk

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 07-12-01 19:44

"Ronni / The real one " <ronni1@ofir.dk> skrev

> Hvad betyder dit indlæg ? Er min 'påstand'/forklaring forkert ?

at der er forskel på mysql_fetch_row() og mysql_fetch_array(), som du brugte
i din while løkke...

tastespasser

Fra : Ronni / The real one~

Dato : 07-12-01 19:50

> at der er forskel på mysql_fetch_row() og mysql_fetch_array(), som du
brugte
> i din while løkke...
>
> tastespasser

hehe.... :)