Offentlige karakterlister
Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 06-12-01 13:14

Dejligt at vores nye undervisningsminister også kan se det tåbelige i at
vurdere skoler ud fra nogle gennemsnitskarakterer helt uden for sammenhæng
med alle de andre forhold, som spiller ind.

hilsen
Niels Aage

Fra : Svend Pedersen

Dato : 08-12-01 09:27

"Niels Aage Schmidt" <nielsaa@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Dejligt at vores nye undervisningsminister også kan se det tåbelige i at
> vurdere skoler ud fra nogle gennemsnitskarakterer helt uden for sammenhæng
> med alle de andre forhold, som spiller ind.

En mere nuanceret vurdering end hr. Schmidts kan findes i denne uges leder i
Weekendavisen.

Anne Knudsen rammer meget præcist, så læs den...

Svend P

Fra : Svend Pedersen

Dato : 08-12-01 09:30

Kan forresten læses her, hvis I er for fedtede til at købe jeres eget
eksemplar:

http://www.weekendavisen.dk/leder:aid=2786

God weekend

Svend

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 08-12-01 10:57

> Kan forresten læses her, hvis I er for fedtede til at købe jeres eget
> eksemplar:

Det har nok mindre med nærighed at gøre end så meget andet. Hvad har jeg
gjort, siden jeg skal beskyldes for nærighed??

> http://www.weekendavisen.dk/leder:aid=2786
>
> God weekend
>
> Svend

Jeg tillod mig ellers blot at glæde mig over, at vores minister kan se
nuanceret på problematikken. Hvor står min unuancerede vurdering??

Det afhænger vist af øjnene, der ser!
Rent sagligt må man konstatere at lederskribenten har politiske briller på,
så det klodser! Heldigvis er det sjældent at møde en sådan negligering af
kendsgerninger.

Blot en enkelt: Rigtig mange skoler har altså ikke ansvaret for eleverne fra
0-10 klasse. Langt over halvdelen af vores 8-10-klassers elever kommer fra
selvstændige "fødeskoler". Jeg gad nok vide, hvordan vi skulle kunne komme
igennem med at justere på deres undervisning, så de leverer bedre forberedte
elever til os??

For øvrigt ligger vi ganske pænt på skalaen. MEN: Når vi internt ser tilbage
gennem årene er der en statistisk varians, som viser, hvor mange andre
faktorer end lærernes undervisning, der spiller ind.

venlig hilsen Niels Aage

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 08-12-01 13:22

"Svend Pedersen" <sv.pedersen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Kan forresten læses her, hvis I er for fedtede til at købe jeres eget
> [...]

Føj så lige følgende til fra Jyllandsposten:

Krænkende skoleundersøgelse

På vegne af 9. klasse: Mie Erbs Nielsen, 9. kl., Vejle Friskole, Horsensvej
41 B, Vejle

JYLLANDS-POSTEN offentliggjorde 5/12 karaktergennemsnittene fra samtlige af
landets skoler.

6/12 kunne vi i Vejle Amts Folkeblad læse, at vi går på en af Vejles
"dårligste" skoler. Stor var vor forundring... Godt nok er vi Vejles
dårligste til matematik, men vi har dog lært, at ud fra fire elever målt på
ét enkelt år er det umuligt at lave seriøs og troværdig statistik.

Vi føler os dybt krænket, når vi i avisen læser, hvor vi befinder os rent
fagligt - specielt når det slet ikke er vores faglighed, der er målt ud fra.
Vi kan ikke andet end føle, at vi nu bærer ansvaret for, hvorvidt skolen i
fremtiden skal karakteriseres som god eller dårlig.

Hvis grunden til offentliggørelsen er, at forældre skal kunne vælge de
bedste skoler til deres børn, er det helt til grin.

Skolen handler om langt mere end karakterer. Vi har netop gennemgået et emne
omkring etik og moral. Vi må i den forbindelse undre os over hvilke
menneskelige værdier, der vægtes.

Hvad med værdier som det at fungere godt socialt, at turde ting, at have
respekt for hinanden og at have tillid til, at lærerne vil det bedste for
én? Ikke mindst at være glad for at gå i skole.

Spørg dog os hvordan skolen fungerer. Vi er brugerne - vi kan bedømme
skolens kvaliteter. Vi kan fortælle, at på vores skole er ovenstående
værdier en realitet. Vi skal med glæde offentliggøre vores karakterer til
sommer; vel at mærke sammen med en "liste" over, hvad vi ellers har lært.

Vær sikker på, at listen bliver lang...

Et gennemsnit offentliggjort på baggrund af 4 elevers resultater.
Velbekomme!!!
Skal de også offentliggøres, hvor der er tale om én elev????

vh Niels Aage

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 09-12-01 09:05

"Svend Pedersen" <sv.pedersen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Kan forresten læses her, hvis I er for fedtede til at købe jeres eget
> eksemplar:
>
> http://www.weekendavisen.dk/leder:aid=2786

Jeg synes nu, at denne artikel i Information rammer langt bedre!

http://www.information.dk/Indgang/VisArtikel.dna?pArtNo=122039

Men som man siger: Det sete afhænger af øjnene, der ser, og når jeg skal
vælge, vælger jeg Information frem for Weekendavisen.

vh Niels Aage

Fra : Svend Pedersen

Dato : 18-12-01 14:02

> Men som man siger: Det sete afhænger af øjnene, der ser, og når jeg skal
> vælge, vælger jeg Information frem for Weekendavisen.

Det anede mig. I modsætning til du, abonnerer jeg på begge...

Svend

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 18-12-01 17:10

> Det anede mig. I modsætning til du, abonnerer jeg på begge...

Og jeg abonnerer slet ikke på nogen af dem.
I de to artikler vurderer jeg den i Information, som den mest sobre og
objektive. Er du enig heri? I undervisningsforhold ønsker jeg ikke at
forfalde til politisk ekstremisme helt uden afbalancering. Det er netop
tilfældet i Weekendavisens leder, som er stærkt polemisk. Et godt eksempel
på politisk teori uden jordforbindelse.

vh Niels Aage

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 18-12-01 17:26

"Svend Pedersen" <sv.pedersen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Det anede mig. I modsætning til du, abonnerer jeg på begge...

I øvrigt ved vi nu, at de af ministeriet offentliggjorte karakterlister er
fejlbehæftede! (pt. er der fundet 4 skoler, hvor gennemsnittene slet ikke
passer.)
Lidt humoristisk: Ministeriet tror der er et fag, som hedder
"hjemmekundskab". Det kender vi andre nu ikke!
Fejlene er ikke engang blevet korrigeret endnu!

vh Niels Aage

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 18-12-01 17:45

> [...]
> "hjemmekundskab". Det kender vi andre nu ikke!
> Fejlene er ikke engang blevet korrigeret endnu!

Det er værre endnu - jeg har set, at der f.eks. på vores skole
er opfundet en 10.ende klasse, som vi ikke har haft i årevis, og
med et gennemsnit på mindre end 4.

Endelig er begrebet årskarakter også stadig gældende i listerne,
selvom begrebet er afskaffet forlængst. Det hedder
standpunktskarakterer og har altså ikke noget med årskarakterer
at gøre. Der var en gang.

--
ahw

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-01 01:29

Svend Pedersen wrote:
> En mere nuanceret vurdering end hr. Schmidts kan findes i denne uges leder i
> Weekendavisen.
> Anne Knudsen rammer meget præcist, så læs den...

Og det har jeg så gjort! Nuanceret! Nej - en gang billig
sladderjournalistik vil jeg hellere kalde det. Ikke hvad man kan
forvente fra Weekendavisen.

Citat:
"Hvis en klasse har et rigtig lavt gennemsnit, er der ikke mange elever,
der har fået et tilfredsstillende udbytte af undervisningen. Det er kun
rimeligt, at skolen bliver konfronteret med denne ulykke, undersøger,
hvordan det er gået til, og forbedrer sin præstation."

Hvornår har alle skoleklasser været et ensartet produkt, man kan måle
vha. en karakterskala? ALDRIG!

Børn er ikke elementer fra et reservedelslager, hvor man kan forvente at
alle produkter har nøjagtig den samme form, farve og kvalitet. Det er
mennesker med alle mulige forskellige kvaliteter, hvoraf nogle (få?) kan
sættes ind i et talsystem.

Jeg er som lærer ikke spor 'bange' for fremlæggelsen af karakterlisterne
- men hvad skal vi bruge dem til???
Hvis nogen tror, at børnene får bedre undervisning på en skole, hvor
gennemsnittet er 0,5 højere end naboskole; ja, så er jeg bange for de
har et problem!!!

Niels-Jørgen Østerby

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 09-12-01 02:18

"Niels-Jørgen Østerby" <niels-joergen.oesterby@mobilixnet.dk>
skrev i en meddelelse news:3C12B068.F4C714D@mobilixnet.dk...
> [...]
skole, hvor
> gennemsnittet er 0,5 højere end naboskole; ja, så er jeg bange

Godt brølt, løve - men det er nok spildt på konsulenten,
stud.phil - (mere stud og mindre phil)

--
ahw