Skift af filsystem.
Fra : Morten Primdahl

Dato : 06-12-01 09:59

Hej. Er det muligt at skifte filsystem på en RedHat 7.2 sådan
"uden videre"? Jeg kører ext3 og er dybt utilfreds med
stabiliteten. Hvad er der af stabile alternativer? ext2/reiser?
Hvis jeg skal reinstallere - so be it, men helst ikke :)

Morten

--
Morten Primdahl Caput A/S Phone +45 70 12 24 42
System Integrator Nygade 6 Fax +45 70 11 24 42

Fra : Troels Arvin

Dato : 06-12-01 12:40

On Thu, 06 Dec 2001 09:59:27 +0100, "Morten Primdahl" <morten@caput.com>
wrote:

> Jeg kører ext3 og er dybt utilfreds med stabiliteten.

Interessant. Hvordan oplever du instabilitet?

Fra : Morten Primdahl

Dato : 06-12-01 13:00

Troels Arvin wrote:

> Interessant. Hvordan oplever du instabilitet?

Maskinen hænger - det er sket et par gange når der er høj disk I/O (fex.
ved builds). Der er stadig nogen disk aktivitet men jeg kan slet ikke
komme i kontakt med den, hverken konsol eller på anden vis. Hvis jeg
vælger at resette på kassen, kan jeg trygt regne med at der er noget
galt på disken et eller andet sted (jvf. evt. tidligere tråd om korrupt
fil). Senest blev /var/run ødelagt - rent held at jeg kunne genoprette
dir'et og boote. Det er en stress faktor jeg synes er lidt ubehagelig :)

Det er min antagelse at det er filsystemet - den kan være forkert.
Men de oplevelser jeg har haft mener jeg peger på det. Ikke mindst burde
et 'journaling' filsystem vel have kvaliteter der undgår netop ødelagte
filer.

Mvh Morten

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 06-12-01 16:53

Morten Primdahl wrote:

> Det er min antagelse at det er filsystemet - den kan være forkert.

Hvis det er RedHat 7.2's standard kerne bør du nok opgradere.

I øvrigt er det helt udramatisk at skifte mellem ext2 og ext3:
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 06-12-01 20:06

Thomas Overgaard wrote:

> Hvis det er RedHat 7.2's standard kerne bør du nok opgradere.

Det vil jeg godt slutte op om. RHs 7.2 kerne giver netop de symptomer,
Morten beskriver: At maskinen ser ud til at hænge under stor disk I/O.

At en hård reboot i den situation giver knas på disken efterfølgende
er /ikke/ filsystemets skyld.

Jeg har kørt ext3 i et par måneder nu - fuldstændigt uden problemer.

-Claus

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 06-12-01 17:37

Morten Primdahl wrote:

> [...]
> korrupt fil). Senest blev /var/run ødelagt - rent held at jeg kunne
> genoprette dir'et og boote. Det er en stress faktor jeg synes er lidt

Ser du noget i loggen efter et sådant nedbrud? Det lyder som om der er
noget galt ud over det sædvanlige - kan din disk være i stykker? Er DMA
slået til eller fra? Jeg passer selv end maskine, hvor DMA skal slås
fra på den ene disk, da filsystemet ellers ødelægges.

Når du skriver korrupte filer - mener du så metadata (dvs.
filsystemstrukturer) eller indholdet af filer?

Ext3 (og reiserfs også) bruger metadata-journaler - ikke fulde
datajournaler. Dvs. de garanterer kun at filsystemet er intakt; ikke
indholdet af filerne.

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] ---------------------------------------
Is there anything else I can contribute?

Fra : Kent Friis

Dato : 06-12-01 18:28

Den Thu, 06 Dec 2001 17:36:56 +0100 skrev Rasmus Bøg Hansen:

> [...]
>
>Ext3 (og reiserfs også) bruger metadata-journaler - ikke fulde
>datajournaler. Dvs. de garanterer kun at filsystemet er intakt; ikke

Ext3 kan faktisk begge dele (og en mellemting).

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 07-12-01 13:55

Kent Friis wrote:

> Ext3 kan faktisk begge dele (og en mellemting).

Ups, ja; det havde jeg gravet lidt for langt ned i min hukommelse. Men
det skal da slås specifikt til svjh...

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] ---------------------------------------
Beware of bugs in the above code;

Fra : Kent Friis

Dato : 07-12-01 17:42

Den Fri, 07 Dec 2001 13:55:24 +0100 skrev Rasmus Bøg Hansen:

>Ups, ja; det havde jeg gravet lidt for langt ned i min hukommelse. Men
>det skal da slås specifikt til svjh...

Jeps. Under normale forhold er data-journaling nemlig langsommere end
metadata-journaling.

Mvh
Kent
--