Problem med at boote kernel
Fra : Lasse Jensen

Dato : 05-12-01 22:12

I en ovenstående tråd forsøgte jeg at finde en linux distrobution til
en lille bærbar computer, det lykkedes ikke rigtig, da ingen af de
foreslagne understøttede de ting jeg ville, så jeg har nu forsøgt med
med en noget minimal RedHat 7.1, for den havde jeg nu engang liggende.
Jeg har compilet en kernel version 2.4.10 med lige nøjagtigt det
hardware support jeg har brug for og ikke mere, bzImage fylder 516 kb,
den booter fint nok når jeg putter disken i min anden maskine, men når
jeg forsøger i den bærbare når den til "Freeing unused kernel memory:
48k freed" og så sker der ikke mere. Det er en 486 sx 25 med 4 mb ram,
men den burde da kunne boote det alligevel?

---
Lasse Jensen [rdx at worldonline dot dk]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : frank damgaard

Dato : 06-12-01 00:07

Lasse Jensen <rdx@worldonline.dk> wrote:

> jeg forsøger i den bærbare når den til "Freeing unused kernel memory:
> 48k freed" og så sker der ikke mere. Det er en 486 sx 25 med 4 mb ram,
> men den burde da kunne boote det alligevel?

hmm, 486sx, hvad det den eller 386 der ikke havde floating point ?
har du husket dette?

.......snip....
CONFIG_MATH_EMULATION
Linux can emulate a math coprocessor (used for floating point
operations) if you don't have one. 486DX and Pentium processors have
a math coprocessor built in, 486SX and 386 do not, unless you added
a 487DX or 387, respectively. (The messages during boot time can
give you some hints here ["man dmesg"].) Everyone needs either a
coprocessor or this emulation.

If you don't have a math coprocessor, you need to say Y here; if you
say Y here even though you have a coprocessor, the coprocessor will
be used nevertheless. (This behavior can be changed with the kernel

Der kan selvfølgelig også gå andet galt undervejs.....

--
Frank Damgaard |

Fra : Lasse Jensen

Dato : 06-12-01 14:09

On 05 Dec 2001 23:07:03 GMT, frank damgaard
<frank.damgaard@spam.invalid> wrote:

>hmm, 486sx, hvad det den eller 386 der ikke havde floating point ?
>har du husket dette?

386 sx, 386 dx og 486 sx har ikke FPU og skal have monteret en ekstra
chip for at kunne køre uden emulering.

>Der kan selvfølgelig også gå andet galt undervejs.....

Det tror jeg umidlbart også, for jeg forsøgte med en kernel uden math
emulering og den brokkede sig højlydt.

---

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 06-12-01 01:32

Lasse Jensen wrote:

> [...]
> 48k freed" og så sker der ikke mere. Det er en 486 sx 25 med 4 mb ram,
> men den burde da kunne boote det alligevel?

Du skal ikke regne med at kunne køre en 2.4 kerne på en så lille
maskine. Min kerne (som dog nok er noget bloated til en sådan maskine)
bruger alene 5Mb hukommelse til kernestrukturer...

Du skal nok have en distrubution med 2.0 kerne - eller måske 2.2 kan gå
an.

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] ---------------------------------------
Drink wet cement: Get Stoned.

Fra : Lasse Jensen

Dato : 06-12-01 14:10

On Thu, 06 Dec 2001 01:31:51 +0100, Rasmus =?ISO-8859-1?Q?B=F8g?=
Hansen <moffespam@amagerkollegiet.dk> wrote:

> [...]
>bruger alene 5Mb hukommelse til kernestrukturer...
>
>Du skal nok have en distrubution med 2.0 kerne - eller måske 2.2 kan gå

Det begynder jeg også at tro... jeg må grave rundt i de uendelige
stakke med CD´er og se om jeg kan finde noget ældre...

---

Fra : Kent Friis

Dato : 06-12-01 17:13

Den Thu, 06 Dec 2001 01:31:51 +0100 skrev Rasmus Bøg Hansen:

> [...]
>bruger alene 5Mb hukommelse til kernestrukturer...
>
>Du skal nok have en distrubution med 2.0 kerne - eller måske 2.2 kan gå

2.2.17 starter X (men ikke windowmanageren) med mem=4M (plus swap).

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/