er kølepasta nødvendigt ? hvad hjælper det~
Fra : PhMagic

Dato : 05-12-01 16:49

er kølepasta nødvendigt ? hvad hjælper det ?

MVH
Danni

Fra : Devast8or

Dato : 05-12-01 16:56

Vist ikke nødvendigt, men en meget god ide. Det sørger for at varmen bedre
kan overføres fra CPU'en til køleren, ved at glatte evt. små ridser og
huller i køleren ud så der er fuldkommen kontakt over det hele. Du skal
derfor kun smøre et _meget_ tyndt lag på. Det skal smøres på CPU'en men kun
på selve kernen og i et så tyndt lag at du kan læse teksten på kernen
igennem kølepastaen. Den letteste måde at klare det på er at putte en lille
smule på kernen og så glatte det ud med et eller andet. Noget i stil med et
kreditkort eller en lineal virker godt til dette formål.
Det var sådan jeg fik at vide jeg skulle gøre da jeg skulle montere min CPU
og køler, men der er vistnok lidt delte meninger om det. Men mit virker
fint.
HTH

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Butch

Dato : 05-12-01 16:58

"PhMagic" <dphilipsen@mail.dk> wrote in message
> er kølepasta nødvendigt ? hvad hjælper det ?
>
> MVH
> Danni

Hej
Det kommer an på cpuen. Hvis det er en nyere cpu er det klart nødvendigt.
Hvis det er en ældre cpu f.eks. en celly300 vil det have mindre betydning.
Det kølepasta gør er at udfylde det tynde lag luft der vil være imellem
køler og cpukernen. Luft har en meget dårlig varmeledeevne, så luften
imellem cpuen og køleren vil virke som en form for isolering. Kølepastaen
har en meget bedre varmelede egenskab end luft og vil fortrænge luften i
mellemrummet, hvorved overførslen af varme fra cpu til køler forbedres
betydeligt. At undlade kølepasta på f.eks. en TB1400 er den sikre vej til en
meget ustabil system og i værste fald en ødelagt cpu.

/Butch

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 05-12-01 17:37

"Butch" <thomas.hansen@image.dk> wrote in news:murP7.3251$z4.374051
@news000.worldonline.dk:

> At undlade kølepasta på f.eks. en TB1400 er den sikre vej til en
> meget ustabil system og i værste fald en ødelagt cpu.

Jeg er egentlig enig med dig især i anbefalingen af altid at benytte
kølepasta, men vil dog lige fjerne lidt af det skræmmebillede folk
uden et dybere kendskab kunne få:

Manglende kølepasta ALENE får ikke nogle eksisterende CPU'er til at
futte af. Men risikoen er klart større hvis der pludselig opstår andre
problemer, som f.eks. en blæser på køleren der ikke kører rundt.

--
Kent Oldhøj - Dansk OverclockingFAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Peter Jespersen

Dato : 05-12-01 21:19

On Wed, 5 Dec 2001 16:48:34 +0100, PhMagic wrote:

>er kølepasta nødvendigt ? hvad hjælper det ?

1) Yep, altid!
2) Det er en varmeledende pasta der udfylder alle hulrum imellem
kredsen og køleprofilen. Luft er en dårlig varmeleder!

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
NEVER lie to a telepath or an empath. It WON'T work.

Fra : Finn

Dato : 07-12-01 00:29

"PhMagic" <dphilipsen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> er kølepasta nødvendigt ? hvad hjælper det ?
>
> MVH
> Danni

Hvis der er en varmeledende gummibelægning på den ene af fladerne, er det
ikke nødvendigt. Det fungerer nemlig næsten lige så godt som pasta. Hvis der
derimod er tale om to metalflader mod hinanden, er det meget
anbefalelsesværdigt at bruge.

Finn