Tvungen opgradering af Autocad
Fra : .Kody

Dato : 05-12-01 14:05

Hejsa

Vi er en arkitektvirksomhed der har Autocad 14 licenser,
og er udmærket tilfreds med Autocad 14.

Nu er problemet imidlertid at vi er blevet ringet op af vores
CAD leverandør, med en besked om at det er ved at være sidste
frist hvis vi skal opgradere vores autocad. Hvis ikke vi gør det,
bortfalder retten til senere at opgradere, så hvis vi senere skulle
ønske at skifte til autocad 2002, skal vi begynde forfra med fuld
pris for en ny licens.

Dette er vel nærmest at betragte som en tvungen opgradering.
Nå vi nu er ganske godt tilfreds med den autocad vi har er det
da urimeligt at man skal med på den opgraderingsspiral, som
Autodesk har sat i gang,nu hvor der næsten udkommer en ny
version hvert år.

Man burde vel som et minimum kunne forlange at autocad er
bagudkompatibel.

Det påfører jo vores virksomhed en betydelig udgift i forbindelse
med opgraderinger, til bla. installationstid, opsætning og tilpasning
til vores hardware mm.

Hvad er ret og hvad er rimelig i denne forbindelse og hvordan har
i andre autocadbrugere håndteret denne situation.?

Martin Gråkjær Sørensen
martin@arkitekter-as.dk

__________
Søren Andersen Arkitekter A/S Sønderlandsgade 7 7500 Holstebro Tlf.: 97 42
17 33 Fax.: 97 40 28 33
email : andersen@arkitekter-as.dk
Hjemmeside : http://www.arkitekter-as.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 05-12-01 14:13

In article <3c0e1b90$0$77389$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, .Kody wrote:
> Hejsa

Nu postede du desværre i 2 grupper. Resten af denne tråd vil
forsøgt omhandlet jura diskutionen, og er med FUT til
dk.videnskab.jura

[klip]

> [...]
> da urimeligt at man skal med på den opgraderingsspiral, som
> Autodesk har sat i gang,nu hvor der næsten udkommer en ny

Har i forbindelse med købet, evt. af en support aftale, aftalt
at der skulle opgraderes, og at denne opgradering rent faktisk
skal installeres på maskinerne og ikke bare ligge og samle støv ?

> Man burde vel som et minimum kunne forlange at autocad er
> bagudkompatibel.

Nja, i kan selv lave en aftale om det når i køber autocad. Det
er jo ikke normal software i køber nede rundt om hjørnet.

> [...]
>
> Hvad er ret og hvad er rimelig i denne forbindelse og hvordan har
> i andre autocadbrugere håndteret denne situation.?

Det er svært at udtale sig om når den aftale i har lavet omkring
softwaren ikke er kendt.

JonB

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 05-12-01 15:06

Det I er ude for er ikke unikt for Autocad. Jeg er selv software producent
og er endda "hårdere" med mine betingelser: Der er en årlig pris på 40% af
nyprisen. Hvis man ikke vil være med efter 1 år, så starter man forfra, hvis
man senere ønsker at opgradere, men må i øvrigt godt fortsætte med at
anvende softwaren i den mellemliggende periode.

Hos SAS (www.sas.com) betaler man en fast pris pr år og hvis man ikke
fortsætter med det, mister man retten til at anvende det yderligere. Der er
altså reelt tale om leje for en periode på 1 år ad gangen og det skjuler SAS
heller ikke.

Kommer du med en DOS 3.1 kan du også være sikker på, at Microsoft ikke lader
dig anvende den som udgangspunkt for en opgradering til windows XP.

Hele problemet ligger i, at software ikke bliver slidt på samme måde som en
maskine, hvor producenten kan være mere eller mindre sikker på, at kunden
kommer tilbage efter et stykke tid og køber en nyere model. Men derfor kan
udgiften godt være stor for at blive ved med at være konkurrencedygtig på
markedet, så man f.eks. understøtter de nyeste versioner af windows m.m.
Derfor er opgraderingsprisen også nødt til at afspejle, hvor gammel din
udgave er og nu er version 14 åbenbart så gammel i.f.t. den nyeste, at
Autocad ikke vil lade den være udgangspunkt for en opgraderingspris mere.

Men I kan jo bare fortsætte med version 14 indtil den ikke kan mere og så
til den tid overveje at skifte til noget helt andet og måske billigere.

Hilsen
Uffe

Fra : Thor Larholm

Dato : 05-12-01 16:35

> [...]
> pris for en ny licens.
>
> Dette er vel nærmest at betragte som en tvungen opgradering.

Overhovedet ikke. Ud fra hvad du beskriver vil jeg mene at det lyder som et
tilbud.

Jeres leverandør har givet jer et tilbud: Hvis I vil købe den nyeste version af
AutoCAD hos ham til en speciel opgraderingspris (et tilbud), skal I gøre det
indenfor en vis tidsramme.

Der er ingen der tvinger jer til at købe den nyeste version, og med mindre I har
indgået specielle aftaler med jeres leverandør (f.eks. at I kun lejer AutoCAD)
står det jer helt frit at vælge hvad I har lyst til (opgradere eller ej, købe
nyt eller ej).

--
Thor Larholm

Fra : Peter G C

Dato : 05-12-01 19:00

".Kody" <mgs72@mailme.dk> wrote in message

[klip]

> Hvad er ret og hvad er rimelig i denne forbindelse og hvordan har
> i andre autocadbrugere håndteret denne situation.?

Fremgangsmåden er ok. I kan undlade at opgradere og beholde det nuværende
produkt.

Næste gang i vel have en version af AutoCad må I blot 'begynde forfra'.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/
http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=182594 - når det går galt....

Fra : Leif

Dato : 05-12-01 22:03

R14 er da en ganske udmærket version, der helt sikkert dækker
langt frem i tiden endnu. I kan jo opdatere en licens enkelt for at
få mulighed for at konvertere evt. modtagne R2000 filer til R14.

Evt. købe en LT og måske benytte den til opdatering? Jeg ved
dog om det går........

Egne erfaringer med R14 med neti neti norm: Måler sig sagtens
med de nye 2000 MECH Power Pack - er selvfølgelig ikke objekt
baseret, men alligevel.

Mvh, Leif

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 05-12-01 23:07

In article <3c0e8adc$0$25392$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Leif wrote:
> R14 er da en ganske udmærket version, der helt sikkert dækker
> langt frem i tiden endnu. I kan jo opdatere en licens enkelt for at
> få mulighed for at konvertere evt. modtagne R2000 filer til R14.

Hej dk.edb.cad,

i krydsposter altså til dk.videnskab.jura, hold venligst op
med det.

JonB

Fra : Hans Pedersen

Dato : 06-12-01 09:38

On Wed, 5 Dec 2001 14:05:19 +0100, ".Kody" <mgs72@mailme.dk> wrote:

>Hvad er ret og hvad er rimelig i denne forbindelse og hvordan har
>i andre autocadbrugere håndteret denne situation.?

Vi har 7 ACAD 14 licenser, og vi har taget konsekvensen af
opgraderingesproblematiken. Vi opgraderer til Autodesk Inventor, da vi
alligevel overvejede at hoppe på 3D-vognen, plus at vi bøvler meget
med neti-norm.

Men det er klart, at vi ikke kan sætte alle 7 brugere igang med
Inventor fra starten af, da dette ville lægge vores konstruktører helt
eller delvist uden for de alm. daglige opgaver. Derfor vil vi løbende
installere Inventor, og har købt noget temmeligt "ondt" hardware til
at løfte opgaven.

--
Hans Pedersen, Esbjerg.
http://h2ns.dk

Fra : Leif

Dato : 06-12-01 17:50

Lige netop neti neti norm giver da ikke problemer?
Man husker bare at benytte reset-funktionen ind imellem.
Mvh, Leif

Fra : /arcana

Dato : 06-12-01 16:00

> [...]

> bortfalder retten til senere at opgradere, så hvis vi senere skulle
> ønske at skifte til autocad 2002, skal vi begynde forfra med fuld

De har lært noget af SPSS, lyder det som om...

/arcana