Formatering af PC
Fra : Tim

Dato : 05-12-01 10:12

Når jeg vil formatere min pc og starter op med en startdiskette for at komme
ud i DOS kommer den med en fejlmeddelse... Den skriver "NTDLR mangler". Hvad
er det og hvordan kommer jeg ud i DOS så jeg kan formatere den?

Jeg har Win 2000 DK...

Fra : Thomas Worm Madsen

Dato : 05-12-01 10:45

> [...]
Hvad
> er det og hvordan kommer jeg ud i DOS så jeg kan formatere den?

har du sat den til at boote på a-drevet først? Det kan tjekkes i BIOS

/TWM

Fra : Tim

Dato : 05-12-01 11:41

Thomas Worm Madsen <ormen@ormens.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c0decf4$0$25367$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> komme
> Hvad
>
> har du sat den til at boote på a-drevet først? Det kan tjekkes i BIOS

Ja, eller havde den jo slet ikke loadet disketten!

Fra : Klaus

Dato : 05-12-01 12:44

Tim wrote:

> [...]
> ud i DOS kommer den med en fejlmeddelse... Den skriver "NTDLR mangler". Hvad
> er det og hvordan kommer jeg ud i DOS så jeg kan formatere den?

En diskette formatteret af Windows 2000 (eller Windows NT) indeholder en
bootsektor der prøver at loade en fil der hedder NTLDR - denne fil
findes normalt kun i roden på dit boot drev.
For at starte din PC op i "DOS" kræver det en bootdiskette fra DOS eller
Windows 9x - og de kan kun formattere din harddisk hvis den har et FAT
format (og ikke NTFS).

Hvis du bare skal reinstallere din Windows 2000, kan du formattere
harddisken fra installationsprogrammet.

/klaus

Fra : Tim

Dato : 05-12-01 13:46

"Klaus" <dont@spam.me> skrev i en meddelelse

> [...]
> format (og ikke NTFS).
>
> Hvis du bare skal reinstallere din Windows 2000, kan du formattere

Ok, nu har jeg fået startet den op i dos, med en win 98 startdiskette. Men
jeg kan ikke formatere...

Hvis man kigger i f-disk er der oprettet 2 drev på harddisken som set her:

Partition Status Type MB System
C: 1 A PRI DOS 8001 UNKNOWN
2 EXT DOS 31252

Hvordan får jeg formateret alle disse dreve? - Når jeg skriver format c:
skriver den noget med forkert medietype og at det ikke kan formateres og man
kan vælge "Afbryd, Forsøg igen eller Meld fejl til program... Jeg har prøvet
alle 3 muligheder, men intet hjælper - hvad gør jeg? - Det jeg vil er at
formatere for at slette den gamle Win 2000 og så skal der Win XP på!

Kontakt evt. mig på ICQ for hurtigere kontakt: 126725249

Fra : Klaus

Dato : 05-12-01 13:43

Tim wrote:

> [...]
> alle 3 muligheder, men intet hjælper - hvad gør jeg? - Det jeg vil er at
> formatere for at slette den gamle Win 2000 og så skal der Win XP på!

Windows XP installationsprogrammet kan også slette de gamle
partitioner....

/klaus

Fra : Tim

Dato : 05-12-01 13:52

Men

> Windows XP installationsprogrammet kan også slette de gamle
> partitioner....

Dvs. man bare skal starte win XP installationen? er det det samme som alm.
format?

Hvad med det ekstra drev hvad gør den ved det?

Fra : Lars Møllebjerg

Dato : 05-12-01 19:26

"Tim" <tp@ofir.dk> wrote in message news:9ul4ts$1qu6$1@news.cybercity.dk...

> Dvs. man bare skal starte win XP installationen? er det det samme som alm.
> format?

Nej, den er langt bedre (kan formatere NTFS).

> Hvad med det ekstra drev hvad gør den ved det?

Lader dig slette / oprette partitioner som du vil (i hvert fald prof.
versionen, jeg har aldrig installeret en Home Edition men jeg kan da ikke
tro det mangler).

/Lars

Fra : Tim

Dato : 05-12-01 14:06

"Klaus" <dont@spam.me> skrev i en meddelelse

Men

> Windows XP installationsprogrammet kan også slette de gamle
> partitioner....
>
> /klaus

Nu har jeg fået formateret drev c og nu skriver fdisk dette:

Partition Status Type MB System
C: 1 A PRI DOS 8001 FAT32
2 EXT DOS 31252

Dvs. drev c er ok nu, men når jeg vil formatere mit ekstra drev d skriver
den "Format understøttes ikke af drev d". Hvordan får jeg formateret det
drev d?

Fra : Klaus

Dato : 05-12-01 14:13

Tim wrote:

> [...]
> den "Format understøttes ikke af drev d". Hvordan får jeg formateret det

Du skal bruge Windows XP's installationsprogram til at fjerne alle de
gamle partitioner og derefter oprette og formattere de(n) nye
partition(er) - du skal ikke bruge fdisk/format.

/klaus

Fra : Tim

Dato : 07-12-01 17:29

Det er nu installeret korrekt ! tak skal i alle have som hjalp ! Mvh Tim !