AMD 1600+ XP fryser efter installation
Fra : Rasmus Sørensen

Dato : 05-12-01 18:51

Har lige bygget ny maskine i går.
Installerer Windows 2000.
Installationen forløber uden problemer, men da jeg starter op første gang,
fryser maskinen efter ca. 5 minutter.
Jeg installerer diverse VIA drivere, men maskinen fryser stadig efter en
5-10 minutter.

Jeg har Asus Probe installeret og CPU'en ligger mellem 46-56 grader.

Jeg prøver at starte maskinen op, og bare lade den stå, og maskinen fryser
IKKE.
Jeg prøver at køre en 3d Mark2001 og maskinen fryser ...
Jeg prøver at køre et 3d spil og maskinen fryser ...

Konfiguration:
Asus A7V266-E
AMD 1600+XP
Cooler Master DP5-6I11
Apacer 256 DDR
DAYTONA GeForce3 ti200
Onboard Lyd

Det skal lige siges at jeg IKKE brugte kølepasta da jeg satte blæser på
CPU'en (troede ikke at det var nødvendigt når man ikke overclocker) ...

Håber en af jer guru'er kan komme med et bud på hvad det kan være =)

Fra : Rasmus Sørensen

Dato : 05-12-01 19:40

Nå ja, og så skal det lige siges at kabinettet er et AOpen HQ45 pro, med en
250 watts strømforsyning ... er det nok strøm ???
Der er kun éen harddisk og éen Brænder ...

Mvh,
Rasmus

Fra : Klitgaard

Dato : 05-12-01 11:04

"Rasmus Sørensen" <rasmus@danesadwork.dk> skrev i en meddelelse

> Nå ja, og så skal det lige siges at kabinettet er et AOpen HQ45 pro, med
en
> 250 watts strømforsyning ... er det nok strøm ???
> Der er kun éen harddisk og éen Brænder ...

Nej, tror der er her problemet ligger. 300 W er minimum!

::...Klitgaard

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 05-12-01 13:08

"Klitgaard" <klitgaard@REMOVEmailme.dk> skrev

> Nej, tror der er her problemet ligger. 300 W er minimum!

Vrøvl! Strømforsyningen i Aopen-kabinettet er godkendt til Athlon.
Faktisk har jeg lige installeret en maskine med præcis de samme
komponenter som Rasmus beskriver (dog et Geforce 2 Pro kort), i et HX45
kabinet - og den kører klippestabilt.

Det er ikke et must at en strømforsyning kan levere 300 Watt - det er
derimod et must, at strømmen leveres stabilt og i den rette mængde. Det
er ofte et problem med ældre strømforsyninger, hvorfor man siger at 300
Watt generelt er minimum, idet man antager at disse strømforsyninger
lever op til de krav som en Athlon processor kræver. AOpen
strømforsyningen er som sagt Athlon godkendt, og lever altså op til
kravene på trods af dens max-effekt på 250 Watt.

mvh
Peter

Fra : Rasmus Sørensen

Dato : 05-12-01 22:20

Hej Peter ...

Hmm, dér kan man bare se !!!
Er der så nogle indstillinger jeg kan sætte på selve strømforsyningen ???

Der står på AOpens hjemmeside at strømforsyningen kører 250/300w ... enten
"300W ATX 12V" eller "250W ATX SPS".

Med venlig hilsen,
Rasmus

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 05-12-01 13:32

> [...]

???

> Der står på AOpens hjemmeside at strømforsyningen kører 250/300w ...

Nej, der er ingen indstillinger, du kan pille ved på strømforsyningen, og
betegnelserne på hjemmesiden siger mig ikke så meget. Mon ikke kabinettet
*kan* leveres med en 300 Watt strømforsyning, men som standard leveres
med én på 250 watt?

(Du må for enhver pris ikke pille ved 110-230Volt switchen - jeg havde
engang en IT-lærer, der havde sat sin nye firma-pc på 110 volt for at
spare strøm - resultatet var fatalt. Der kom aldrig liv den computer
igen, så hun - ja, det var naturligvis en kvinde - sparede selvfølgelig
noget strøm

Kig i stedet på siden af strømforsyningen - her står så vidt jeg husker
opgivet effekten. Som sagt har jeg ikke oplevet problemer med det
pågældende kabinet og en AMD1600+, så jeg tvivler på at dine problemer
ligger her.

mvh
Peter

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 05-12-01 10:54

> Det skal lige siges at jeg IKKE brugte kølepasta da jeg satte blæser på
> CPU'en (troede ikke at det var nødvendigt når man ikke overclocker) ...

Var der heller ikke en klat "fast kølepasta" under køleren? Hvis ikke, så af
med køleren og på med en lille klat kølepasta.

Ellers kan det også være et driverproblem. Prøv evt. et andet OS, for at
skelne soft og hardwarefejl.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Henning Lund

Dato : 05-12-01 11:09

> Jeg har Asus Probe installeret og CPU'en ligger mellem 46-56 grader.

Øh jeg er nysgerrig, hvodden ser i den der famøse temperatur, er det et
program der skal installeres, oder was?
--
Mvh/Best regards
Henning Lund

Fra : Rasmus Sørensen

Dato : 05-12-01 20:12

Hej Henning,

Der findes et program (i hvert fald når du køer Asus motherboard) der hedder
Asus Probe, som kører monitor på bundkort, Cpu og blæser =)

Fra : Henning Lund

Dato : 05-12-01 11:30

> Hej Henning,
>
> Der findes et program (i hvert fald når du køer Asus motherboard) der
hedder
> Asus Probe, som kører monitor på bundkort, Cpu og blæser =)

Den af min er en AMD Athlon Thunderbird, hvilket program vil i så anbefale,
det skal skisme være enkelt og let at sætte op/benytte, da jeg ikke er
særlig teknisk snedig

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 05-12-01 13:27

> Den af min er en AMD Athlon Thunderbird, hvilket program vil i så
anbefale,
> det skal skisme være enkelt og let at sætte op/benytte, da jeg ikke er
> særlig teknisk snedig

www.hmonitor.com er _meget_ nem at sætte op. MotherBoard Monitor kan en
masse ting, og er noget sværere at sætte op.

hmonitor er shareware, så du kan kun bruge det en måneds tid uden at betale.
MBM er gratis.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Henning Lund

Dato : 05-12-01 13:50

"Jeppe Seidelin Dam" <jeppedam@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> hmonitor er shareware, så du kan kun bruge det en måneds tid uden at
betale.
> MBM er gratis.

Så bliver valget nok MBM, jeg gider ikke det halløj med at når man er blevet
glad for programmet, ja så udløber det ;o(
Jeg kan vel få "krisehjælp" hvis MBM driller

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 05-12-01 11:19

> Øh jeg er nysgerrig, hvodden ser i den der famøse temperatur, er det et
> program der skal installeres, oder was?

Ja, det er et program, hvis ikke man skal ind i BIOS'en.
f.eks.
MotherBoard Monitor: http://mbm.livewiredev.com/
Hmonitor: www.hmonitor.com

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 05-12-01 13:15

> [...]

en
> 5-10 minutter.
>
> Jeg har Asus Probe installeret og CPU'en ligger mellem 46-56 grader.

Det er ikke nogen skræmmende temperatur, og maskinen burde køre stabilt
under disse forhold.

Jeg tror imidlertid at dit problem skyldes RAM'en:

Hvordan står din I/O Voltage?
Sæt den på 2.5V (Bundkortet er fra fabrikken jumpet til 2.75, på trods af
at manualen siger 2.65 - Apacer DDR ram kører ved 2.5 Volt!)

Så vil jeg næsten garantere, at dit system kommer til at køre ligeså
klippestabilt som mit!

mvh
Peter

Fra : Rasmus Sørensen

Dato : 05-12-01 22:22

Dér var noget jeg IKKE vidste !!!
Er det noget jeg skal "jumpe" mig til ... eller kan det sættes via bios ???

Endnu en gang tak for hjælpen ....
Rasmus

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 05-12-01 13:27

"Rasmus Sørensen" <rasmus@danesadwork.dk> skrev

> Dér var noget jeg IKKE vidste !!!
> Er det noget jeg skal "jumpe" mig til ... eller kan det sættes via bios
???

Du skal ned på bundkortet og jumpe. Den skal som sagt stå på 2.5 volt i
stedet for de nuværende 2.75 (se manualen side 20, som faktisk siger at
default er 2.65 V)

Du må gerne give lyd, hvis det hjælper!

mvh
Peter

Fra : Rasmus Sørensen

Dato : 05-12-01 22:30

Det vil jeg prøve når jeg kommer hjem fra arbeide =)
Hvis det er det, så er det for fedt !!!

Men kan det forklare at den sagtens kunne installere Windows og diverse, men
først går kold når den belastes ???

Mvh.
Rasmus

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 05-12-01 13:34

"Rasmus Sørensen" <rasmus@danesadwork.dk> skrev

> Men kan det forklare at den sagtens kunne installere Windows og
diverse, men
> først går kold når den belastes ???

Ja, det er egentlig meget logisk. Når du belaster computeren belastes
ram'en også ekstra. Hvis du presser ram'en til sit yderste i "idle"-mode
ved at tilføre det for meget strøm, går det helt galt, når først det skal
til at arbejde...

mvh
Peter

Fra : Rasmus Sørensen

Dato : 05-12-01 22:37

Tak igen Peter ...

Jeg tjekker når jeg kommer hjem ... og lover at melde tilbage ang.
resultatet =)
Håber sq at det er det !!!

mvh
Rasmus

Fra : Rasmus Sørensen

Dato : 05-12-01 18:43

Hej igen Peter,

Så er jeg kommet hjem, og ja, den stod ganske rigtigt til 2.8 !!! Jeg
jumpede den ned til 2.5, startede maskinen (den jeg sidder på nu), startede
3d Mark 2001, og i det samme jeg vil køre en benchmark, fryser maskinen =(
Nøjagtigt som den før har gjort !!!

Det pudsige er, at jeg har en næsten identisk maskine stående ved siden af
(bare med Geforce2 pro kort i) ... og den kører perfekt !!! Den er samlet af
X-data hvor jeg købte den, og dér var den gud hjælpeme også jumpet til 2.8
!!!!

Hvordan ser det ud ????

Med venlig hilsen,
Rasmus

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 05-12-01 19:12

"Rasmus Sørensen" <rasmus@innomania.dk> skrev

> [...]
startede
> 3d Mark 2001, og i det samme jeg vil køre en benchmark, fryser maskinen

Hmmm... Mystisk, men lad den bare stå på 2.5, for det er den rette
strømstyrke for i hvert fald Apacer PC2100 DDR ram.

> [...]
samlet af
> X-data hvor jeg købte den, og dér var den gud hjælpeme også jumpet til

Mystisk Her får du lige mine jumperindstillinger: Prøv dem, og se
hvad der sker...

Hvis ikke du allerede gør det, så sørg for at køre i Jumper mode (JEN, s.
18 i manualen)

....og indstil VCore manuelt til 1.75 Volt. (s. 21)

lad SYSCLK switchene forblive i bund
Sæt multiplier (CPU_RATIO) på 10.5 (se manual s. 19)

Sørg også for, at "Palo_Freq" Jumperen er sat til Palomino (Athlon/Duron
er default). Se manualen s. 20.
Den sidstnævnte er ultra vigtig, for at systemet kan køre ordentligt.

.... Test forresten også dit ram med memtest86
(http://www.teresaudio.com/memtest86/memt28.zip) - det kan jo være dem,
det er galt med.

mvh
Peter

Fra : Rasmus Sørensen

Dato : 05-12-01 19:55

Hej Peter ...

Jeg valgte i første omgang at bibeholde bundkortet den jumper-free ...

I stedet prøvede jeg at smide min gamle 3dLabs Oxygen grafikkort i, og den
fløjtede bare derudaf ...

Så fik jeg blod på tanden, og smed GeForce2 kortet i, fra min anden maskine,
kørte en 3d Mark 2001 ... og ved gud om det ikke fløjtede igennem !!!

Synes bare lige du skulle vide det ... nu er spørgsmålet bare hvad fanden
jeg kan gøre ved det ???
Er det fordi:
a. Grafikkortet er defekt
b. Grafikkortet konflikter med en anden enhed
c. Grafikkortet skal bruge mere strøm

Nå men i hvert fald, mange tak for din respons so far =)
r/\smus

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 05-12-01 20:06

"Rasmus Sørensen" <rasmus@innomania.dk> skrev

Hej Rasmus

Så er du jo kommet en løsning nærmere...

> Er det fordi:
> a. Grafikkortet er defekt

Det kan du hurtigt finde ud af, ved at sætte det over i den maskine, der
virker, og køre 3D Mark på denne. Dumper den testen, er det nok
grafikkortet, der er defekt.

> b. Grafikkortet konflikter med en anden enhed

Jeg tvivler. Så skal du have noget gammelt eksotisk hardware, der ikke
vil dele IRQ-adresser, og det vil afsløre sig under "enhedshåndtering".
Du kan i så fald tildele IRQ adresserne manuelt i Windows/Bios.

> c. Grafikkortet skal bruge mere strøm

Næppe. Et GeForce3 ti200 bruger ikke mere strøm end et GeForce2 Pro. Men
du kan jo også forholdsvis hurtigt prøve at flytte strømforsyningen fra
det system der fungerer over i det HQ45 kabinet, og se om det skulle gøre
en forskel.

mvh
Peter

Fra : Rasmus Sørensen

Dato : 05-12-01 20:11

Hey Peter ...

Du har så evig ret ...
Nu skulle det relativt nemt være til at fejlfinde ... jeg vil fordybe mig i
det med det samme =)

Jeg lader høre fra mig =)
cya
r/\smus

Fra : Rasmus Sørensen

Dato : 05-12-01 20:34

Hmmm .... har lige smidt GeForce3 ti200 kortet over i den anden maskine, og
den laver samme trick =(
Jeg ved sku ikke om det er fordi at grafikkortet er en bambus-model (læs:
Daytona) ...
Nå men ... jeg vil fejlfinde lidt videre ...

Rasmus

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 05-12-01 20:51

"Rasmus Sørensen" <rasmus@innomania.dk> skrev

> Hmmm .... har lige smidt GeForce3 ti200 kortet over i den anden
maskine, og
> den laver samme trick =(

Det vil sige, at den anden maskine også går kold, når GeForce3 ti200
sidder i den?
I så fald er det *ret* sikkert, at det er kortet det er galt med.

> Jeg ved sku ikke om det er fordi at grafikkortet er en bambus-model
(læs:
> Daytona) ...

Tjo.... De kan selvfølgelig have en højere fejlprocent end andre
producenter, men det tror jeg nu ikke...

mvh
Peter

Fra : Steffan

Dato : 05-12-01 15:50

Hej NG

Mit bundokort var endda jumpet til 2.8V, måske at det kan hjælpe en lille
smule på stabiliteten, som jeg ellers ikke klager over. Kan også være derfor
at computeren fryser i spil, altså kun selve grafikken, og lyden kører
videre;)

Hilsen Steffan

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 05-12-01 16:08

"Steffan" <Stuff.vip@post.cybercity.dk> skrev

> [...]
derfor
> at computeren fryser i spil, altså kun selve grafikken, og lyden kører

Det kan meget vel have noget med dette at gøre. Kig på ramproducentens
hjemmeside for at se, hvor stor strømstyrke dine moduler er specificeret
til, og indstil bundkortet herefter.

(Ved nærmere eftertanke, så tror jeg også at mit kort var jumpet til 2.8
volt fra starten, men jeg er ikke sikker - nu står det i hvert fald på
2.5V og kører klippestabilt - jeg lyver ikke, når jeg siger at min
computer ikke er gået ned i de tre uger jeg nu har haft boardet, så jeg
er godt tilfreds.)

mvh
Peter

Fra : A. Høegh

Dato : 05-12-01 20:03

Måske kan det skyldes at ASUS A7V er lidt ustabil.. :/

Med Venlig Hilsen
Asbjørn Høegh

Ideo Image
www.ideoimage.com
ah@ideoimage.com

Fra : Flemming Steffense

Dato : 05-12-01 21:00

> [...]
>
> Jeg har Asus Probe installeret og CPU'en ligger mellem 46-56 grader.
>
> Jeg prøver at starte maskinen op, og bare lade den stå, og maskinen fryser

Hej Rasmus,
Til din orientering har jeg lige returneret et DAYTONA GeForce3 ti200. Mit
problem minder meget om dit, bortset fra at min maskine godt kunne vente
10-15 min før den frøs . Jeg prøvede kortet i en anden PC (Win Me) og så
frøs den også.

Kortet blev skiftet til et ASUS Geforce 2 GTS og så kører alt perfekt - ikke
ét nedbrud.

Win XP
Asus A7V266-E
AMD 1700+XP
Cooler Master DP5-6I11
Kingston 256 DDR

Flemming

Fra : Rasmus Sørensen

Dato : 05-12-01 21:54

Hej Flemming,

Det er sku da noget pis hva' !!!
Men sådan går det når man prøver at spare nogle hundrede kroner =(

Men det er da rart, ja undskyld mig, at det ikke kun er mig det er gået ud
over, og at der er andre der har oplevet samme problem ...

thanks for shareing ...
r/\smus