Min Pressario 5861 æder RAM og CPU - og så~
Fra : Bjarne

Dato : 05-12-01 07:58

Hej NG.

Jeg har et problem - og jeg har altid haft det - med min Pressario 5861, og
det p.... irriterende.
Jeg kører WinME og problemet har været det samme med Win98 i alle udgaver.
Jeg kan se at harddisklampen blinker hvert 3 sekund og i sysmon kan jeg se
at processoren efter 10-20 minutters brug konstant er 75% udnyttet, der ca.
110 tråde i gang. Jeg har masser af RAM til rådighed (244MB uudnyttet).

Dvs. at når jeg strater et program, går den op på 100% og låser.
Jeg har endog opdateret med alle nyere SoftPaqs fra Compaq's hjemmeside.
Problemet var det samme med den maskine jeg købte som hjemme-PC. Det var en
Compaq 4620.
Jeg har også prøvet Compaq's support, men desværre var Help-desken ikke
kvalificeret nok til at løse problemet. Det eneste de bad mig om, var at
slette alle Compaq's hjælpeprogrammer. "De virker ikke - og de sluger
ressourcer" var deres besked. Så jeg har startet forfra med "blank"
harddisk.
Jeg er klar over at det ikke hjælper på bios - så det er måske der fejlen
ligger.

Jeg har på fornemmelsen at harddisken har noget af skylden, men jeg aner
ikke hvorfor.

Hvis nogen på ng har en god ide - eller en fra Compaq læser dette - så skriv
venligst.

Det er helt sikkert sidste gang jeg bruger penge på Compaq. Jeg håber at HP
kan rette op på de skrantende produkter fra Compaq.

Venllig hilsen
Bjarne
mailto: schub@post11.teleNO-SPAM.dk
fjern NO-SPAM
PS. Mens jeg har skrevet alt dette, har CPU-udnyttelsen ligget konstant på
75% - og maskinen laver ikke en skid.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 05-12-01 09:31

Bjarne skrev
> Jeg har på fornemmelsen at harddisken har noget af skylden, men jeg
aner
> ikke hvorfor.

Jeg antager at du _har_ tjekket for virus?
Hvis du trykker Crtl+Alt+delete kan du se hvilke processer der kører.
Hvis du har MS Office har du muligvis noget "quick find" kørende
i baggrunden (hedder også "hurtig søgning"). Den kan godt få harddisken
til at stå og snurre på tidspunkter, hvor den ellers ikke skulle lave
noget.
Hvis du ikke bruger Hurtig søgning kan du roligt fjerne den fra
startmenuen.

Hvis DMA så tillige ikke er aktiveret på din harddisk, kan du godt
risikere at den sluger (meget) cpu-kraft.
Du kan tjekke om DMA er slået til i "enhedshåndtering"
Peter
pschATmail1.stofanet.dk
Replace AT with @ to reply.

Fra : Bjarne

Dato : 05-12-01 22:56

Hej og tak for jeres svar.

Jeg har tjekket for virus - og jeg har ikke Quick-Find kørende.
Jeg kører WinME og så vidt jeg kan se er der ikke nogen DMA på
harddisk-controlerne. Kun to IRQ'er på den primære controler.

Jeg hælder mere til den tanke at Squmpak æder ressourcer, for at jeg skal
opgradere. De ville da være uhæderlige nok til at gøre det, mon ikke?

Jeg kunne selvfølgelig flashe biosen - selvfølgelig er nok så meget sagt,
for det har jeg godt nok aldrig prøvet før - og hvad sker hvis det går på
rø...? Og hvor får jeg en ny? .. bios.

Hilsen
Bjarne

Peters...

Fra : Henning

Dato : 05-12-01 23:20

>Jeg hælder mere til den tanke at Squmpak æder ressourcer, for at jeg skal
>opgradere. De ville da være uhæderlige nok til at gøre det, mon ikke?

Har du husket at pille ram-æderen ud? Det er en lille grøn bille på
størrelse med en 25-øre. Den er let at finde, du kan gå efter
smaskelyden. Den plejer at sidde og hygge sig nede i varmen, lige ved
cpu'en!

Nej, seriøst! Tag dig sammen - du tror da ikke selv på, at selvom der
står Compaq på kassen kan de lave et trick med rescourcerne?
Nævn i stedet hvilke programmer DU har installeret, og som ligger og
kører i baggrunden! Ctrl + del + alt - skriv alt ned, og post det her!

Henning
hsb@REMOVETHISimage.dk

Fra : Bjarne

Dato : 06-12-01 08:07

Hennings "morsomme" indlæg - og "tag dig sammen" må være udtryk for en sand
bedreviden - som jeg vælger at overhøre og trække på skuldrene af. Det kan
jo være at manden kan - og vil - hjælpe - og har forstand dertil.

Af programmer kører pt. qttask, mdm, mwapw32, systray, realplay, winmgmt,
zonealarm og explorer.

Det "sjove" er, at det første er efter et stykke tid (ca. 20 min) at sysmon
viser at cpuen næsten konstant er udnyttet 50 % - uden at der er indlæst
flere programmer, Henning. Efter et stykke tid igen lægger den sig på 75%
udnyttet - igen uden at der er indlæst flere programmer. Til sidst - men
uvægerligt - fryser maskinen og der skal koldstartes.
Jeg har ikke oplevet det med andre maskiner end Compaqs.

Hilsen
Bjarne

Fra : Rune Manscher

Dato : 06-12-01 11:03

> [...]
> Nævn i stedet hvilke programmer DU har installeret, og som ligger og
> kører i baggrunden! Ctrl + del + alt - skriv alt ned, og post det her!

Tjaa, iflg. Bjarnes først post indrømmede Compaq Frontline da, at de slugte
ressourcer, og min egen erfaringer med Compaq er da også, at programmer som
Service Connection etc. sluger urimeligt mange ressourcer (og jeg har hørt
Compaq-supportere sige det samme før).

Flash bios, fdisk, format c:, inst. windows, så begynder den at køre
acceptabelt.

*Rune

Fra : Rune Manscher

Dato : 06-12-01 11:05

> Jeg kunne selvfølgelig flashe biosen - selvfølgelig er nok så meget sagt,
> for det har jeg godt nok aldrig prøvet før - og hvad sker hvis det går på
> rø...? Og hvor får jeg en ny? .. bios.

"Du kan få den lige her, Benny". Vi er 3 tidligere 5661 ejere der uden
problemer har flashet biosen, så det kan du nok også godt finde ud af. Det
gik ikke på rø... for nogen af os.

Stik mig en mail hvis du vil ha' den bios vi flashede til.

*Rune

Fra : Rune Manscher

Dato : 05-12-01 12:05

"Bjarne" <schub@post11.tele.no-spam.dk> wrote in message
> Hej NG.
>
> Jeg har et problem - og jeg har altid haft det - med min Pressario 5861,
og
> det p.... irriterende.
[KLIP]

> Jeg er klar over at det ikke hjælper på bios - så det er måske der fejlen
> ligger.

Jeg har også en 5861'er, som jeg dog relativt hurtigt flashede til en anden
bios (kan på stående fod ikke lige huske hvilken). I kombination med en
Scumbaq-fri installation af Win2k, kører den faktisk helt fint nu. Dog
slipper man ikke udenom, at de har pillet ved de fleste komponenter, hvilket
gør det (tilsyneladende) umuligt at installere fx. Creatives 3D Blaster
drivere....

*Rune