Boot linux fra software raid
Fra : Jacob Atzen

Dato : 04-12-01 23:42

Hej NG.

Jeg er igang med at installere et raid-1 software raid på en maskine.
Det går for så vidt fint, bortset fra, at jeg ikke kan boote fra raidet.

Jeg har prøvet at installere lilo med følgende konfiguration:

image=/boot/vmlinuz-2.4.12
label=linux
read-only
root=/dev/sda8
image=/boot/vmlinuz-2.4.12
label=linux-raid
read-only
root=/dev/md0

Når jeg booter "linux" går det fint, men når jeg prøver "linux-raid"
så får jeg en "unable to mount device 09:00" - frit efter hukommelsen,
efterfulgt af kernel panic.

Nogen der kan fortælle mig, hvor jeg går galt?

Med venlig hilsen
- Jacob Atzen

Fra : Carsten Holck

Dato : 05-12-01 10:48

"Jacob Atzen" <jacob_a@spamos.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> efterfulgt af kernel panic.
>
> Nogen der kan fortælle mig, hvor jeg går galt?

se http://www.linuxdoc.org/HOWTO/Software-RAID-HOWTO-4.html#ss4.4
specielt "persistent superblock" sec. 4.7 og autodetection sec. 4.10

og der skal være support for det i kernen ellers virker det ikke (når den
ikke kender disk typen kan kernen ikke loade initrd - hønen og ægget
syndromet )

/@rsten

Fra : Jacob Atzen

Dato : 05-12-01 12:35

"Carsten Holck" <carsten@holck.net> writes:

> se http://www.linuxdoc.org/HOWTO/Software-RAID-HOWTO-4.html#ss4.4
> specielt "persistent superblock" sec. 4.7 og autodetection sec. 4.10

Har været igennem den et par gange, men havde ikke lige fået nærlæst 4.10.
Der står "You need autodetection support in the kernel", jeg kan ikke lige
finde noget sted i kernekonfigurationen hvor det står. Ved du, hvor man
finder det på nyere 2.4 kerner?

> og der skal være support for det i kernen ellers virker det ikke (når den
> ikke kender disk typen kan kernen ikke loade initrd - hønen og ægget
> syndromet )

Har bygget kernen med både reiserfs og raid1 support direkte.

Vil prøve at sætte partitionstyperne til 0xFD og se, hvad der sker.

Med venlig hilsen
- Jacob Atzen

Fra : Martin K. Petersen

Dato : 05-12-01 16:34

Jacob> "Carsten Holck" <carsten@holck.net> writes:
> [...]

Jacob> Har været igennem den et par gange, men havde ikke lige fået
Jacob> nærlæst 4.10. Der står "You need autodetection support in the
Jacob> kernel", jeg kan ikke lige finde noget sted i
Jacob> kernekonfigurationen hvor det står. Ved du, hvor man finder det
Jacob> på nyere 2.4 kerner?

Kan ikke længere slås fra. Hvis du har MD i kernen, laver den
automagisk autodetection.

--
Martin K. Petersen, Principal Linux Consultant, Linuxcare, Inc.
mkp@linuxcare.com, http://www.linuxcare.com/

Fra : Jacob Atzen

Dato : 05-12-01 18:42

Martin K. Petersen <mkp@linuxcare.com> writes:

> Kan ikke længere slås fra. Hvis du har MD i kernen, laver den
> automagisk autodetection.

Tilsyneladende ja, det virker i alt fald nu. Mange tak for hjælpen!

Med venlig hilsen
- Jacob Atzen