win32 programmering med GUI
Fra : Mikkel Gunvald

Dato : 04-12-01 22:18

Hej!

Er der nogen der kan hjælpe mig med oven stående?

jeg kan meget af det grundlæggende c++ men jeg ingen erfaring når det gælder
win32 programmering med en GUI.
Er der nogen der kender en god newbie guide?

på for hånd tak!

mvh
Mikkel Gunvald.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 04-12-01 23:02

"Mikkel Gunvald" <Mikkel@gunvald.net> wrote in message

> jeg kan meget af det grundlæggende c++ men jeg ingen erfaring når det
gælder
> win32 programmering med en GUI.
> Er der nogen der kender en god newbie guide?

De 3 mest nærliggende måder at programmere GUI til Win32 er:
1. Benytte Win32 API
2. Benytte MFC (Microsoft Foundation Classes)
3. Benytte Borland VCL (Visual Component Library)

Der findes også andre, men mindre anvendte eller mindre aktuelle måder
(f.eks. OWL, WTL, ATL, Qt).
Alle 3 måder har deres fordele og ulemper.
Den guide du har brug for afhænger af hvordan du vil skrive programmerne.
Valget afhænger naturligvis af hvad du ønsker at lære og hvad du ønsker at
lave.
Har du f.eks. specielle krav til performance eller porterbarhed til andre
platforme ?

1.
Alle seriøse C og C++ compilere til MS-Windows kan tilgå Win32 API'et.
Dette anses normalt for at være den mest besværlige måde, men giver de
hurtigste og mindste programmer.
Bogen
Programming Windows, Fifth Edtion
Charles Petzold
ISBN 1-57231-995-X
er en glimrende bog om emnet. Den er rimelig let at læse, og alle
programmerne er skrevet i C

2.
MFC er det oplagte valg hvis man bruger Microsoft Visual C++ - og omvendt.

3.
VCL kræver at man bruger Borland C++Builder.
Det opfattes normalt som den enkleste og hurtigste måde at lave GUI
programmer.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 04-12-01 23:13

> Hej!
>
> Er der nogen der kan hjælpe mig med oven stående?

Du kan prøve at bruge Qt. Det er forholdsvist enkelt at benytte, når man
først har sat sig ind i det. Det kan integreres med Visual C++, hvis du har
det, men uden det er det efter min mening nærmest ikke til at få til at
fungere i Windows.
Programmet kan fås gratis i en non-commercial version hos:
http://www.trolltech.com, som også har en rimeligt omfattende tutorial og en
del eksempler.

Mvh. Thomas Arildsen