Flydende tekst ved siden af de elementer m~
Fra : Jonas Jørgensen

Dato : 04-12-01 22:12

Hej.

Håber der er nogen derude der kan hjælpe mig. Jeg står nemlig i den
situation at jeg har en side med nogle tekstlinks og et billede med
tilhørende imagemap, og jeg har brug for at få noget tekst til at poppe
op ved siden af cursoren. Teksten der skal vises er forskellig alt efter
hvilke områder på billedet eller hvilke links cursoren bevæges henover.
Jeg er indtil videre nået så langt at jeg kan få noget tekst til at
dukke op i en <div>. Det har jeg gjort ved at give de elementer som
teksten skal vises ved (nogle <area> og <a>) en onmouseover-attribut som
kalder en javascript-funktion som hiver fat i
document.getElementById('foo').childNodes[0].nodeValue og sætter den til
den tekst der skal vises. Men hvordan får jeg den <div> eller <span> som
jeg kontakter ved hjælp af document.getElementById() til at flytte sig
hen ved siden af cursoren? Jeg vil tro at det skal gøres ved noget
javascript som aflæser cursorkoordinaterne og derefter sætter noget css
på <div>'en, men jeg ved ikke helt hvordan det skal gøres... hjælp!

/Jonas

Fra : Allan Vebel

Dato : 04-12-01 22:48

Jonas Jørgensen <jonasj@jonasj.dk> skrev

Prøv at arbejde lidt videre med
http://www.vebel.dk/test/neo/noproblem.htm

> Teksten der skal vises er forskellig alt efter hvilke
> områder på billedet eller hvilke links

I mit eksempel er det godt nok et billede der bliver
> vist, men det kan du bare ændre til tekst.

> Men hvordan får jeg den <div> eller <span> som
> jeg kontakter ved hjælp af document.getElementById()
> til at flytte sig hen ved siden af cursoren?

I mit tilfælde har jeg positioneret placeringen - du er
så nødt til at sætte en position på hvert enkelt element.

--
Allan

Fra : Jonas Jørgensen

Dato : 04-12-01 23:41

Allan Vebel wrote:

> [...]
>
> I mit tilfælde har jeg positioneret placeringen - du er
> så nødt til at sætte en position på hvert enkelt element.

Det kan jeg ikke, for siden er dynamisk genereret så jeg ved ikke hvor
på siden de forskellige ting havner! Er der virkelig ikke nogen der
kender en metode til at aflæse musens koordinater med javascript???

/Jonas

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 05-12-01 01:08

Tue, 04 Dec 2001 23:41:28 +0100, skrev Jonas Jørgensen
<jonasj@jonasj.dk>:

>Er der virkelig ikke nogen der
>kender en metode til at aflæse musens koordinater med javascript?

Jeg vil normalt ikke henvise til andre ng'er (vores egen er
bedst...), men prøv at spørg i news:comp.lang.javascript, jeg
mener det har været nævnt flere gange, men jeg har ikke rigtig
bidt mærke i svarene.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Mads Pedersen

Dato : 05-12-01 10:02

in article 3C0D3C2C.7D2E761F@jonasj.dk, Jonas Jørgensen at jonasj@jonasj.dk
wrote on 04/12/01 22:12:

> Jeg vil tro at det skal gøres ved noget
> javascript som aflæser cursorkoordinaterne og derefter sætter noget css
> på <div>'en, men jeg ved ikke helt hvordan det skal gøres... hjælp!

Måske kan du bruge det her:
http://www.bosrup.com/web/overlib/

// Mads
Site news 18-11-2001: New photos by John Durkin in the Freestyle / Things
gallery. WARNING: Includes male action figures wearing wigs and doing
naughty stuff! Go check them out @ If thine eye offend thee...
http://www.madspedersen.com

Fra : Jonas Jørgensen

Dato : 05-12-01 22:32

Mads Pedersen wrote:

> in article 3C0D3C2C.7D2E761F@jonasj.dk, Jonas Jørgensen at jonasj@jonasj.dk

> Måske kan du bruge det her:
> http://www.bosrup.com/web/overlib/

At inkludere en javascriptfil på 43KB blot for at lave en lille
popupeffekt vil jeg nu betragte som at overdrive...

Men i mellemtiden har jeg heldigvis fundet hvad jeg havde brug for
andetsteds.

/Jonas

Fra : Erik Thorsen

Dato : 06-12-01 07:52

"Jonas Jørgensen" <jonasj@jonasj.dk> skrev i en meddelelse

> Men i mellemtiden har jeg heldigvis fundet hvad jeg havde brug for
> andetsteds.

Fortæl fortæl??
hilsen
erik thorsen

Fra : Jonas Jørgensen

Dato : 06-12-01 19:26

Erik Thorsen wrote:

> "Jonas Jørgensen" <jonasj@jonasj.dk> skrev i en meddelelse

> Fortæl fortæl??

Denne her hjalp mig i gang:

<HTML>
<HEAD>

<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript"><!--
if (navigator.appName == 'Netscape') {
document.captureEvents(Event.MOUSEMOVE);
document.onmousemove = netscapeMouseMove;
}

function netscapeMouseMove(e) {
if (e.screenX != document.test.x.value && e.screenY !=
document.test.y.value) {
document.test.x.value = e.pageX;
document.test.y.value = e.pageY;
}
}

function microsoftMouseMove() {
if (window.event.x != document.test.x.value && window.event.y !=
document.test.y.value) {
document.test.x.value = window.event.x;
document.test.y.value = window.event.y;
}
}

//--></SCRIPT>

</HEAD>

<BODY onMousemove="microsoftMouseMove()">

<FORM NAME="test">
X: <INPUT TYPE="TEXT" NAME="x" SIZE="4"> Y: <INPUT TYPUE="TEXT" NAME="y"
SIZE="4">
</FORM>

</BODY>
</HTML>

Den skulle ændres noget ved så den ikke gav underlige fejlmeddelelser i
andre browsere end Netscape og IE, men ellers var den meget nyttig.