IBM
Fra : TNM

Dato : 04-12-01 22:24

Hejsa,
Jeg har en IBM 2178-860 der er ca. 1 1/2 år gammel. Jeg aner intet om hvad
for et bundkort der sidder i den, men jeg er meget intresseret. Jeg bringer
et uddrag fra ibm' hjemmeside, der ikke ligefrem er spækket med relevante
oplysninger om producent o.s.v. håber der er nogle kvikke hoveder i
gruppen -:))
(Link:
http://www.pc.ibm.com/qtechinfo/MIGR-4H3LHM.html?lang=en_DK&page=brand&brand
=IBM+Aptiva%7CAptiva%7C2178%7C860&doctype=Product+information&subtype=All )

Machine Type/Model 2178-860
Processor/Speed Intel Coppermine Pentium III 866MHz
System board chipset Via Core
North Bridge VT82C694X
South Bridge VT82C596B

System board form factor MicroATX
Front-side bus speed 133 MHz
Mechanical package Microtower
Slots (ISA/PCI/shared/AGP) 0/3/0/1
Open Slots (ISA/PCI/shared/AGP) 0/1/0/0
AGP 4x
Bays (Total/Open) 4/0
3.5" bays (Ext Total/Open, Int Total/Open) 1/0, 1/0
5.25" bays (Ext Total/Open, Int Total/Open) 2/0, 0/0
Memory PC-133 SDRAM DIMM

Fra : Peter Pan

Dato : 04-12-01 22:38

"TNM" <tnm@e-mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har en IBM 2178-860 der er ca. 1 1/2 år gammel. Jeg aner intet om hvad
> for et bundkort der sidder i den, men jeg er meget intresseret. Jeg
bringer

IBM laver/producere selv deres bundkort til 99% af alle deres PC'ere.

Hvad skal du bruge det til? Du kan nok finde et IBM P/N på det hvis du leder
lidt på IBM.COM hvis der er fordi du skal bruge et nyt....

Mvh
Anders

Fra : Henning

Dato : 04-12-01 23:04

>Hvad skal du bruge det til? Du kan nok finde et IBM P/N på det hvis du leder
>lidt på IBM.COM hvis der er fordi du skal bruge et nyt....

FRU-nummer for at være præcis Og det er btw. FRU 61H2631
Henning
hsb@REMOVETHISimage.dk

Fra : John Hinge

Dato : 05-12-01 07:12

On 04 dec 2001 TNM was heard to say:

> Hejsa,
> Jeg har en IBM 2178-860 der er ca. 1 1/2 år gammel. Jeg aner intet
> om hvad for et bundkort der sidder i den, men jeg er meget
> intresseret.
Som 'Peter Pan' også påpeger, så er det et IBM bundkort.
Det er grundlæggende et Via Apollo Pro 133A chipsæt, men
med visse kinky detaljer, såsom at DIMM soklerne maks kan
adressere 256Mb klodser istedet for 512, og at der kun er
2 af slagsen (grrr)
Overclockningsmæssigt er det også lidt så som så.
En af mine kammerater kan overclocke sin FSB til 150Mhz
uden ekstrablæser, hvorimod jeg ikke kan rokke så meget
som 1Mhz ved frekevensen uden at maskinen fryser på stedet.
Alt i alt er jeg dog ganske tilfreds med min Aptiva, bortset
fra at det medfølgende Geforce DDR er delvis i udu.
Det laver mørke striber på skærmen hvis nuance afhænger af
den grafik der er på skærmen, dvs en sort klat et sted
laver en mørk bjælke på hele den linje hvor den er.
Meget irriterende. Jeg må nok ha mig et nyt...

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"Buffy I love you...... Oh God No!" Spike, Buffy tVs

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 05-12-01 11:24

> [...]
> laver en mørk bjælke på hele den linje hvor den er.
> Meget irriterende. Jeg må nok ha mig et nyt...

Er du sikker på det er grafikkortet? Det kan også være skærmen. Min skærm
lavede noget der mindede om det du beskriver.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Michael Petersen

Dato : 05-12-01 12:41

det kan også være mangel på strøm. flere aptivaer har kun 135 watt strøm
hvilket er lige i underkanten for et Geforce (1)

Michael

Fra : John Hinge

Dato : 05-12-01 18:24

On 05 dec 2001 Jeppe Seidelin Dam was heard to say:

> Er du sikker på det er grafikkortet? Det kan også være skærmen. Min
> skærm lavede noget der mindede om det du beskriver.

Ganske..
Jeg har 2 computere tilsluttet med en switch boks
Computer 1 : mørke striber
Computer 2 : klart og tydeligt billede
Dette og testet uden switchboks, fordi det jo ku ha været
den der lavede ged, men det var det ikke..

Og mht strømproblemet, det tror jeg ikke.. Gfxkortet er
et Creative Geforce DDR i OEM version, og der er ikke pt andet
hardware i maskinen som ikke har været der hele tiden end
et SB Live Player Value 1024, så jeg tvivler på det er strøm
bamsen.. afvise det kan jeg selvfølgelig ikke, men maskinen
kørte i 3/4 år før problemet opstod..

Fra : orbital

Dato : 05-12-01 09:42

On Tue, 4 Dec 2001 22:23:46 +0100, "TNM" <tnm@e-mail.dk> wrote:

> [...]
> Bays (Total/Open) 4/0
> 3.5" bays (Ext Total/Open, Int Total/Open) 1/0, 1/0
> 5.25" bays (Ext Total/Open, Int Total/Open) 2/0, 0/0

Der er en bios opdatering fra april:
http://www.pc.ibm.com/support?page=2178-860&lang=en_US&doctype=Downloadable+files&subtype=BIOS&up=unknownuser

Du ser sikkert det hele i bios. Hvor langt multiplier går til.

Med en slocket. http://www.imw.dk skulle have det til 148,- men jeg
kan ikke finde den.
Med en sådan slocket kunne du sikkert køre alle de øvrige celerons og
PIII, bare ikke tualatin (celeron 1200 og visse PIII tualatin).
Jeg kører selv 9x133 med en celeron900. Slocket sætter spændinger med
jumper, 1.85 volt. Køler er golden orb.

Multiplier i bios er ret underordnet. Cpu'erne booter korrekt uanset
hvad, - multiplier i bios ignoreres.

mvh

John