Fladskærm fra bærbar på alm. pc?
Fra : Lasse Jensen

Dato : 04-12-01 15:46

Jeg har en gammel LCD sort/hvid fladskærm liggende fra en Chicony
bærbar, nu vil jeg gerne vide om der findes et grafikkort til
almindelige PC´er hvor man kan sætte den til, ISA eller PCI. Det
eneste jeg umidlbart kan se på displayet er at det er lavet af Epson
og har er 20 pins fladkabel samt 4 ledninger til backlight dimsen.
Opløsningen er 640x480 i 256 gråtoner.

---
Lasse Jensen [rdx at worldonline dot dk]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Thomas Worm Madsen

Dato : 04-12-01 15:56

> [...]
> eneste jeg umidlbart kan se på displayet er at det er lavet af Epson
> og har er 20 pins fladkabel samt 4 ledninger til backlight dimsen.

Fee ide.. har sguda 2 defekte liggende derhjemme =) _Me_ skal hjem og lege
med den store skruetrækker =)

/TWM

Fra : Lasse Jensen

Dato : 04-12-01 16:27

On Tue, 4 Dec 2001 15:56:13 +0100, "Thomas Worm Madsen"
<ormen@ormens.dk> wrote:

>Fee ide.. har sguda 2 defekte liggende derhjemme =) _Me_ skal hjem og lege
>med den store skruetrækker =)

Planen er at den skal sættes fast på siden af min server med
dobbeltklæbende tape.

---

Fra : Erik G Christensen

Dato : 04-12-01 16:36

Lasse Jensen wrote:

> Planen er at den skal sættes fast på siden af min server med
> dobbeltklæbende tape.

Ja, fantasien har "vide" grænser

Meld endelig tilbage, hvis - måske, i finder noget.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : M. Aa. J.

Dato : 04-12-01 20:10

Lasse, du er og bliver psykotisk.

Jeg har en 9" farve skærm (olli-spaghetti) som sagtens kan indbygges i dit
store server kabinet.
Du kan hente den når du kommer og hjælper mig med min Samba opsætning...

Mads

Fra : Lasse Jensen

Dato : 04-12-01 20:28

On Tue, 4 Dec 2001 20:09:47 +0100, "M. Aa. J." <edb@a-kraft.dk> wrote:

>Lasse, du er og bliver psykotisk.

Det kan godt være, men jeg har i det mindste kontrol over mine
tarmfunktioner!

>Jeg har en 9" farve skærm (olli-spaghetti) som sagtens kan indbygges i dit
>store server kabinet.
>Du kan hente den når du kommer og hjælper mig med min Samba opsætning...

Den er grim, og jeg skal bygge min server ind i er par aluminiums
kufferter, en til bundkortet og en til SCSI dimserne...

---

Fra : M. Aa. J.

Dato : 04-12-01 21:32

- Det kan godt være, men jeg har i det mindste kontrol over mine
> tarmfunktioner!

det har jeg da også.

Mads

Fra : ...

Dato : 04-12-01 21:45

Nå. Inden tråden går over i noget helt andet, vil jeg spørge om der er nogen
som har haft held med at få en Chicony-skærm til at virke på andet end den
laptop den er født med.
Jeg har selv en deffekt Chicony som jeg godt kan finde på at "skrælle".
Skærmen ville jeg gerne bruge som en VGA-skærm, og vil derfor gerne vide om
jeg kan kable den til et alm. VGA stik. Hvis ikke, kan den så komme til at
køre på en anden måde, evt. ved at lege lidt med lodepennen og nogen af de
komponenter der er i maskinen.

Mvh
Thomas

Lasse Jensen <rdx@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c0ce056.149685957@news.tele.dk...

Fra : Lars Madsen

Dato : 04-12-01 22:40

"Lasse Jensen" <rdx@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eneste jeg umidlbart kan se på displayet er at det er lavet af Epson
> og har er 20 pins fladkabel samt 4 ledninger til backlight dimsen.

hej ng
jeg har nogle compaq skærme ligende som jeg har fået op ok køre som vga
monitor
men det skyldes kun at jeg har fået nogle controller fra nogle gamle
pannelbook
(gammel davs storskærme) som skal ligge på en overhead projektor
det virker fint og en controler kan fint trække mere end en skærm så man kan
sætte flere til
de viser jo godt nok det samme den en har pal video ind så sammen med en
video bruger jeg
den som tv

det controler kortene gør er at sample vga videoen og lave timingen om til
det lcd skal have
der er en meget meget store ic der indgår i det sammen med nogle philips AD
converter
og noget ram jeg tror man skal være mere end almindlig dygtig for at lave
det selv desvære
men jeg er da klar på forsøget hvis nogle er friske

jeg er lige i gang mad at lege med nogle gamle små grafiske display for lige
at finde ud af
styringen af sådan nogle fættrer det er jo noget andet end tekst display

vh. lars
download2@mail.dk

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 04-12-01 23:34

"Lars Madsen" <download2@mail.dk> wrote:

>jeg har nogle compaq skærme ligende som jeg har fået op ok køre som vga
>monitor
>men det skyldes kun at jeg har fået nogle controller fra nogle gamle
>pannelbook

Jeg har ledt lidt efter en løsning, for jeg også har en gammel
compaq-laptop-skærm liggende.
Desværre ser det ikke ud til, at der er nogen nem løsning. Og den
bedste FAQ jeg fandt konkluderede, at det er både bedre og billigere,
at købe en helt ny TFT-skærm i stedet. Desværre.

--
Kåre

Fra : Brian Jensen

Dato : 05-12-01 23:41

Hej.

At få en TFT fra en bærbar til at køre VGA, er selvfølgelig ikke umuligt.

Det forudsætter som bare følgende. Find ud af hvor mange bit skærmen kører
i, og find et datablad på den, det er ikke så svært som det ser ud til. Det
største problem er imidlertid at finde en controller, som tilfældigvis lige
kan kører det man skal bruge. De er desværre svære at finde, og når man
endelig finder dem, ja så er de helt vildt dyre.

Jeg har selv af bitter erfaring fundet ud af at sådanne controllere kan løbe
helt op imod 3-4 tusind kr. Øv.

Men !... Hvis du nu finder ud af at din skærm skulle køre i 262000 farver
( 18 bit ), så har jeg fundet en gut i US, som sælger en controller til 500
kr. det er rimeligt synes jeg. men om den virker... det vil tiden vise ( jeg
har lige bestilt en.. )

Konklusion... Med mindre du er opsat på absolut at bruge din gamle TFT til
noget nyttigt, så kan det bedre betale sig at købe en ny 15" TFT til PC. så
dyre er de jo heller ikk.

Jeg har ikke lige linket til ham i US her, men kan da poste det ved en
senere lejlighed, hvis nogen skulle være interreseret i det.

/Brian