Kobber chim
Fra : Mads Frandsen

Dato : 04-12-01 15:46

Hey

Jeg skal lige til at sætte ny køler på min CPU, og overvejede at sætte
en lille chim på også... Det er mest for at sikre CPU'en fra at knække
- min gamle køler var tæt på at gre det nemlig, og den nye sidder
endnu strammere...

Har det nogen effekt på kølerens ydelse, bedre/værre ?
Skal jeg bare tvære køleplata ud over det hele eller hvordan?

mvh
Mads

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 04-12-01 20:03

mads@south-park.dk (Mads Frandsen) wrote in

> Har det nogen effekt på kølerens ydelse, bedre/værre ?

Det har kun i sjældne tilfælde en markant effekt. Du vil ikke opleve
nogen forskel.

> Skal jeg bare tvære køleplata ud over det hele eller hvordan?

Nej. Du skal ligge et meget tyndt lag på. Fuldstændig som når en
slankefanatiker skraber minarinen på rugbrødet. Det gøres lettest med
et barberblad eller et kreditkort.

Meningen med kølepasta er netop at fylde de evt. småujævnheder der
måtte være i CPU'ens overflade, præcis som den skrabede minarine
fylder ujævnhederne i rugbrødet. Men det er altså vigtigt at man
stadig kan se CPU'ens overflade, fordi den bedste varmeledende effekt
opnås når CPU og køler har direkte kontakt. Det næstbedste er hvis der
er kølepasta imellem og det dårligste er hvis der er luft imellem.

Jeg påfører iøvrigt et sådant ultratyndt lag på både CPU og køler. For
at du kan få en idé om mængden af kølepasta, så ligger den ca. på
volumen som et halvt til et helt knappenålshoved pr. flade. Af de
små...

--
Kent Oldhøj - Dansk OverclockingFAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Mads Frandsen

Dato : 04-12-01 23:17

OK - takker, men en chim forværrer i det mindste ikke kølingen kan jeg
forstå - og det er det vigtigste! Jeg har alligevel et gammelt
studiekort som kanbruges til kølepasta-formålet!

Tak for tippet!

mvh
Mads