alias i .bashrc
Fra : Anders Tjerke Hansen~

Dato : 04-12-01 13:45

Jeg har skrevet to alias'er i
..bashrc-filen

alias 'rm=rm -i' ; alias 'mv=mv -i'

Hvorfor virker kun den første alias ???

--

Venlig hilsen

Anders Tjerke Hansen (DBC)

Fra : Christian Andersen

Dato : 04-12-01 14:36

Anders Tjerke Hansen / DBC wrote:

>alias 'rm=rm -i' ; alias 'mv=mv -i'
>
>Hvorfor virker kun den første alias ???

Hmm, jeg skal ikke kunne sige hvorfor den første overhovedet virker,
fordi det er forkert syntaks.

Således skal det være:

alias FjernAlleFiler='rm -rf'

Og prøv at putte dem på to linier istedet for kun en.

--
Den kloge narrer den mindre kloge.

http://chran.dyndns.dk - Nu med opfordringer til koncertgængere!

Fra : Kent Friis

Dato : 04-12-01 17:19

Den 04 Dec 2001 13:35:53 GMT skrev Christian Andersen:

>Hmm, jeg skal ikke kunne sige hvorfor den første overhovedet virker,
>fordi det er forkert syntaks.
>
>Således skal det være:
>
>alias FjernAlleFiler='rm -rf'

Og hvad skulle forskellen være? Når shell'en har parset '-erne, står
der:

'alias' 'rm=rm -i'
'alias' 'FjernAlleFiler=rm -rf'

Mit første gæt var at ; ikke virker med alias, men en test viste at det
gør den faktisk.

Mit forslag til Anders er derfor at prøve at skrive "alias", og se
hvordan hans alias'er ser ud.

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/

Fra : Christian Andersen

Dato : 04-12-01 23:25

Kent Friis wrote:

>Mit første gæt var at ; ikke virker med alias, men en test viste at det
>gør den faktisk.

Ja, man lærer/erfarer noget nyt hver dag/aften.