Råd om køb af IBM !
Fra : john tilsted

Dato : 04-12-01 13:44

Hej alle !
Håber det er den rigtige NG for dette spørgsmål.

Jeg kan købe fra et firma følgende:

IBM - 500 Mhz - 1.2 HD med tilsvarende lyd / grafikkort og uden skærm
for ca. 500,-

Nogle siger: Hold dig væk !

I min nuværende Intel Pentium 133 MHz har jeg 2 større HD,
kan de bruges i en IBM ?

Glæder mig til jeres svar !!
Hilsen og hygge
John

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 04-12-01 13:54

"john tilsted" <john.tilsted@mail.dk> skrev

> Jeg kan købe fra et firma følgende:
>
> IBM - 500 Mhz - 1.2 HD med tilsvarende lyd / grafikkort og uden skærm
> for ca. 500,-
>
> Nogle siger: Hold dig væk !

He he... Kloge folk kører ikke IBM.
Hvis ikke du planlægger at opgradere maskinen yderligere, andet end med
de to harddiske, kan det vel være et ok køb, men alligevel.... Der må
være bedre alternativer i Den Blå Avis eller dk.marked grupperne.

> I min nuværende Intel Pentium 133 MHz har jeg 2 større HD,
> kan de bruges i en IBM ?

Ja, sandsynligvis, men tjek lige først (evt. i manualen) om der er ledige
IDE pladser. Den nuværende harddisk optager jo primary, master - et
cd-rom drev vil så sidde som slave. Derfor er det nødvendigt, at maskinen
også har en secondary IDE controller, hvilket sjovt nok ikke alle IBM
maskiner har.

(Det er heldigvis mange år siden IBM holdt op med at køre med deres egen
eksotiske controller-type.)

mvh
Peter

Fra : Darkh

Dato : 04-12-01 14:21

> IBM - 500 Mhz - 1.2 HD med tilsvarende lyd / grafikkort og uden skærm
> for ca. 500,-

Hvis maskinen virker, er det et udemærket køb.

> Nogle siger: Hold dig væk !

De maskiner som bruger deres eget MCA bus system, vil det være en meget god
ide at holde sig væk fra. Men en 500 MHz er så ny, at den højest sansynlig
både har standart ISA og PCI bus. Det er der absolut ikke nogen grund til at
holde sig væk fra, så længe prisen er iorden.

> I min nuværende Intel Pentium 133 MHz har jeg 2 større HD,
> kan de bruges i en IBM ?

Det skulle ikke være noget problem at installere disse harddiske.
Et par af mine reserve maskiner er IBM. Dem har jeg sat ekstra harddiske,
anden lydkort, grafikkort og netkort i uden problemer. Det eneste problem
jeg har oplevet, er at den ene af dem, er ret kræsen med hvilket RAM, jeg
smider i.

mvh
Jesper

Fra : -=Madsen=-

Dato : 04-12-01 15:21

Billigt nok !, hvis du fortryder kan du altid skyde den af i
dk.marked.privat.edb for de 500,- eller temmelig sikkert lidt mere

Fra : john tilsted

Dato : 04-12-01 17:00

Kære alle.
Det er jo svært at sige TAK til dem der gidder at svare, men det mener jeg.
Jeg kunne godt li`at vide, hvad jeg kan være bekendt at forlange for min
Pentium som bare kører godt.
Mvh John

Fra : Leony

Dato : 05-12-01 07:50

> Jeg kunne godt li`at vide, hvad jeg kan være bekendt at forlange for min
> Pentium som bare kører godt.

Behold den som et minde, de 200 kr bliver du hverken rigere eller fattigere
af, du fortryder måske en dag at du solgte den (sådan har jeg det i hvert
fald med min 64'er men 3000 kr var jo også en slat penge). Det er rart at
have en ekstra maskine, hvis din nye IBM f.eks. har lidt nede tid.
Husk også at tjekke om der fysisk er plads til 2 ekstra harddiske i
IBMkabinettet.

Leony

Fra : Peter Jespersen

Dato : 04-12-01 21:42

On Tue, 4 Dec 2001 13:44:10 +0100, john tilsted wrote:

> [...]
>for ca. 500,-
>
>Nogle siger: Hold dig væk !
>
>I min nuværende Intel Pentium 133 MHz har jeg 2 større HD,

En IBM PC (Som det jo stadig hedder selvom det er Acer der
producerer dem), er som enhver anden af de ganske få mærkevare
PC'ere der er tilbage. Det er standard komponenter der bliver
brugt, mens BIOS'en er en anden historie...den er skræddersyet
til den hardware konfiguration, som serien er født med.....
Harddisken vil sikkert ikke være noget problem (Et eventuelt
problem af denne karakter kan sikkert afhjælpes af en EIDE
PCI-kontroller (Der er 120% chance for at det er en PCI baseret
PC, da MCA var til high-end linien og blev aflivet for 3-4 år
siden - netop da en del flere store producenter som NEC var
hoppet på vognen )... Processoren derimod er en anden
historie....Her tror jeg ikke at der er det store håb - jeg ved
at IBM havde en forkærlighed for Slot1 processorer, der der
nogen der ved ved hvilken frekvens Intel gik over til Sokkel370
?? MHT grafikkort, lyd og netkort er de integreret på
bundkortet...er ikke sikker på at man i det hele taget kan
disable dem....

Men til 500kr er det stadig noget der kan betegnes som et
røverkøb...hvis den ikke vil røre din nye processor med en
ildtang....så smid den ind i skabet og brug den som server, det
er ret tit den rolle de gamle IBM PC'ere ender i...da de
sjældent er til at skyde ned.

>Glæder mig til jeres svar !!
>Hilsen og hygge
>John

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
I love deadlines. I especially like the whooshing sound they
make as they go flying by