rimelig amd 1600+ temperatur
Fra : Desilva

Dato : 04-12-01 12:32

Jeg læser her og der at en temperatur på at en temperatur omkring 45 grader
c er hvad man skal regne med for denne cpu.
Imidlertid oplever jeg selv at hvis maskinen kører et stykke tid med nær
100% cpu belastning (målt fra taskmanager), så stiger temperaturen op
omkring 65 grader c.

Er de 45 ved almindeligt brug eller har jeg potentielt problemer.
Bruger en cpu køler som i zitech kalder "SocA Silent System". Den ser
rimelig potent ud og er ikke just lydsvag trods navnet.. købte den fordi jeg
lige hurtigt skulle have fat i en.. og den er monteret med en passende
(lille) mængde kølepasta.

Hvad kører i andre med af temperaturer?
Motherboardet kører forresten altid under 30 grader. Det kan vel tages som
udtryk for kabinettemperatur..?

Fra : Zimmerman

Dato : 04-12-01 13:52

Temperatur på 65 grader lyder i overkanten.

Jeg har Athlon 1400/266, 2 stk 7200 HDD, Brænder. Ingen kabinetkøler.

Min maksimale CPU-temperatur har været 56 grader under meget voldsom
langvarig belastning.

Så for mig lyder 65 grader af meget!

Fra : -=Madsen=-

Dato : 04-12-01 13:59

Ikke alle Bundkort måler ens...

Men på Asus A7V266-e, 1600Xp med en Taisol 76xxxx køler er max temperaturen
ca. 50 grader.

Fra : Thomas Finnerup

Dato : 04-12-01 15:10

Fra : Desilva

Dato : 04-12-01 15:08

>Min XP1600 ligger også på 65 grader ved kraftig belastning, og bundkortet
>bliver vist omkring 34-36 grader.

Det er jo ret ens. Jeg vælger så rask væk at se bort fra at Zimmerman og
Madsen har meget lavere temperaturer, og trøster mig med at jeg ikke er den
eneste med en hot cpu

>Nu har jeg så heller ikke den bedste køler (CoolerMaster et-eller-andet),
men til gengæld støjer den.

Lyder også som min. Den eneste køler jeg har haft med betegnelsen LowNoise
og samtidigt den mest larmende jeg har haft.

- Thomas

Thomas Finnerup <tofi@int.tele.dk> TF331-DK
Network Adm., TDC Internet, Tlf: 35279040
Rosenvængets Allé 11, 2100 København Ø

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 04-12-01 15:28

> Jeg vælger så rask væk at se bort fra at Zimmerman og
> Madsen har meget lavere temperaturer, og trøster mig med at jeg
> ikke er den eneste med en hot cpu

Kan du roligt gøre. Desværre giver temeraturmålinger i computere
udtryk for at være en eksakt videnskab. Det er det på ingen måde.

Man kan IKKE, gentager IKKE sammenligne 2 systemer. udover de helt
banale forskelligheder, som rumtemperatur, fremmede varmekilder,
størrelsen på CPU køler og de termiske forhold i kabinettet, så er der
faktisk forskel fra motherboard til motherboard, fra føler til føler
og såmænd også fra måleprogram til måleprogram.

Sammenlagt er det så mange usikkerhedsfaktorer, at ethvert
sammenligningsgrundlag forsvinder.

Du kan alene bruge temperaturmålingerne til at overvåge dit system for
temperatursvingninger, og til at se om tiltag og forandringer giver en
ændring i temperatur.

På mit system nulstiller jeg måleprogrammet til 30 grader hvergang jeg
har optimeret systemet. De 30 grader har intet med virkeligheden at
gøre, men det gør det lettere også for resten af familien at holde øje
med om der sker forandringer.

Hvornår er temperaturen så forhøj? Tja, som gammel overclocker har jeg
2 tommelfingerregler, skabt før det blev almindeligt at man kunne måle
temperaturer i computere:

1: Er computeren stabil, er den ikke for varm.
2: Køligere er bedre.

--
Kent Oldhøj - Dansk OverclockingFAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm