Fisk har godt af en "foder hviledag". HVO~
Fra : thomas schreiber

Dato : 04-12-01 09:19

Hej,

Jeg vil lige rejse et spørgsmål, som jeg kunne tænke mig at få nogle
seriøse argumenter for/imod.

Jeg har tidligere set at mange folk siger og skrive at fisk har godt af
en "foder hviledag". Har katte, hunde, køer, heste og mennesker også
godt af en foder hviledag? Jge syntes det lyder som en dårlig undskyldning
for at man kan have god samvittighed for at undlade at fodre sine fisk.

Jeg har aldrig undladt at fodre mine fisk, med mindre jeg har haft
meget travlt en dag, og der har jeg har haft dårlig samvittighed.
Nogle folk er mere knyttede til deres fisk en andre tror jeg.

I bund og grund er det vel bare et spøgsmål om at fodre sine fisk
"fornuftigt", og lade være med at overfodre dem. Så skal de vel ikke
have en "foder hviledag"? Jeg ville i hvert fald ikke gøre det mod mine
fisk. Måske de samme mennesker siger til deres børn at de har godt
af en foder hvildedag? Just kidding.

Jeg kunne godt tænke mig at høre nogle argumenter, der kan
dokumenteres for. Altså ikke bare "for at de kan nå at fordøje
maden" eller "de spiser heller ikke hver dag i naturen".

--

På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 04-12-01 11:15

> Jeg kunne godt tænke mig at høre nogle argumenter, der kan
> dokumenteres for. Altså ikke bare "for at de kan nå at fordøje
> maden" eller "de spiser heller ikke hver dag i naturen".

Hvad så med, at man har godt af at få renset kroppen for affaldsstoffer? Det
er i hvert fald det argument jeg ofte hører, når man taler om fasteperioder.
Kroppen har godt af at få skyldet de affaldsstoffer ud, som efterhånden
ophober sig i cellerne, ved at man drikker en masse væske, men undlader fast
føde.

Om det gælder samme regler for fisk, ved jeg dog ikke, men jeg ved at hunde
godt kan finde på at faste i et par dage, selv om de har mad til rådighed.
Selv om det er OT, har min egen hund altid mad stående fremme, som den frit
kan spise af. Men det skere to-tre gange i måneden, at hun fravælger
muligheden, og istedet går en-to dage helt uden at spise. Så jeg tror på, at
der er noget om, at det er sundt for kroppen.

Jeg skal måske lige sige, at der er tale om en spidshund, der nok er de
racer der har flest vildhunde instikter intakt.

Med hensyn til fiskene, har jeg observeret samme adfærd i mit discusakvarie.
Når jeg fodrer kommer alle fisk frem til foderet, men nogle gange vælger
nogle af fiskene at undlade at spise, selv om der er rig mulighed for det.
De vender om, og "stiller" sig bagerst i akvariet. Næste dag spiser de
ligeså grådigt som normalt. Altså en slags frivillig faste.

Men jeg udøver ikke selv denne fastedag og tvinger heller ikke hverken fisk,
hund, kat, barn eller kone til at faste i en dag. Det må stå på frivillig
basis.

Håber du kan bruge disse erfaringer til noget, selv om man ikke just kan
sige at de er dokumenteret eller særlig videnskabeligt anlagt.

Torben

Fra : thomas schreiber

Dato : 04-12-01 11:40

Kunne ikke rigtig bruge det til noget. Sorry.

/Thomas

Fra : petersen

Dato : 04-12-01 13:24

"Torben Mathiassen" skrev d. 04-12-01 11:15 dette indlæg :

> [...]
kan
> sige at de er dokumenteret eller særlig videnskabeligt anlagt.

Jeg synes det var et udmærket svar som også er blevet dokumenteret i
flere dyre udsendelser. Hilsen Bjørn

http://www.kandu.dk/

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 04-12-01 14:13

Mange tak!

Fra : Mogens Dyhre Hansen

Dato : 04-12-01 14:35

"thomas schreiber" <NOSPAMschreiber@c.dk> wrote in message
> Hej,
>
> Jeg vil lige rejse et spørgsmål, som jeg kunne tænke mig at få nogle
> seriøse argumenter for/imod.

Jeg laver ca. 180 tons ørreder om året og vi bruger i perioder at sulte
fiskene en dag feks. søndag især når når jeg har vagt det er dog
mest i vinterhalv året da omsætter fiskene ikke fodret så hurtigt og hvis
man så bare hælder foder i så kan fisken ikke nå at fordøjer det hele og
resten ryger lige igennem med risiko for en højre belastning af miljøet. nu
ved jeg godt at temperaturen ikke svinger så meget i en balje vand. men jeg
tror ikke det skader at give fisk et pusterum ind imellem. Jeg kan da lige
komme med en knap så seriøs bemærkning som er at det er meget billigere at
sulte sine fisk ihjel end at fodre dem til døde og en ting er sikkeret det
første tager meget længre tid end den sidste metode.

--
Mogens D. Hansen
Man skal være et røvhul, for at få en skid ud af det!

Fra : thomas schreiber

Dato : 04-12-01 15:23

Det er efter min mening svært at drage samligning mellem et dambrug og
naturen.
I skal jo "bare" fodre fisken op hurtigtst muligt, så i kan sælge dem. I
naturen,
det er vel naturen vi prøver at efterleve i et akvarie, skal vi jo med
undtagelse af
yngel, ikke fodre fiskene store og "salgsmodne". De skal have mad ligesom
alle
andre levende organismer skal for at overleve. Jeg er ikke i tvivl om at en
fastedag
i et dambrug ville fordelagtig. Især hvad "forurening" af vandet angår.

Jeg tror fuldt og fast på at det en tåbelig ide at faste sine fisk. Dem der
gør det,
burde efter min mening selv faste når fiskene gør. I naturen tror jeg
bestemt at fiskene
æder hver dag - bare i begrænsede mængder. Som jeg skrev i mit første indlæg
tror jeg ikke fiskene(eller akvaristerne for den sags skyld) vinder noget
ved at
faste sine fisk, så længe man bare fodre dem med omtanke - hver dag.

De argumenter jeg har fået indtil videre, har ikke kunne få mig til at se
logikken
i at sulte sine fisk. Undtagelse er dog direkte opdræt.

Nogen der har noget at tilføje?

--

På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Carsten Gall

Dato : 04-12-01 17:12

thomas schreiber <NOSPAMschreiber@c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9uim9f$n61$1@sunsite.dk...
> [...]
logikken
> i at sulte sine fisk. Undtagelse er dog direkte opdræt.

Ja, det har jeg da, men det er nok ikke lige det du forventer!
Jeg synes lige nu du er oppe i mod, en hel masse mennesker der gennem
mange år
har fået nogle erfaringer, som de bruger i hverdagen. Og den slags
erfaringer er ikke sådan at
kimske ad.

Jeg synes også du har kørt dig selv op i et hjørne, som du ikke rigtigt
kan komme ud af,
det du forventer er en afhandling fra en biolog eller lign. om forholdet.

Jeg kan nok ikke komme med så meget nyt, ud over at der er langt flere
fisk der er døde af
overfodring end af sult.
I naturen går en fisk hele tiden og søger efter føde, og i langt den
største tid, finder den ingenting.
Hvor lang tid bruger dine fisk på at søge efter føde hverdag?? 30
sekunder?
Et andet forhold er det at det foder vi giver vores fisk har et alt
forhøjt indhold af proteiner,
langt mere end fisken har behov for, derfor risikerer vi at fisken kan få
fedtlever, som gør at fisken
ikke kan formere sig.
Du kan med rette sige at så skal man bare skære ned på mængden af foder,
men det er nu ikke helt
så let som det lyder.
Nu ved jeg at du er ved at starte op med saltvand, hvor meget foder tror
du en blå safirfisk eller klovn
fisk skal have om dagen for at få foder nok?? Formentlig kun noget der
ligner 2-3 voksne artemia,
for vores fisk skal ikke bruge energi på at flygte fra farer, og de skal
ikke svømme mere end nogle få
centimeter før end der er føde muligheder.
Vil du garantere at du ikke giver dine fisk mere foder end som så?? Derfor
er det en god ide at lade dem
gå sultne i seng en enkelt dag, derved forbruger de nogle af de
overskydende proteiner som de har fået i ugens
løb.

Du vil nok heller ikke være tilfreds med mit svar, men så vil jeg henvise
dig til et af universiteterne,
der har de folk der går og arbejder med den slags ting.

Carsten

Fra : thomas schreiber

Dato : 04-12-01 18:39

> [...]
> forhøjt indhold af proteiner,
> langt mere end fisken har behov for, derfor risikerer vi at fisken kan

Det var et fint argument. Det har jeg ikke tænkt på før. Det gælder så kun
det foder man man købe færdigt. Men igen. Hvis man fodre varieret, skal
fiskene nok overleve at få mad hver dag.

> [...]
>mange år
>har fået nogle erfaringer, som de bruger i hverdagen. Og den slags

Der er stor forskel på hvad man har læst andre gøre, og så gøre det samme
fordi det står i en bog, eller om man gør det fordi man kan se det gør en
forskel.

Og ja. Det ville være rart med en biologi rapport.

--

På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : ole larsen

Dato : 04-12-01 19:19

thomas schreiber skrev i meddelelsen <9uj1oa$2f5$1@sunsite.dk>...
>Og ja. Det ville være rart med en biologi rapport.
>På forhånd tak
>Thomas Schreiber

Og den kunne du/vi så nok ikke bruge til meget da fisk er forskellige.
Nogle tager en ordentlig luns af og til mens andre æder uafbrudt - i naturen -
og et akvarium er meget langt fra naturen.

Følgende er to citater af dine udtalelser. Betydningen af de to er meget forskellig,
sammenholdt er det øøhh ?
"Jeg tror fuldt og fast på at det en tåbelig ide at faste sine fisk."
"Hvis man fodre varieret, skal fiskene nok overleve at få mad hver dag."

Ole

Fra : thomas schreiber

Dato : 04-12-01 19:20

Ole skrev:

> [...]
> "Jeg tror fuldt og fast på at det en tåbelig ide at faste sine fisk."
> "Hvis man fodre varieret, skal fiskene nok overleve at få mad hver dag."

Forstår ikke hvad du mener. De taler begge for samme sag.

--

På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Per Strandhauge

Dato : 05-12-01 02:14

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> I naturen går en fisk hele tiden og søger efter føde, og i langt den
> største tid, finder den ingenting.

Ja og er det ikke dette instinkt, som man efterhånden har frataget fisken
ved at serverer maden lige for snuden af den.
En eller to fastedage kunne måske være medvirkende til at opretholde dette
instinkt (jeg ved det ikke).
Måske det også var en god ide med denne fastedag, så fiskene netop skulle
søge efter foderrester, som evt. skulle ligge rundt om i akvariet. Ja, ja
jeg ved godt, at der skal fodres sparsomt, så fiskene når at spise op, men
der falder vel næsten altid en "krumme" ved siden af.
En ting som jeg har observeret er ihvertfald, at hver gang en person nærmer
sig akvariet, så farer alle fiskene hen til det hjørne,
hvor foderet dumper ned. Det er næsten, som når klokken nærmer sig fodertid,
så begynder grisene at skrige og hyle i grisestalden. Så det er godt, at der
ikke er lyd på, når fiskene fodres

Oooooohhhhh ja, man skulle have været en rigtig flot Gubby-han. Ikke
spekulere på hvordan maden kommer på bordet. Kun fare rundt og lege med
Gubby-damerne og så endda med flere på en gang, åååååååååhhhhhhh ja, det
ville være livet.

(undskyld, jeg kunne ikke dy mig)

Hilsen Per.

PS: Er det forresten ikke jøderne, der har en ugentlig fastedag?

Fra : Jan Boegh

Dato : 04-12-01 18:39

> Jeg tror fuldt og fast på at det en tåbelig ide at faste sine fisk.

Jamen, så er der jo sådan set ikke grund til at drøfte dette emne. Enhver er
jo salig i sin tro!

> Dem der gør det,
> burde efter min mening selv faste når fiskene gør.

Imponerende vægtigt argument.

> Nogen der har noget at tilføje?

Næh - _er_ der noget at tilføje?

mvh
Jan
- der som Carsten også har en vis respekt for erfaringer.

Fra : thomas schreiber

Dato : 04-12-01 18:46

> Jamen, så er der jo sådan set ikke grund til at drøfte dette emne. Enhver
er
> jo salig i sin tro!

Indtil man får noget bedre at vide, må man jo tage udgangspunkt i
de konklusioner der er mest logiske. Jeg er meget åben over for forslag,
men hvis de ikke har ngoet "kød" på, kommer vi jo ingen vegne.

Har du/i set forskel på jeres fisk hvis undlader at fodre dem? Man kunne
naturligvis vende den og sige det modsatte, men det er vel mere normalt
at spise fremfor at sulte.

Ville bare gerne høre dem der sulter sine fisk, hvorfor de gør det, og om
det skyldes andet end en varig "miljøskade" de fik, da de læste Politikens
akvariebog.

Tror de fleste gør det fordi de har læst det, eller fordi de har hørt det
skulle være godt for fiskene.

Man skal dog ikke tro på alt hvad man hører.

--

På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 04-12-01 20:07

Hej Thomas
Du nævnte bla. om hunde har godt af en fastedag, og det kan jeg tilfældigvis
svare på. Hunde har depot mave ligesom eks. Løver og de har derfor brug for
en faste dag ind i mellem for at tømme depot maven, ligeledes har løverne
faste dage i feks zoo, og i naturen får de heller ikke nødvendigvis mad hver
dag hvis de ikke har held med jagten og derfor depotmaven, så de kan klare
sig lidt længere.
Har man en hund med tendens til at blive fed (dem findes der en del af i DK
har jeg bemærket) så er det godt at indføre fastedagen det kan afhjælpe, men
det er der mange der syntes er synd for den, men heller en faste dag end en
hund der ikke bliver særlig gammel pga overvægt, vil jeg mene.
De fleste dyr får jo ikke mad hver dag når de lever som vilde, og vil man
opnå naturlige forhold kan man indbygge sig en faste dag eller gøre det
efter nødvendighed ved eks fede fisk.

Men alt i alt er det vel en smagssag, der er jo også mange mennesker der
godt kunne ligne at de trænger til en fastedag uden at tage skade

Mvh Tina

p.s. Mange dyr i zoo har ugenlig fastedag, og så er der selvføgelig dem der
får mad meget sjældnere eks. nogen slange arter, men alt i alt afhænger det
af hvordan dyret er indrettet.

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 04-12-01 21:46

> [...]
> akvariebog.
>
> Tror de fleste gør det fordi de har læst det, eller fordi de har hørt det

Som jeg også skrev i et tidligere indlæg, har jeg foretaget observationer i
mit eget discusakvarie, hvor fiskene frivilligt tager en fastedag i ny og
næ. Der er her tale om en erfaring der bør gøre det indlysende at fiskene
har brug for denne fastedag.
Andre mennesker har vel også gjort samme observationer (bl.a. ville en
biologirapport bestå af netop denne slags observationer). Nedskrevet i en
bog bliver observationerne tilgængelig for den almindelige akvarist, til
gavn for alle. Også selv om den hedder Politikens akvariebog, eller hvad den
nu ellers hedder. Og så er der jo ikke noget i vejen for at gøre brug af
andres erfaringer. Man skriver jo ikke noget i en fagbog, som ikke kan
dokumenteres på den ene eller den anden måde. Det er trods alt lettere at
udnytte hvad andre allerede ved, fremfor at vi alle hver især skal opfinde
den dybe tallerken igen og igen.

Torben

Fra : Ikola

Dato : 04-12-01 23:42

thomas schreiber wrote in message <9uj251$3k2$1@sunsite.dk>...

>Indtil man får noget bedre at vide, må man jo tage udgangspunkt i
>de konklusioner der er mest logiske. Jeg er meget åben over for forslag,
>men hvis de ikke har ngoet "kød" på, kommer vi jo ingen vegne.

Jeg kan ikke se, hvor du vil hend med denne diskussion. Du lukker jo blot
øjnene for de mange gode inlæg, der har været med folks observationer. Hvis
du ikke vil lytte til folks erfaringer tror jeg helt sikkert, at du har
valgt den forkerte hobby, da det meste af den viden der findes på området
bygger på observationer / erfaring, mere en den bygger på videnskabelig
dokumentation.

>Har du/i set forskel på jeres fisk hvis undlader at fodre dem? Man kunne
>naturligvis vende den og sige det modsatte, men det er vel mere normalt
>at spise fremfor at sulte.

Der tager du helt fejl. For de fleste dyr og fisk er det mere naturligt at
sulte. I naturen kommer der ikke en og fodrer dem hver dag klokken 12.

>Tror de fleste gør det fordi de har læst det, eller fordi de har hørt det
>skulle være godt for fiskene.

Hvis en zoolog faster sine dyr i zoologisk have, betragter jeg hans viden
som værende lang bedre en min, og vil naturligvis vægte hans ord tungere end
en der ikke kan komme på andet end det er synd at fiskene skal gå sultne i
seng..

Hvis jeg skulle behandle min 1 år gamle søn efter hvad han selv synes er
behageligt, ville han aldrig få børstet tænder. Gæt selv hvad der er de
bedste for ham i længden. Jeg behøver ikke nogen videnskabelig dokumentation
for at pine ham med tandbørstningen hver dag, så længe mere erfarne folk
klart anbefaler dette.

Og til sidst: JA jeg føler ligefrem at jeg forkæler mine fisk, når de ind
imellem får en faste dag, og har overhovedet ingen moralske skrubler eller
dårlig somvittighed over at tage på weekend uden fodring af fiskene.

mvh
René Krogh

Fra : Plesner

Dato : 05-12-01 20:54

> Jeg vil lige rejse et spørgsmål, som jeg kunne tænke mig at få nogle
> seriøse argumenter for/imod.

Jo lavere pH-værdien i fiskens mave er, jo mere effektivt foregår
fordøjelsen. Dette skyldes at enzymet Pepsin, som spiller en afgørende
rolle for fordøjelsen, virker optimalt ved en pH-værdi på mellem 1 og 2,
hvilket fisk i øvrigt ikke helt er i stand til at nå - det er derfor
Corydoras arter i høj grad fortærer andre fisks afføring, idet den stadig
indeholder en vis mængde næring (30 % så vidt jeg husker).

Ved kontinuert eller for hyppig fodring når pH-værdien i fiskens mave
aldrig under 4. Undersøgelser har vist, at intervallet mellem de enkelte
fodringer bør være 26 timer eller mere, hvis fordøjelsen skal fungere
optimalt. I så fald vil pH-værdien i fiskens mave efter fodring falde fra 7
til omkring 3, hvilket er det laveste, der kan forekomme hos fisk,
hvorefter den gradvist vil stige til 7 igen. Hvis den ikke når at komme op
på 7 inden næste fodring, falder den heller ikke langt nok, når der så
fodres igen.

Alt i alt vil for hyppig fodring (hver 24. time eller hyppigere) betyde, at
foderet i for høj grad passerer ufordøjet gennem fisken, hvilket øger
mængden af affaldsstoffer i vandet og vel egentlig også mængden af foder,
som fisken skal have, for at få næring nok.

Intervallet på i hvert fald 26 timer fører vel helt naturligt frem til en
fastedag ca. en gang om ugen, da der ikke er den store ide at fodre, mens
der er mørkt i akvariet.

Hvis du vil læse mere om emnet, kan jeg anbefale "Aquarienfische gesund
ernähren" af Heinz Bremer fra forlasget Eugen Ulmer.

M.v.h.
--
Karsten Plesner
(Remove '-' if replying by email)

Fra : thomas schreiber

Dato : 05-12-01 21:02

Mange tak Karsten! Det var præcis sådan noget jeg ledte efter.
Lyder spændende. Vil se om jeg kan få fingrene i den bog.

Jeg går ud fra at vandets pH intet har med den pH fiskens mave har?

--

På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Plesner

Dato : 05-12-01 21:39

> Jeg går ud fra at vandets pH intet har med den pH fiskens mave har?

Ikke mig bekendt - det er ligesom nogle andre og meget lokale processer,
der bestemmer det.

M.v.h.
--
Karsten Plesner