Computeren fryser
Fra : Rudy Madsen

Dato : 03-12-01 19:50

Hej ng.

Jeg har et problem med min Compaq. Når den kører et lille stykke tid, fryser
den totalt. Jeg kan kun koldstarte og begynde igen. Det er dog kun mellem to
og fem minutter til den næste frysning.

Jeg har fået at vide, at det kunne skyldes EI 6.0, som jeg havde
installeret, men det er det ikke, da jeg nu har afsínstalleret den og
reinstalleret 5.0. Stadig med samme resultat.

Jeg har en trådløs mus (Logitech), men jeg har forsøgt med en anden mus - og
med samme resultat.

Hvis jeg ikke arbejder med mus, og kun tastatur, kan jeg fortsætte med at
arbejde, men ligeså snart jeg begynder med musen, fryser maskinen.

Nogen gode ideer?

/Rudy

Fra : Anders Kristiansen

Dato : 03-12-01 20:02

Hvilken windows bruger du? Hvis du opgraderer til Linux er problemet løst

Du skriver at det er en Compaq - er det en standard eller har du fornylig
sat mere ram i eller et andet grafikkort, netkort eller lign. i maskinen´?

Jeg havde samme problem med et leadtek skærmkort på WIN95/98/2K den frøs
konstant.
På Linux kørte det og jeg prøvede på en WinXP som stod som server og den
nåede faktisk 40 dage uden en genstart, hvilket er utroligt flot af en
windowsmaskine.
Men alt andet lige var det mit skærmkort der lavede ged i det.

Fra : EA

Dato : 03-12-01 20:51

Sørg for at alle dine drivere er dine nyeste, det kan du gøre ved at
gå til Compaq og skrive dit serienummer el.lign ind - ellers så tag
låget af og check at CPU blæseren kører rundt :) med mindre du har en
af de kæmpe køleplader som nogle compaq's har.

Fra : Bjarne

Dato : 04-12-01 11:45

Hej NGHej Rudy.

Jeg har selvsamme problem med min Pressario 5861, og det p.... irriterende.
Jeg kører WinME og problemet har været det samme med Win98 i alle udgaver.
Jeg kan se at harddisklampen blinker hvert 3 sekund og i sysmon kan jeg se
at processoren efter 10-20 minutters brug konstant er 75% udnyttet, der ca.
110 tråde i gang. Jeg har masser af RAM til rådighed (244MB uudnyttet).

Dvs. at når jeg strater et program, går den op på 100% og låser.
Jeg har endog opdateret med alle nyere SoftPaqs fra Compaq's hjemmeside.
Problemet var det samme med den maskine jeg købte som hjemme-PC. Det var en
Compaq 4620.
Jeg har også prøvet Compaq's support, men desværre var Help-desken ikke
kvalificeret nok til at løse problemet. Det eneste de bad mig om, var at
slette alle Compaq's hjælpeprogrammer. "De virker ikke - og de sluger
ressourcer" var ders besked. Så jeg har startet forfra med "blank" harddisk.
Jeg er klar over at det ikke hjælper på bios - så det er måske der fejlen
ligger.

Jeg har på fornemmelsen at harddisken har noget af skylden, men jeg aner
ikke hvorfor.

Hvis nogen på ng har en god ide - eller en fra Compaq læser dette - så skriv
venligst.

Det er helt sikkert sidste gang jeg bruger penge på Compaq. Jeg håber at HP
kan rette op på de skrantende produkter fra Compaq.

Venllig hilsen
Bjarne
PS. Mens jeg har skrevet alt dette, har CPU-udnyttelsen ligget konstant på
75% - og maskinen laver ikke en skid.
..

Fra : Christian

Dato : 06-12-01 01:37

1) IRQ-konflikter? - leg lidt med bios...
2) Varmeproblemer?

Mvh
Christian