sted, hvor man gratis kan lægge sin hjemme~
Fra : Mads Kristensen

Dato : 03-12-01 19:20

Jeg har sammen med mine elever lavet en række hjemmesider, som jeg havde
lovet dem ved årets start, at vi kunne lægge ud på nettet, når vi var
færdige.
Jeg havde hele tiden regnet med, at jeg kunne lægge dem ud gennem subnet, nu
sol, men den virker ikke.
Derfor håber jeg meget på, at der er nogle herinde, der kan hjælpe mig :)
På forhånd tak for hjælpen
Mads

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 03-12-01 19:35

Hvilket værktøj har du anvendt til at lave hjemmesiderne med?? Mulighederne
er afhængige af værktøjet.

vh
Niels Aage

Fra : Mads Kristensen

Dato : 03-12-01 21:38

Hjemmesiderne er lavet i publisher 98, hvis det er det du mener!
Hilsen Mads

Fra : Anita

Dato : 04-12-01 12:04

> "Niels Aage Schmidt" Skrev
> Mulighederne er afhængige af værktøjet.

Jeg tvivler på at man i en folkeskoleklasse har anvendt programmering, der
ikke understøttes af en hvilken som helst gratis hjemmeside udbyder.

> subnet, nu sol, men den virker ikke.

Det glæder mig meget at der er nogle, der lærer eleverne at anvende den
slags nyttige værktøj.
Mht. steder at uploade siderne findes der et utal af steder. Problemet er
dog ofte at de stiller krav om en eller anden form for reklame på
hjemmesiden. Det er lidt irriterende, men for det meste foregår det på den
måde at man selv skal klippe noget kode ind i sit html-dokument. Hvis man
undlader det - kan det være at de enten opdager det, advarer jer og
efterfølgende lukker siden. Eller også opdager de det aldrig.

Men her er nogle udbydere du kan undersøge nærmere. Jeg må sige at jeg ikke
har testet nogle af dem da jeg selv har anvendt subnet.

http://www.webby.dk/
http://www.lmi-data.dk/linkservice/homepage.htm Her er flere henvisninger
til forskellige steder.
http://www.gratis-ting.dk/webmaster/hjemmeside.shtml Også her er mange
henvisninger til steder der udbyder plads.

Held og lykke med det
/Anita

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 04-12-01 13:17

Anita skriver:

> Jeg tvivler på at man i en folkeskoleklasse har anvendt programmering, der
> ikke understøttes af en hvilken som helst gratis hjemmeside udbyder.

Helt ukorrekt - hvis en skoleklasse anvender FrontPage (ikke express), så kræver
det at udbyderen - også de gratis - lægger de såkaldte "extensions" på for at få
den udvidede funktionalitet på siderne, som FP lægger op til.
Hvad angår sub-web, så er det ikke noget man normalt kan oprette uden udbyderens
mellemkomst, men det siges at FP2002 kan lave nogle sådanne.
Der findes sikkert også andre programmer, der kan gøre det, men Publisher er
ikke et af dem.
Til gengæld kan man sagtens i Publisher lave nogle hjemmesider, som man så
sætter nogle links til og ad den vej få adgang til diverse sider.

Det nemmeste er altså at man uploader de nævnte sider efter at man har tilføjet
nogle hyperlinks til dem. Derefter kan man klikke på en hovedside, hvor de
nævnte links findes og derved klikke sig frem til siderne.

Der findes på markedet et væld af programmer/editorer, som har en masse
muligheder - kvaliteten af dem er meget varierende og kravene til web-masteren
er ligeledes svingende.
Publisher kræver ikke nogle særlige forudsætninger udover at man lærer
programmet at kende, medens HotMetal pro, Dreamweaver og FrontPage kræver noget
mere - dernæst er der prisen at tage hensyn til.

FrontPage Express, som er en skrabet udgave af FrontPage 98 - kan benyttes uden
extensions og sammen med FrontPage - den professionelle udgave.
Og så er den gratis.
FrontPage 2000 koster i fuld version omkring 2000 kr. - medens Dreamweaver
koster i omegnen af 10.000 kr.
Visse andre editorer kan hentes gratis på nettet, men mange af dem kræver større
eller mindre kendskab til kodning (html, php etc.)

Arne H. Wilstrup

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 04-12-01 16:50

Lidt mere grundlæggende:

Jeg kan anbefale Frontpage express. Den er enkel, gratis og kan køre på
næsten alle webhoteller.
(Vi bruger dog selv Frontpage 2000)

Problemet med Word og Publisher er, at de ofte kodemæssigt lægger et
gevaldigt læs af overflødige faciliteter med ind, så siderne bliver meget
gumpetunge at up- og downloade. Check selv ved at benytte "vis kilde" og se,
hvor meget "affald", der sendes med!

Selve arbejdet med hjemmesider i forbindelse med undervisningen er et
spændende og udfordrende nyt område. Hvis man vil have kontrol over sagerne,
kan jeg stærkt anbefale, at skolen selv får en webserver. Først da kan man
rigtigt arbejde interaktivt med websteder og lærerne kan desuden hjemmefra
redigere deres klassehjemmesider.

hilsen
Niels Aage

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 04-12-01 18:22

"Niels Aage Schmidt" <nielsaa@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
bliver meget
> gumpetunge at up- og downloade. Check selv ved at benytte "vis

Jeg har hørt argumentet før, Niels Aage - men det bliver det
ikke mere "korrekt" af. Du har naturligvis ret i at de to nævnte
programmer har en masse koder, som kan opfattes som overflødige,
men det er nu ikke just antallet af koder, der besværliggør
indlæsningen: om der findes 10 eller 12 "ekstra" koder der hver
tager en tiendedel sekund at indlæse, er jo ikke noget argument
for ikke at bruge dem. Sammenlagt er det jo ikke ret meget tid,
der går ekstra til dette.

Man kan til gengæld indvende at måden at indlæse billeder på,
mulíghederne for at gøre billedgrafikken mere enkel etc. gør
forskellen, brugen af lydfiler og funktionaliteten med diverse
browsere og deres "standarder" er et problem, - men altså ikke
om der findes nogle ekstra koder.

Det samme argument har man forøvrigt brugt om FrontPage, diverse
versioner, og enhver fanatiker, der har respekt for sig selv vil
jo ofte sige, at Microsofts produkter stinker, at GoLive er det
eneste rigtige, HotMetal Pro, php-genererede hjemmesider m.v.
alt efter "religiøs overbevisning" - jeg synes man skal benytte
de programmer man finder egnede, som man altså kan finde ud af
på en så let og gnidningsfri måde som muligt, og det er uanset
om man sværger til ASP, PHP, FP, DW, GL, HMP, Java, Javascript
eller andre kodninger, editorer og programmeringer - og hvis man
ønsker at benytte sig af de simpleste funktioner, kan man for
min skyld gerne benyttes sig af notesblokken og så et
ftp-program.

> [...]
Først da kan man
> rigtigt arbejde interaktivt med websteder og lærerne kan

På vores skole stiller sektornettet en webserver til rådighed
for skolerne - hvad er der gået galt hos jer i den anledning?
Sektornettet tilbyder jo normalt både web-hoteller og
web-servere med FrontPage-extensions til skolerne - prøv at
spørge jeres supportcenter om det.

--
ahw

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 04-12-01 19:40

Mit svar var henvendt til en tilsyneladende "nybegynder". Derfor snittede
svaret nogle faglige hjørner.

"Arne H. Wilstrup" <ahw@ahw.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke mere "korrekt" af. Du har naturligvis ret i at de to nævnte
> programmer har en masse koder, som kan opfattes som overflødige,

<snip>
> [...]
> ønsker at benytte sig af de simpleste funktioner, kan man for
> min skyld gerne benyttes sig af notesblokken og så et

Jeg er i øvrigt helt enig! Også i din mere tekniske beskrivelse.

> [...]
> Sektornettet tilbyder jo normalt både web-hoteller og
> web-servere med FrontPage-extensions til skolerne - prøv at

Vi "arvede" en web-server fra to datastuderende, som lånte skolen til et
Intranet-projekt. Det er for mig personligt sjovt at have fingrene helt nede
i de ædlere dele, så vi har beholdt den og ladet den erstatte Sektornets
web-hotel.
Mit svar bundede i, at spørgeren tilsyneladende ikke er på sektornet! Hvis
det alligevel er tilfældet, så er sagen jo bare bøf!

venlig hilsen
Niels Aage

Fra : Zeki

Dato : 05-12-01 19:12

Det må være muligt at lægge den ind under skolens hjemmeside. En anden
løsning, hvis man er lærer der godt kan lide at lave hjemmesider med
eleverne, er at købe sit eget webhotel. Så har man også plads til kommende
projekter.

Zeki

Fra : Mads Kristensen

Dato : 05-12-01 20:40

Fordelen ved, at lægge elevernes hjemmesider et andet sted en på skolens er,
at det er deres egen fremover og at de derfor kan arbejde videre med den som
de lyster uden at skolen står til ansvar for indholdet i tid og evighed.

Fra : Mads Madsen

Dato : 06-12-01 23:03

Prøv www.webpunkt.dk
det er uden reklamer
Mads Madsen

Fra : Peter Bak-Jensen

Dato : 09-12-01 23:46

Såfremt man af en eller anden grund ikke vil benytte sektornets webhotel, så
er der jo også mulighed for at lærere kan få deres eget webhotel på
person.emu.dk. Her kan lægges frontpage- extension på.

Fra : Malle-brok

Dato : 15-12-01 23:03

Hejsa ...

Prøv cybercity: www.cybercity.dk

De har et gratis-abonnement, hvor man kun betaler for den tid man er på
nettet via deres forbindelse. Dvs. hvis man ringer op via skolens/andet
netværk er abonnementet gratis. Så får I også mulighed for at vælge et
alias, så I kan få en "smart" URL til jeres hjemmeside. F.eks. har jeg:
http://hunde.homepage.dk - og I kunne så f.eks. vælge
http://folkeskole.homepage.dk (hvis det er ledigt !).

Hilsen
Carina