Bundkort til spillecomputer
Fra : Thïngmand

Dato : 03-12-01 13:29

Jeg skal have lavet mig en computer til at spille på, gå lidt på nettet og
skrive et par docs.

På arbejdet sværger jeg til P4, men når det nu er sådan en privat ting, kan
man vel godt kaste sig ud i noget Athlon - den har trods alt fået god
kritik.

Min planlagte konf. ser således ud:

AMD - Athlon Palomino XP 1600+ (1400MHz) 1.289 kr.
Asus - A7V266-E ATX 1.545 kr.
DDR-SDRAM PC2100 - Kingston 256MB ValueRAM 445 kr.
IBM - DeskStar 60GXP 60GB 1.271 kr.
Noise Control - AMD Athlon + Pentium II SECC1 280 kr.

- jeg må indrømme at jeg gerne ville spare en plov på bundkortet. Kan man få
et godt bundkort til denne konf. til omkring 1000,- (der skal ikke OC på
nogen måde)?

Andre kommentarer (også til evt. andre besparelse, uden at det er på
bekostning at ydelse/kvalitet)?

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 03-12-01 13:57

"Thïngmand" <michael@thingmand.dk> skrev
> Noise Control - AMD Athlon + Pentium II SECC1 280 kr.

Er den køler stor nok til en XP 1600+ ?
Ifølge Studiedata er den eneste NC køler, der kan klare denne størrelse
processor en Silverado 50.

mvh
Peter

Fra : -=Madsen=-

Dato : 03-12-01 17:09

<-------------->
> Er den køler stor nok til en XP 1600+ ?
> Ifølge Studiedata er den eneste NC køler, der kan klare denne størrelse
> processor en Silverado 50.
<-------------->
måske ved nu ikke om den er stor nok , men er Taisol 76xxx er fin ca. 50
grader ved full load på Asus A7V266-e men en Amd Xp1600+

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 03-12-01 14:55

Thïngmand wrote:

> [...]
>
> På arbejdet sværger jeg til P4, men når det nu er sådan en privat ting, kan
> man vel godt kaste sig ud i noget Athlon - den har trods alt fået god

Tjah, du vil ikke blive skuffet, en Athlon kører faktisk lige så
stabilt.

> [...]
> et godt bundkort til denne konf. til omkring 1000,- (der skal ikke OC på

Et Soltek SL-75DRV2 er efterhånden nede i 1029,- hos f.eks. PRC-data, og
det har fået fine tests hos Toms Hardware.

Og hvis mit SL-75KAV ellers siger noget om kvaliteten, så får du altså
god valuta for pengene: Det er både hurtigt og stabilt, og byder på fine
muligheder for overclocking og tuning. Desuden har det fin software med.
Supporten er også i orden.

Alternativt kunne du vælge et ECS K7S5A, men efter min mening er Soltek
klart bedre. ( Der er visse "underlige" problemer mht. datakorruption
m.m. på K7S5A, noget jeg også har set en snert af.)

> Andre kommentarer (også til evt. andre besparelse, uden at det er på
> bekostning at ydelse/kvalitet)?

Tjah, mht. køleren så kører jeg med en Titan D5T på en tilsvarende
processor. Med en blæser svarende til Papst´s 19 dB 80mm, så kører jeg
ca. med 42 C i idle, og op til 49 C under hård belastning (Prime95).
Og altsammen næsten lydløst. Samlet pris 265,- hos Studiedata.

Men i øvrigt: Du bør da have et godt grafikkort til sådan en maskine?

   Venlig hilsen
      Henrik

Fra : Thïngmand

Dato : 03-12-01 17:03

> Tjah, du vil ikke blive skuffet, en Athlon kører faktisk lige så
> stabilt.

Det håber jeg da

> Et Soltek SL-75DRV2 er efterhånden nede i 1029,- hos f.eks. PRC-data, og
> det har fået fine tests hos Toms Hardware.

Lyder interessant - er der den "alm" blå bios menu? Jeg er allergisk overfor
alskens dillerdaller BIOS menuer...

> [...]
> ca. med 42 C i idle, og op til 49 C under hård belastning (Prime95).
> Og altsammen næsten lydløst. Samlet pris 265,- hos Studiedata.

Det bliver nok sådan en i stedet...

> Men i øvrigt: Du bør da have et godt grafikkort til sådan en maskine?

Ja, det er så det næste - da jeg som sagt, kun bygger (erhvervs) maskiner
med Matrox som en selvfølge, er jeg temmelig blank på 3D området... Det er
ikke noget jeg havde tænkt mig at bruge flere tusind på og med en så hurtig
processor, kan del vel også tage en del af slæbet. Hvad kan man få for 1000
+/-?

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 03-12-01 19:23

> Noise Control - AMD Athlon + Pentium II SECC1 280 kr.

> Det bliver nok sådan en i stedet...

Ja det håber jeg da også, for den du i første omgang havde valgt
passer da vist til en slot 1 eller en slot A processor og den valgte
processor er da vist socket A, hvilket nok ville medføre en hel
del monteringsproblemer....

/Jakob

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 03-12-01 22:21

Thïngmand wrote:

-snip-

> Lyder interessant - er der den "alm" blå bios menu? Jeg er allergisk overfor
> alskens dillerdaller BIOS menuer...

Nu ved jeg ikke hvad du mener med "alm blå" og "dillerdaller". Det kan
jo både betyde at du vil have én uden for mange dikkedarer, eller også
at du vil have én der virkelig kan indstille nogen ting.
Men det er den sidste type, en "Award", med alt hvad man kan ønske. Den
vil jeg selv kalde "den alm. blå".

-snip-

> [...]
> processor, kan del vel også tage en del af slæbet. Hvad kan man få for 1000

Hvis du er vant til Matrox, så vil jeg nok foreslå et ATI Radeon. Et
GeForce er nok hurtigt, men det har ikke samme 2D kvalitet som et
Radeon. Og Radeon skulle ligge på siden af Matrox.

Du bør nok købe et af de "gamle" Radeon 256 med DDR ram, hvis det skal
ligge i dén prisklasse.

Der er også nogen der siger Kyro II er godt til 2D, men det kender jeg
ikke personligt.

Men skal det være det hurtigste til 3D, så må du købe et GeForce 2.

Du bør have et grafikkort af en rimelig standard, minimum et af de
ovennævnte, for selvom processoren er hurtig, så kan den "kvæles" af at
grafikkortet bliver en flaskehals.

Håber det kan bruges.

   Venlig hilsen
      Henrik

Fra : Thïngmand

Dato : 04-12-01 10:33

> Men skal det være det hurtigste til 3D, så må du købe et GeForce 2.

Da det som sagt er en spillecomputer er 2D ikke det primære. GeForce er bare
en grafikchip, som kan være i flere forskellige producenters kort, ikke?
Hvilket et er til at betale/værd at købe?

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 04-12-01 21:04

Thïngmand wrote:

> Da det som sagt er en spillecomputer er 2D ikke det primære. GeForce er bare
> en grafikchip, som kan være i flere forskellige producenters kort, ikke?

Jo det er rigtigt, men jeg synes nu også mit Radeon 256 laver 3D
flottere end mit GeForce1 (som skulle svare nogenlunde til 2-eren). Det
gælder både belysning og skarphed.

> Hvilket et er til at betale/værd at købe?

Tjah, kig på www.edbpriser.dk , GeForce-kort laves af mange, og de er
vist ret ens. Du skal blot holde dig fra GeForce MX-udgaverne. GeForce 2
i GTS eller Pro-udgave er nok det bedste til den pris du har nævnt
tidligere.

   Venlig hilsen
      Henrik

Fra : Søren

Dato : 06-12-01 14:59

"Henrik Stavnshøj" <helian@nospam.dk> wrote in message

> [...]
> klart bedre. ( Der er visse "underlige" problemer mht. datakorruption
> m.m. på K7S5A, noget jeg også har set en snert af.)

Datakorruption på K7S5A det vil jeg da godt se et link til, eller henvisning
til anden dokumentation på.
Det datakorruption jeg kender til var noget med et VIA133 chipset sammen med
SB live, men da K7S5A bruger en SIS735 chip burde det ikke kunne have den
fejl.

Mvh. Søren

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 06-12-01 18:58

Søren wrote:

> [...]

> SB live, men da K7S5A bruger en SIS735 chip burde det ikke kunne have den

Det bliver diskuteret på Overclockers Workbench, i deres forum. Det
drejer sig om at Thunderbirds, især 1,4 GHz, ofte ikke vil køre 133/133
MHZ stabilt på de senere revisioner af kortet.
Det viser sig som fejl i memtest86, et seriøst program der normalt
bruges til at teste RAM med.
Fejlen har været der uanset hvor god kvalitet RAM og PSU folk kørte med.
Når de satte hastigheden til 100/100 MHz kørte det ofte fint.

Der er en gut der har fundet ud af at det primært skyldes at en
resistor, der styrer noget af strømmen til CPU´en, er blevet ændret,
angiveligt af hensyn til Athlon XP´en (derfor er der også færre fejl med
dén).

Mange af de folk der har oplevet fejlen, har kunnet rette den ved at
skifte resistoren til den tidligere værdi, alle fejl forsvandt, og
kortet kører alligevel fint med Athlon XP´en.

Link kommer hér:
<http://forum.ocworkbench.com/ocwbcgi/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=4&t=003792>

Jeg har selv set problemet nogle få gange, selv om jeg har en XP1600 i
mit kort, og det gør mig ærlig talt lidt bekymret. Det virker som om det
kører lige på kanten af hvad det kan klare, og det bryder jeg mig ikke
om: Det betyder nemlig at tingene tilsyneladende kan køre stabilt, og så
kan der alligevel være små fejl jeg ikke ved noget om.
Og hvad så hvis fejlen viser sig når jeg f.eks. skal flashe en bios?

Men kig selv på det.

   Venlig hilsen
      Henrik

Fra : Søren

Dato : 06-12-01 23:00

> [...]
> kan der alligevel være små fejl jeg ikke ved noget om.
> Og hvad så hvis fejlen viser sig når jeg f.eks. skal flashe en bios?

Ok jeg troede det var på Harddisken der var datakorruption .
Mit rev3 med en 1.4 TB har kørt memtest86 i timevis uden fejl ,og hvis det
kan gennemføre testen uden fejl skulle bordet ikke fejle noget ifølge
linket.

Mvh Søren

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 04-12-01 01:33

<KLIP>
> Asus - A7V266-E ATX 1.545 kr.
<KLIP>
Bare så du ved det der er efterhånden en del forhandlere der ikke lagerfører
Asus bundkort fordi der er en ret høj reklamationsrate på dem, har dog ikke
selv haft noget at klage over.
shg.dk advarer sågar om dette på deres hjemmeside.

Thomas