Vedr. Strømforbrug - hjælp
Fra : Dj Koch

Dato : 02-12-01 20:41

Hej
Min computer genstarter af og til.... og jeg har efterhånden fundet ud af at
det næsten kun kan være mit bundkort som ikke kan levere optimal strøm til
mit grafikkort (der er en aktiv køler på). Mit spørgsmål er: Bruger
grafikkkortet mindre strøm ved lavere opløsning, samt lavere refresh rate
eller er det lige meget ?

Mvh
Koch
--

Dj Koch
Icq 21 02 47 43

Fra : Rasmus A. Nielsen

Dato : 03-12-01 00:07

" Dj Koch" <----lkh79@hotmail.com> skrev:

> Min computer genstarter af og til....

Dårlig PSU Power Supply Unit.

> og jeg har efterhånden fundet ud af at det næsten
> kun kan være mit bundkort som ikke kan levere
> optimal strøm til mit grafikkort (der er en aktiv
> køler på).

Tror ikke på at bundkortet er problemet, men da du ikke nævner
fabrikatet af dit hardware, så er du lidt svær at hjælpe. Men jeg
ville stadigvæk holde på at det er din PSU's skyld.
Det kan også være defekt RAM, eller at du presser dine RAM til at køre
en lidt for optimistisk indstilling.

> Mit spørgsmål er: Bruger grafikkkortet mindre strøm
> ved lavere opløsning, samt lavere refresh rate
> eller er det lige meget ?

Hvis det er ved alm. Windows brug din maskine rebooter, så er det med
80% sikkerhed ikke fordi bundkortet ikke kan levere strøm nok til
grafikkortet. Det vil som regel altid være PSUen der er skyld i at
bundkortet ikke kan levere den korrekte mængde strøm til grafikkortet.

Det kan godt være du allerede har en 300W PSU, men måske den er lidt
for billig og spinkel, så svarer den i bund og grund til en 200W PSU
der er tunet = ustabil!

En god PSU yder minimum 350W og koster på den forkerte side af 800,-.

--
Rasmus

Fra : Dj Koch

Dato : 03-12-01 00:18

> [...]
> grafikkortet. Det vil som regel altid være PSUen der er skyld i at
> bundkortet ikke kan levere den korrekte mængde strøm til grafikkortet.

Med hensyn til genstarterne så er det lidt underligt. Hvis jeg slår
automatisk genstart fra i Windows 2k (ved fejl), så kommer der er blå skærm
???? Kan det så stadig godt være PSU som er for ringe ?
Det skulle godt nok være en 300W men det er et Codegen Kabinet, som vist nok
koster omkring 500 kroner incl. strømforsyning

Det har bare virket fint i lang tid, men det kan være at det er købet af mit
"halv nye" GeForce2 GTS med aktiv køler, der lige bruger den smule strøm
mere som er skyld i hele problemet????

Mit System:
750 mhz Athlon
620 Mb pc-133 ram
70 gb HD (10 gb og 60 gb)
GeForce 2 GTS 32 Mb
Epox 7xa (tror jeg nok det hedder) bundkort
SB live player
Ekstra 2 USB port på PCI kort
Netværkskort 10Mbit
Pioneer CD-rom
Plextor 2410a brænder

Windows 2000 med SP2

Håber på et par yderligere kommentarer

Fra : Dj Koch

Dato : 03-12-01 00:36

Kan det også være strømforsyningen der er skyld i at min brænder er lidt
underlig en gang imellem ? (både min gamle og også min helt nye plextor)....
brænder cd'en uden problemer, men når der køres en Verificering i Nero, så
failer den....? Kan dette skyldes PSU også? De cd'er der brændes virker fint
i brænderen men mit cdrom drev kan kun læse nogle af dem. Jeg har prøvet med
mange forskellige medier..... det er snart det eneste der ikke er skiftet
(altså PSU)

Dj Koch

Fra : Rasmus A. Nielsen

Dato : 03-12-01 00:43

> [...]

> kommer der er blå skærm
> ???? Kan det så stadig godt være PSU som er for ringe ?

Har du prøvet med en gang Foramt c: /q ?
Hvis ikke det hjalp, så ville jeg holde på at det er PSUens eller
RAMenes skyld.

> Det skulle godt nok være en 300W men det er et Codegen
> Kabinet, som vist nok koster omkring 500 kroner incl.
> strømforsyning

500,- for både kabinet og PSU !? *SUK*
Jeg kender godt Codegens "300"Watts PSUer med papirstynde ledninger.
De er heldigvis ikke ret dyre...
Kort sagt: Jeg syntes du skulle smide en god 350W Enermax PSU i din
maskine:
http://www.bsmultimedia.dk/Specifikationer/Enermax_EG365P_VE.shtml
Støjsvag model:
http://asp.webconsult.dk/vareinfo.asp?VareID=58

Har du tjekket blæseren på grafikkortet for støv og skidt, måske GPUen
(GrafikProcessorUnit) lider af overophedning !?

> 620 Mb pc-133 ram

Hvordan opnår du den mængde RAM?
Bruge du flere forskellige størrelser og typer RAM på én gang?
Det kan også godt være problemet...
Test dine RAM med dette program:
<http://hjem.get2net.dk/bbservice/pic/memt27.zip>

--