Memtest-86 finder fejl
Fra : Thomas Finnerup

Dato : 02-12-01 18:07

Hej NG,

Min nye PC har haft en del nedbrud siden jeg samlede den for en måneds
tid siden. Det ser ud til at ske ret tilfældigt, altså uden at jeg gør
noget bestemt for at få det til at ske. Når den går ned, kan jeg
bevæge musen rundt men ellers ikke gøre andet end at trykke
Ctrl-Alt-Del to-tre gange.

Så fik jeg den idé at køre Memtest-86 2.8. Jeg stoppede den efter Test
#4, hvor den allerede havde fundet 259 fejl. Er det nødvendigvis
RAM-klodsen, der er noget galt med, eller kan det være andet? Der er
en del obskure RAM-indstillinger i BIOS'en, som jeg ikke helt ved hvad
gør, men de står vist til standard. Derudover bruger jeg SPD til
timing, så det skulle vel også være godt nok.

Min maskine består af en AMD Athlon Palomino XP1600 (ikke OC'et), et
Asus A7V266-E bundkort og 512 Mb Kingston PC2100 DDR-RAM, og jeg kører
(indtil videre) Windows Millennium på den.

CPU-temperaturen svinger mellem 58 og 65 grader, men den går ligeså
ofte ned når den ikke laver noget som helst, som når den arbejder
hårdt, så det har vel ikke noget med det at gøre.

Idéer?

Venligst
Thomas

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-12-01 23:00

On Sun, 02 Dec 2001 18:07:17 +0100,
Thomas Finnerup <TF@Picco.dk> wrote:
> [...]
> gør, men de står vist til standard. Derudover bruger jeg SPD til
> timing, så det skulle vel også være godt nok.

Når memtest finder fejl, så betyder det, at det den læser fra RAM
ikke er det samme som den lige har skrevet derud. Det kan skyldes:

- Defekt RAM
- RAM med/uden buffering når det andet skal bruges
- RAM bliver kørt for hurtigt (Man kan sætte CAS m.m. i BIOS. Sæt alle
disse langsomst muligt (stor værdi)) og prøv igen
- Støj på bussen. Dette er ikke normalt, og vil typisk være en designfejl
Der er dog personer her i gruppen der har haft problemet med ECS
bundkort
- Andre designfejl af boardet. Nogle VIA chipset har problemer med
mere end 4 RAM banker (dette kan nås med 2 dobbeltsidige moduler)

> Min maskine består af en AMD Athlon Palomino XP1600 (ikke OC'et), et
> Asus A7V266-E bundkort og 512 Mb Kingston PC2100 DDR-RAM, og jeg kører
> (indtil videre) Windows Millennium på den.

Styresystemet er ligemeget med Memtest-86. Det er vist nok Linux
du kører når du kører den.

De 512MB RAM kan godt være problemet. Kan du ikke teste det hos
en af dine venner ?

> [...]
> ofte ned når den ikke laver noget som helst, som når den arbejder
> hårdt, så det har vel ikke noget med det at gøre.

Hvis memtest-86 giver problemer, så prøv at vælge de langsomme BIOS
default setting og kør memtest-86 igen.

Dit problem er ikke CPU'en, men kommunikation med RAM.

Fra : -=Madsen=-

Dato : 03-12-01 16:10

<---------------->
> [...]
> ofte ned når den ikke laver noget som helst, som når den arbejder
> hårdt, så det har vel ikke noget med det at gøre.
<----------------->

Jeg har lige samlet en maskine med samme bundkort & Cpu, hvis jeg var dig
ville jeg kikke lidt på cpu temperaturen , ved godt at det sikkert ikke
er her dit problem ligger..

Jeg brugte en Taisol 76xxxx køler og Arctic Silver 1 køler pasta den bliver
max omkring 50 grader ved full load...

Fra : Thomas Finnerup

Dato : 03-12-01 18:32

On Mon, 3 Dec 2001 16:10:01 +0100, "-=Madsen=-" <kem@SoftHome.net>
wrote:

> Jeg har lige samlet en maskine med samme bundkort & Cpu, hvis jeg var dig
> ville jeg kikke lidt på cpu temperaturen , ved godt at det sikkert ikke
> er her dit problem ligger..

Jeg tror, at jeg i mellemtiden har løst problemet. Jeg startede med at
ændre følgende i BIOS'en:

System/SDRAM Frequency Ratio: Auto -> 133:133
CPU Level 2 Cache ECC Check: Disable -> Enabled
SDRAM Configuration: By SPD -> Manual
SDRAM CAS Latency: (auto) -> 3T
SDRAM RAS Precharge Time: (auto) -> 3T
SDRAM RAS to CAS Delay: (auto) -> 3T
SDRAM Active to Precharge Time: (auto) -> 6T
Bank Interleave: Auto -> 4 Banks
DRAM 4K/8K PAGE ENABLE: Auto -> 8k page enable
DDR_1T/2T_ITEM: Auto Mode -> 2T CMD
Burst Len: AUTO -> 4

Derefter lod jeg Memtest-86 køre hele natten. Den nåede i alt 13
gennemløb og fandt ikke en eneste fejl. Her til morgen følte jeg mig
heldig og ændrede derfor følgende:

SDRAM CAS Latency: 3T -> 2T
SDRAM RAS Precharge Time: 3T -> 2T
SDRAM RAS to CAS Delay: 3T -> 2T
SDRAM Active to Precharge Time: 6T -> 5T

og lod den køre, mens jeg var på arbejde. Den nåede 24 (vistnok)
gennemløb og fandt stadig ingen fejl. Det er selvfølgelig endnu for
tidligt at sige, om det har gjort maskinen mere stabil, men hvis ikke,
kan man vel udelukke RAM-problemer.

Venligst
Thomas

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-12-01 21:04

On Mon, 03 Dec 2001 18:32:07 +0100,
> [...]
> Derefter lod jeg Memtest-86 køre hele natten. Den nåede i alt 13
> gennemløb og fandt ikke en eneste fejl. Her til morgen følte jeg mig

Denne er farlig. Normalt SKAL man købe CAS-2 RAM for at være sikker
på at det kan køre. Ofte vil man på alm. moduler opleve at det ikke
nødvendigvis kører stabilt.

Jeg har en klods der virker med CAS-2 hvis jeg sætter bushastigheden
ned til 130 MHz, men ikke ved 133MHz. Så jeg kunne forestille mig
at temepratur også betyder noget.

Prøv at køre med de konservative indstillinger hvis der stadig er
problemer.