HVAD SKAL JEG KØBE ?
Fra : lhs

Dato : 02-12-01 15:30

Hej

Jeg skal ud at opgradere, min ram, graffikkort, HD, lydkort er ok Men jeg
skal have min et billigere nyt system, jeg har SDram - temmeligt mange, så
hvad skal jeg være opmærksom på når jeg køber nyt Mb og processor ?

Jeg har kikket lidt på en:
AMD 1200 MHz Thunderbird
eller

AMD Duron 1000 Mhz

på et :Asus A7V ATX-133-c Socket A Mb

Der er temmelig vigtigt at jeg ikke at bøhever at skifte min SDram ud, de
køre hhv. 133 og 100 mhz

Hvad kan jeg og hvad kan jeg ikke mht. fsb og mhz, ps. jeg er ikke helt
sikker på hvad disse betegnelse dækker over i praksis, så hvis der er nogle,
der kan hjælpe mig med lidt råd ville jeg være happy.

Lars HS

Fra : René Jensen

Dato : 03-12-01 14:15

lhs wrote:
> Jeg har kikket lidt på en:
> AMD 1200 MHz Thunderbird
> eller
> AMD Duron 1000 Mhz

Hvorfor ikke købe en Athlon XP processor?

--
Med venlig hilsen,
René Jensen

Once a upon a time a wise man said to me:
"I consider Windows like I consider bad weather ... I accept it and hope
for something better"

Fra : Khawk

Dato : 03-12-01 23:42

"René Jensen" <rene.jensen@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor ikke købe en Athlon XP processor?

Sandsynligvis fordi, at han vil bruge hans pc100 ram, som han skrev. (Mig
bekendt findes Athlon XP kun med fsb på 266mhz)
mvh
Kim

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 03-12-01 17:01

"lhs" <shane@get2net.dk> skrev > Jeg har kikket lidt på en:

> AMD 1200 MHz Thunderbird
> eller
>
> AMD Duron 1000 Mhz
>
> på et :Asus A7V ATX-133-c Socket A Mb

Det lyder jo meget fornuftigt... Det skulle kunne lade sig gøre, at
sammensætte et billigt system. Mht. de to processorhastigheder, skal du
selvfølgelig bare vælge den pengepungen og temperementet tillader. Der er
en pæn forskel i ydelsen, men skal du fx bare bruge maskinen som
skrivemaskine, er Duron umiddelbart klart det bedste valg.

> Der er temmelig vigtigt at jeg ikke at bøhever at skifte min SDram ud,
de
> køre hhv. 133 og 100 mhz

Ok. Det kan også snildt gå - hvis bare ikke du indstiller boardet til at
køre mere end 100 Mhz på RAM'en.

> [...]
nogle,
> der kan hjælpe mig med lidt råd ville jeg være happy.

Ordet bushastighed (FSB) vil blive brugt en del fremover. Det er den
hastighed som bundkortet transporterer data med, til og fra de
forskellige dele på bundkortet. Denne hastighed kan fx være 266MHz,
hvilket fx kan være tilfældet for en Athlon Thunderbird. Jo større
bushastighed, jo mere vil computeren yde. Derfor vil eksempelvis en
Athlon Thunderbird 1GHz, der kører 266MHz på bussen, yde mere end en
tilsvarende 1GHz processor, der kun kører 200MHz på bussen.
Bushastigheden betegnes også som FSB-hastigheden(Front Side Bus).

En Duron kører så vidt jeg husker kun 100 MHz på bussen / 100 MHz internt
i CPU'en.

FSB har ikke direkte noget at gøre med fx hastigheden dine ram kører med.
Du vil på de fleste systemer kunne sætte bundkortet til at køre 100 MHz
(eller evt. højere) på RAM-bussen, som dine PC-100 ram gør. Det kan du fx
udmærket på et A7V133-C.

mvh
Peter

Fra : lhs