GPS
Fra : EGON STICH

Dato : 02-12-01 14:58

Hej.
Det siges, at erfarne folk er gode at gæste.
Så det gør jeg.
I løbet af vinteren agter jeg at anskaffe mig en GPS.
Markedet er stort og, i hvert fald for mig, ikke ret gennemsigtigt.
Derfor: Mon nogen kunne tænke sig at delagtiggøre mig i deres erfaringer?
Jeg tror nok, jeg vil være tilfreds med et maskineri, der kan oplyse længde
og bredde.
Men det diskuteres lidt med den yngre generation, der gerne vil have
kortplotter også.
Hvad mon der findes, der efterhånden kan udbygges? Uden at være forældet fra
fødslen af? Uden at koste en herregård?

Nu håber jeg på en masse respons.

MVH
Egon

Fra : Boerge Mueller

Dato : 05-12-01 13:16

Tjaa....

Jeg tror der er mange erfaringer. Selv har jeg både en "håndholdt" GPS og en
GPS-kortplotter ombord.

I mit tilfælde bruger jeg aldrig kortplotteren, simpelthen fordi det er for
dyrt at købe kort til den.

Jeg har istedet købt en brugt bærbar, lagt levende søkort/(og integreret med
levende danmark) på, lavet en tilslutning til 12 volt (selvom PC'en skal
have 16-19 volt virker det fint - husk spændings sikring mod for høj
ladestrøm/spids) Skærmens kvalitet er vigtigere en processor hastighed.

Den bærbare PC er tilsluttet den bærbare GPS (så kan jeg også bruge det i
bilen)

mvh
/Børge

Fra : Boerge Mueller

Dato : 05-12-01 13:18

I fortsættelse af tidligere :

Du vil hurtigt blive "ked af" hvis din GPS ikke kan lave waypoints og ruter.

Fra : Janne T

Dato : 06-12-01 01:51

Den GPS jag skulle vilja rekommendera (jag har själv fått en förevisning av
denna idag) är en Garmin GPS Map 176 eller 176 C (C=colour). Den kan
användas dels som handhållen och dels som fast monterad via cig-kabel. Den
använder sig av sjökort i Garmins nya teknologi som heter "bluechart". Som
ett exempel på sjökort kan nämnas alla kort som täcker sträckan
Göteborg/Skagen (hela Kattegat) ner till Kiel och Stralsund - detta kort
kostar ca. 3000.- svenska pesetas.
Själva GPS:en kostar ca. 10000.- svenska kronor i butik (utan färg vet jag
inte priset på)
Men vill du bara ha en simpel GPS kommer du ju undan med under 2000.- Ovan
förslag är emellertid en bra kombination.
http://www.garmin.com/products/gpsmap176C/
länken ovan går till garmins site i USA.
Hilsen
/Janne

--
S/Y Labamba