Svejse anlæg !?
Fra : Morten Juel

Dato : 02-12-01 01:10

Hejsa

jeg ved INTET om svejsning, og kan ikke rigtigt finde en ng hvor det ligesom
høre ind under, så denne post er cross postet.

Jeg sad lige og kiggede på http://www.harald-nyborg.dk og faldt over:

TELWIN ELEKTRODESVEJSER FUTURA

Reparer havelågen, børnenes gyngestativ, trillebøren eller andre
metalgenstande. Det eneste man skal benytte er en stikkontakt med 230 volt
og en elektrode på enten 2,0 mm eller 2,5 mm. Tænd på knappen og indstil
maskinen efter hvilke elektrode man benytter, og svejsningen kan begynde.
Nemt, bekvemt og ikke mindst billigt.
Tekniske data: 230 Volt. 2,5 KW max. Vægt 9 kg. Mål 28 x 17,5 x 20 cm.

Og så var det jeg kom til at tænke på.. kan man bruge den type svejser til
at lave plade rep på en bil ??

Eller hvad skal man bruge der.. ??

Mvh
Morten

Fra : Morten Juel

Dato : 02-12-01 01:11

eller hvad med eks denne:

TELWIN BIMAX 105 SVEJSER

Svejseren er en hel ny serie CO2 svejsere der ikke behøver CO2 for at
svejse. I stedet svejses med en turbotråd, der gør svejsningen utrolig nem -
selv for ikke øvede. Dvs. denne svejser bare behøver strøm og tråd, så man
kan svejse, man sparer dermed dyre flasker og påfyldning af disse.

Mvh
Morten

Fra : John. Madsen.

Dato : 02-12-01 01:35

"Morten Juel" <MP@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

Nr 1 er en lysbuesvejser og den egner sig ikke til pladetykkelser under 5mm.
Nr 2 kan godt svejse din bil; men da den arbejder uden CO2 så må der være
tale om en speciel tråd.
Tag lige og tjek prisen på den tråd, muligvis vil det være billigere at købe
en traditionel CO2-svejser.

--
Med venlig hilsen :
John Madsen

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 02-12-01 03:12

"John. Madsen." <john.h@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Nr 1 er en lysbuesvejser og den egner sig ikke til pladetykkelser under
5mm.
Njea, 5mm? jeg har med success svejset mange 2mm emner sammen, dog er det
betydeligt nemmere at svejse med CO2 end elektrode. Men er det ikke også
noget med at hvis man skal svejse meget kraftige emner sammen(altså seriøse
svejsninger) så vil en kraft elektrosvejser gøre et bedre arbejde end
CO2'en?

Kom til at tænke på en anden ting: vi har en svejser som er forberedt på
tic-svejsning og jeg overvejede om det ikke er det bedste at svejse rustfrie
rør sammen med? Jeg vil lave en del arbejde i rustfrit og står og vipper
mellem tic-svejser(som jo kunne bruges i mange sammenhæng) og så det at købe
nogle "rustfrie svejseelektroder" i stedet for....Kan sidstnævnte godt svare
sig i f.eks. 2-3mm rør? jeg har bygget en gokart ud af ½" rør, alle
svejsninger er udført med en elektrodesvejser og det gik fint, men rustfrit
stål er vel lidt specielt og det vil jo knibe med at kunne "holde jernet"
varmt i længere tid da man jo nemt brænder hul....resume: Er det lige så
"nemt" at svejse i rustfrit som i alm jern?

MVH
Thomas som håber i forstod hans "midt-på-natten"-smøre

Fra : John. Madsen.

Dato : 02-12-01 03:26

"Thomas Eg Jørgensen" <thomas@kontorbutikken.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
seriøse
> svejsninger) så vil en kraft elektrosvejser gøre et bedre arbejde end

JO det har du ret i - og hvis man skærer der i v-form og svejser det med
flere strenge så undgår man også at svække det omkringliggende materiale
pga. varme.

> [...]
> varmt i længere tid da man jo nemt brænder hul....resume: Er det lige så
> "nemt" at svejse i rustfrit som i alm jern?

Uden at være nogen ørn til at svejse, så tror jeg nok at til rustfri 2-3mm
rør så ville jeg vælge tic-svejseren.
Men rustfri kan jo godt drille lidt pga. det manglende indhold af kul.
Sammenlignet med at svejse alm. stål så er rustfri noget man godt kan få grå
hår af.
--
Med venlig hilsen :
John Madsen

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 02-12-01 03:37

> [...]
> Men rustfri kan jo godt drille lidt pga. det manglende indhold af kul.
> Sammenlignet med at svejse alm. stål så er rustfri noget man godt kan få

Jeg tror jeg vil prøve og snakke med den lokale smed og høre om han har
nogle fif til hvordan jeg lige gør det her...

MVH
Thomas

Fra : petersen_michael

Dato : 02-12-01 10:01

Thomas Eg Jørgensen skrev i meddelelsen
> [...]

seriøse
>svejsninger) så vil en kraft elektrosvejser gøre et bedre arbejde end

ikke hvis du bruger en ordentlig tråd, og har ampærer nok på svejse
apparatet
så kan Co² være lige så godt som at svejse med pinde..

> [...]

>varmt i længere tid da man jo nemt brænder hul....resume: Er det lige

>"nemt" at svejse i rustfrit som i alm jern?

synes ike det er _så_ vanskeligt at svejse rustfast stål, kræver blot
rigtigt
værktøj..

jeg har med pinde ( svejse elektroder )
svejst 3mm rustfri plade fast på 8-10mm jern
uden problemer, der skal bare ikke så mange ampære til

der har de billige H- Nyborg modeller et handicap,
arbejdsområdet ( strømstyrken ) kan ikke varieres over et særligt stort
område..

--
med venlig hilsen Michael, residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse, ved privat post

Fra : petersen_michael

Dato : 02-12-01 10:09

Morten Juel skrev i meddelelsen <9ubrer$72s$1@sunsite.dk>...
> [...]
>Tekniske data: 230 Volt. 2,5 KW max. Vægt 9 kg. Mål 28 x 17,5 x 20 cm.
>
>Og så var det jeg kom til at tænke på.. kan man bruge den type svejser

pinde svejsere, er ikke beregnet til det 0,75 - 1mm karosseri plade
som biler er fabrikeret af..

der er det kun Co² der virker
køb et brugt, i http://www.dba.dk eller http://www.gulgratis.dk/
kan fås for ca 2 -3K,- incl flaske
jeg har selv købt et lille handy ESAB migy 125 svejseværk til hjemme
industrien det kører på 3 faser, tager 6Kg ruller og der fulgte en 6Kg
flaske
med jeg gav 2500,-

jeg tror ikke på Co² svejsere uden Co² tråd, hvis det var noget der
virkede
ville andre end H-Nyborg forhandele det, det ville blive brugt i
industrien..

Fra : Armand

Dato : 17-12-01 03:04

petersen_michael <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i
en news:3c09efaf$0$29592$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> virkede
> ville andre end H-Nyborg forhandele det, det ville blive brugt i

I industrien er det ved at blive det helt store med såkaldt "pulverfyldt
rørtråd" (= hul tråd med pulver i); men det er under hensyntagen til
svejsning med stor strømstyrke og stor hastighed hvor det smeltede stål
skal være beskyttet imod atmosfærisk luft (ilt) selv efter at
svejseværkets gas-kop er spurtet derudaf! Man bruger dog stadig
gasdækning á CO2!

Jeg kan ikke lige gennemskue HN's gasløse "turbo-tråd"; men vil nok være
ligeså skeptisk som overfor lovordene om elektrodesvejseværket.
Betragtningen om merudgift til tråden vs. gasudgiften er sikkert ganske
relevant :-/

Svejseværkstip:
Udover at det ikke gør en mand til svejser at han ejer et svejseværk (og
da slet ikke et til elektroder!), så vær opmærksom på om i har strøm til
sagerne derhjemme: Det er de færreste 220V's modeller der kan nøjes med
de 10 Ampere der er i den almindelige husholdnings 220V stikkontakter

--
Armand.
(smed)

Fra : Peter G C

Dato : 02-12-01 10:32

"Morten Juel" <MP@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> Hejsa
>
> jeg ved INTET om svejsning, og kan ikke rigtigt finde en ng hvor det
ligesom
> høre ind under, så denne post er cross postet.

Hvis du intet ved om svejsning - hvad skal du så bruge et svejseapparat
til? - Det er monsterfarligt at begynde at svejse på en bil, hvis du ikke
ved, hvad du har med at gøre.

Se blot denne dom fra Højesteret:

"A, der var uddannet VVS-rørsmed, havde fået tilladelse til at benytte
værkstedsbygningen på en skole i Randers til udførelse af pladearbejde på en
bil. Medens han inde fra kabinen var i færd med at svejse en ny plade i
bunden under højre forsæde, opstod der ild under den opklodsede bil, og en
væsentlig del af bygningen udbrændte. Det lagdes til grund, at branden
opstod som følge af, at benzinslangen, der var placeret i højre side under
bunden, men som A ikke havde skænket en tanke, smeltede som følge af varmen
fra svejseflammen. Under hensyn bl.a. til, at der var tale om omfattende
svejsearbejder, fandtes udførelsen af disse uden at træffe
sikkerhedsforanstaltninger med hensyn til benzinslangen at have indebåret en
så indlysende fare for brandskade, at A - selv om han ikke handlede bevidst
uagtsomt - havde udvist grov uagtsomhed, jf. erstatningsansvarlovens 19,
stk. 2, nr. 1. (Dissens)"

- at han har handlet groft uagtsomt er et forsikringsretligt problem - altså
om forsikringen dækker eller om forsikringsselskabet efterfølgende kan kræve
pengene af A.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/
http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=182594 - når det går galt....

Fra : Morten Juel

Dato : 02-12-01 11:29

> Hvis du intet ved om svejsning - hvad skal du så bruge et svejseapparat
> til? - Det er monsterfarligt at begynde at svejse på en bil, hvis du ikke
> ved, hvad du har med at gøre.
Alt det har jeg skam tænkt på.. men jeg skal kun lave skærmkanter og benzin
lugen (her ville jeg tage tanken af først !!)
Og hvis man ikke kaster sig ud i nogle projekter, så lære man jo heller
ingen ting !!

Mvh
Morten

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 02-12-01 13:09

Peter G C wrote:

> Hvis du intet ved om svejsning - hvad skal du så bruge et svejseapparat
> til? - Det er monsterfarligt at begynde at svejse på en bil, hvis du ikke
> ved, hvad du har med at gøre.
>
> Se blot denne dom fra Højesteret:

Se det er jo en historie om en klovn...

Noget andet er at jeg vil give dig ret i at man skal vide hvad man
foretager sig når man svejser. Jeg har haft en bil der var svejset
af en hobbymand, en del af de svejste pladestykker kunne fjernes
pr. håndkraft. En svejsning er jo ikke bare et spørgsmål om at
hæfte to stykker plade sammen, det skal også gerne virke sådan at
der er en styrke i svejsningen. Forskellen ligger i kvaliteten af
svejsningen, så hvis man hvis man vil lave sin egen havelåge og
nogle lysestager har jeg intet problem med hobbysvejsninger, men
snakker vi om et tons metal ude i trafikken er det rart at vide at
tingene sidder ordentligt fast.

--
Hygge..
Thomas

The Strandvasker FTP is back online, check
<http://carftp.dyndns.dk>

Fra : Peter G C

Dato : 02-12-01 20:08

"Thomas Strandtoft" <thomas.strandtoft@anderledes.dk> wrote in message

[klip]

> Se det er jo en historie om en klovn...

Men vi er jo mange.....

Vi skulle jo nødig miste Morten Juel med det samme.

/Peter

Fra : Morten Juel

Dato : 02-12-01 20:16

> Vi skulle jo nødig miste Morten Juel med det samme.
hehe ukrudt forgår ikke så let

Mvh
Morten

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 04-12-01 03:01

Peter G C wrote:

> Men vi er jo mange.....
>
> Vi skulle jo nødig miste Morten Juel med det samme.

Enig, men det er altså ikke ensbetydende med at han skal afholde
sig fra at svejse, jeg ved af erfaring at det med lidt omtanke
sagtens kan lade sig gøre at svejse uden at futte bilen og sig
selv af.. Undervognsbehandling brænder for øvrigt også helt
fint..

--
Hygge..
Thomas

Also a carnut? Check out:
<ftp://tommy.roeplukker.dk/pub/> or
<ftp://strandvaskeren.dyndns.dk>

Fra : Henning Lund

Dato : 02-12-01 11:28

> [...]
> Tekniske data: 230 Volt. 2,5 KW max. Vægt 9 kg. Mål 28 x 17,5 x 20 cm.
>
> Og så var det jeg kom til at tænke på.. kan man bruge den type svejser til

Overhovedet ikke, selv om du bruger en 1,2 mm elektrode, bliver det noget
makværk, masser af slagger, huller i svejsningerne som skal lukkes igen og
mange ærgelser.

> Eller hvad skal man bruge der.. ??

Gå hen til en autotilbehørsforretning eller en lokal jern&stål leverandør,
de har som regel en brugt CO2 svejser til at stå til rimelige penge, de er
gennemgået og afprøvet, og leveres med garanti.
Køb så lidt godt bagerbrød og inviter en bekendt som er ferm til at svejse,
få ham til at lære dig div, indstillinger og tips om svejseren, CO2 er den
nemmeste svejsemetode at lære for en nybegynder, og efter nogle øvelser kan
du garanteret svejse 2 Stryhns leverposteg forme sammen uden at brænde
igennem

Mvh/Best regards
Henning Lund
(Over 20 års erfaring i svejsning)
men arbejdsløs pt.

Fra : Morten Juel

Dato : 02-12-01 11:34

> [...]
kan
> du garanteret svejse 2 Stryhns leverposteg forme sammen uden at brænde
Ok, det lyder jo lækkert.. jamen så er det jo bare på udkig

Mvh
Morten

Fra : Morten Juel

Dato : 02-12-01 11:32

dvs konklutionen, siger at jeg skal lede efter en co2 svejser istedet ?

er der virkelig ingen der har prøvet:

Fra : Henning Lund

Dato : 02-12-01 11:44

> dvs konklutionen, siger at jeg skal lede efter en co2 svejser istedet ?
>
> er der virkelig ingen der har prøvet:

Jow

> [...]
> selv for ikke øvede. Dvs. denne svejser bare behøver strøm og tråd, så man
> kan svejse, man sparer dermed dyre flasker og påfyldning af disse.

Dyre flasker, hmmmmm under 2 hundrede kr for en genopfyldning der ved
normalt brug holder meget længe

Til småreparationer er den ok, men hold dig fra den, hvis der er lidt rust
hvor du skal svejse, bliver der huller i svejsesømmene
--
Mvh/Best regards
Henning Lund

Fra : Morten Juel

Dato : 02-12-01 12:07

> Til småreparationer er den ok, men hold dig fra den, hvis der er lidt rust
> hvor du skal svejse, bliver der huller i svejsesømmene
oki tak.. det er altid rart at høre om tingene, fra dem der har forstand på
det, og som har prøvet dem

Mvh
Morten

Fra : Henning Lund

Dato : 02-12-01 13:13

> oki tak.. det er altid rart at høre om tingene, fra dem der har forstand

> det, og som har prøvet dem
>
> Mvh
> Morten

Bare spørg løs hvis du vil vide andet, jeg har tiden til det pt. ))

Fra : Morten Juel

Dato : 02-12-01 13:46

> Bare spørg løs hvis du vil vide andet, jeg har tiden til det pt. ))
jeg er sikker på at der kommer spørgsmål når jeg har skaffet mig et anlæg !
,o)

Mvh
Morten

Fra : Hermann Kraft

Dato : 02-12-01 13:30

Hej morten der gik lidt tid før jeg fant ud af vordan jeg kan svare dig men du kan
kikke på et af indlægene den har jeg skrevet vor jeg uddyber det med at svejse
biler. Men for en god ordens skyld prøver jeg igen du kan ikke svejse biler med en
elektrode svejser fordi den benytter en elektrode der er tykkere en karosseriplade
der som regel er 0,8mm tyk, det beste er en co2 svejser og til den er det best at
bruge en 0,8mm tråd da den ikke er så følsom over for lidt rust og lidt maling.
Men du kan bare spørge da jeg har svejset en del på biler. Hilsen Hermann
"Svejse anlæg !?"

-- Sendt via http://www.123bil.dk - danmarks private bilmarked

Fra : Morten Juel

Dato : 02-12-01 13:46

oki det lyder jo fint.. så skal jeg liiige ha skaffet mig et svejse anlæg,
så skal der sq nok komme spørgsmål

Mvh
Morten