Sound Blaster Audigy Platinum
Fra : Thomas Voller

Dato : 01-12-01 16:37

Hejsa NG.

Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om forskellen på Sound Blaster Audigy
Platinum og Sound Blaster Audigy Platinum EX. Umiddelbart synes jeg de to
kort minder MEGET om hinanden, bortset fra boksen med de ekstra
tilslutninger er ekstern ved EX kortet. Det betyder intet for mig, om boksen
er intern eller ej, så jeg ville gerne høre om der er nogle mere
grundlæggende forskelle mellem de to kort, der kan retfærdiggøre at betale
næsten 500 kr. (ifølge EDBpriser.dk) mere for EX udgaven af kortet?

Mvh. Thomas.

Fra : Lars Møllebjerg

Dato : 01-12-01 16:59

"Thomas Voller" <voller@voller.dk> wrote in message
> Hejsa NG.
>

> Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om forskellen på Sound Blaster
Audigy
> Platinum og Sound Blaster Audigy Platinum EX.

[snip]
http://www.soundblaster.com/compare/
Af en eller anden grund kan jeg ikke se de billeder der skulle angive vilket
lydkort der beskrives i de forskellige kolonne, men så vidt jeg kan se i
HTML sourcen til dokumentet, er det fra venstre mod højre:
Sound Blaster 16 PCI
Sound Blaster PCI 512
Sound Blaster Live! (5.1)
Sound Blaster Audigy Player/ DE
Sound Blaster Audigy Gamer
Sound Blaster Audigy MP3+
Sound Blaster Audigy Platinum
Sound Blaster Audigy Platinum eX

Så det ser umidelbart ud til at den eneste forskel ud over internal/external
connectorbox er at eX har fuld FireWire (1394 DV) support, altså at du kan
forbinde et digitalt kamera, en harddisk eller lignende til den.

/Lars

Fra : Rikke Steinhauer

Dato : 01-12-01 21:14

> [...]
betale
> næsten 500 kr. (ifølge EDBpriser.dk) mere for EX udgaven af kortet?

En af fordelene ved EX er at de to analoge indgange : "Line in" og "Aux
in"
er fjernet væk fra PC'en og teoretisk skulle give mindre støj på
optagelser.
Jeg har også læst, men ikke fået det bekræftiget, at selve ADC'en sidder
i selve boxen og det er rart at få den så langt borte fra PC'en.

Andre fordele ved EX er at, hvis man som jeg har gemt kabinetet væk
under skrivebordet, så er det nemmere at benytte fjernkontollen når den
står på skrivebordet. Desuden bliver det en del nemmere, når man skal
til at benytte Firewire-porten til kamera, pda og mp3 afspiller, at man
lige kan slutte det til på bordet.

Hvis du ikke ser ovenstående som fordele kan du roligt købe den interne
Platinium, da der ingen kvalitetmæssig forskel er iøvrigt. Så tag og
spar de 500kr.

MVH
Rikke

Fra : Thomas Voller