Problem med variabler
Fra : Thomas

Dato : 01-12-01 16:01

Hej,
Jeg har en asp side hvor jeg får overført nogle værdier alt efter
hvad brugeren vælger på den forgående side. Det er der ingen
problem i

Problemet er hvis jeg vil have lagt værdierne sammen.

Jeg henter værdier med f.eks.
<%bundkort=request.querystring("bundkort")%>
<%kabinet=request.querystring("kabinet")%>

Det virker fint men jeg har problemer med at ligge tallene sammen
jeg har prøvet følgende:

Først har jeg defineret variabler med:
<%
Dim valg1,valg2,sum
valg1 = request("bundkort")
valg2 = request("kabinet")

<%
sum= valg1 + valg2

response.write sum
%>

Hvis vi siger at bundkort koster 100kr. og kabinet koster 200
skriver den følgende:

100200 istedet for 300 hvad gør jeg forkert????

Med venlig hilsen

Thomas

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Tumlehund

Dato : 01-12-01 16:45

"Thomas" <msako@mail.dk> wrote in message news:9uarbd$ifr$1@sunsite.dk...
> Hvis vi siger at bundkort koster 100kr. og kabinet koster 200
> skriver den følgende:
>
> 100200 istedet for 300 hvad gør jeg forkert????

Da det er to strings du arbejder med, bliver de bare sat sammen. Du skal
konvertere de strings til int først.

F.eks.:
<%
bundkort=cint(request.querystring("bundkort"))
kabinet=cint(request.querystring("kabinet"))

sum= bundkort+kabinet

response.write sum
%>

Du bør dog lige check om variablerne indeholder tal, inden du forsøger at
konvertere dem til int, ellers vil du kunne få en fejl, hvis det skulle være
tekst i stedet tal.

Fra : Thomas

Dato : 01-12-01 17:15

Tumlehund wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> Da det er to strings du arbejder med, bliver de bare sat sammen. Du skal
> konvertere de strings til int først.
>
> F.eks.:
> <%
&gt; bundkort=cint(request.querystring("bundkort"))
&gt; kabinet=cint(request.querystring("kabinet"))
&gt;
&gt; sum= bundkort+kabinet
&gt;
&gt; response.write sum
&gt; %>

> Du bør dog lige check om variablerne indeholder tal, inden du forsøger at
> konvertere dem til int, ellers vil du kunne få en fejl, hvis det skulle være
> tekst i stedet tal.

Tak for hurtigt svar.

Hvis jeg bruger din sætning skriver den ingen tal men den melder heller ikke
fejl ??

Det skal siges at jeg er ret ny i faget og det drejer sig formentligt om en
lille fejl.

End til videre tak for hjælpen

Fra : Lars Aagaard

Dato : 02-12-01 00:21

Hej Thomas

Dette burde virke:
<%
Dim valg1,valg2,sum
valg1 = request("bundkort")
valg2 = request("kabinet")

sum= CDbl(valg1) + CDbl(valg2)
response.write sum
%>

Venlig hilsen
Lars Aagaard

Fra : Tumlehund

Dato : 02-12-01 09:39

"Thomas" <msako@mail.dk> wrote in message news:9uavld$kt$1@sunsite.dk...
> Tak for hurtigt svar.
>
> Hvis jeg bruger din sætning skriver den ingen tal men den melder heller
ikke
> fejl ??
[snip]

Hmm... hvad indeholder dine variabler? drejer det sig om heltal eller ?
Altså står 100,45891 eller står der 1000 eller ?

Fra : Thomas

Dato : 02-12-01 11:44

> [...]
>
> Hmm... hvad indeholder dine variabler? drejer det sig om heltal eller ?
> Altså står 100,45891 eller står der 1000 eller ?

Tak både til Lars & Tumlehund

Det virker nu !

Det er sgu rart at der er nogen der vil tage sig tid til os der er lidt
"grønne" i faget.

mange tak

Fra : Thomas

Dato : 02-12-01 12:10