Fra tekststreng til <input>
Fra : Kasper Okkels

Dato : 01-12-01 01:07

Hej

Jeg går ud fra, at jeg sidder med et banalt problem, men jeg kan altså ikke
lige finde løsningen. Når jeg nu skal udfylde nogle <input
type="text">-forms, så får jeg det problem, at jeg kun får indholdet hen til
det første mellemrum med. Eksempelvis giver:

<% Adresse = "Lars Tyndskids Mark 4" %>
<input type="text" name=Adresse value=<%= Adresse %> >

En input-box med værdien "Lars". Hvordan får jeg resten med?

/Kasper

Fra : Jacob V. Jensen

Dato : 01-12-01 10:13

Kasper Okkels wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
> <input type="text" name=Adresse value=<%= Adresse %> >
>
> En input-box med værdien "Lars". Hvordan får jeg resten med?

Hvis du erstatter mellemrummene med &nbsp; der, hvor du opretter variablen
adresse kommer det hele med, også mellemrummene. Hvis du henter værdien fra
formularen, hvor der er indtastet alm. mellemrum kan du lave variablen om
således:
adresse = replace(adresse," ","&nbsp;")

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kasper Okkels

Dato : 02-12-01 08:46

"Jacob V. Jensen" <jacob@giraffen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
fra
> formularen, hvor der er indtastet alm. mellemrum kan du lave variablen om

Det virker helt fint både ved at erstatte " " med "&nbsp;", og ved at sætte
anførelsestegn omkring value=" ... ", som de andre svar har foreslået. Det
sidste føles dog noget nemmere.

Er det speciel god html-skik at undlade at skrive mellemrum, men i stedet
skrive mellemrumskoden?

/Kasper

Fra : Tumlehund

Dato : 02-12-01 09:36

"Kasper Okkels" <kasper@okkels.com> wrote in message
[snip]
> Er det speciel god html-skik at undlade at skrive mellemrum, men i stedet
> skrive mellemrumskoden?

Bestemt ikke! "&nbsp;" bruges kun i det tilfælde, hvor du skal sætte mere
end ét mellerum, f.eks.:
Tumlehunden er kåd

I ovenstående eksempel er du nød til at skrive flg. i din HTML:
Tumlehunden er&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;kåd

Jeg kan faktisk ikke huske om man SKAL bruge anførselstegn (enkelt- eller
dobbelt-pling) til sine attributværdier i HTML, eller om det bare er
anbefalet. Prøv at tjek specifikationen på w3c (jeg tror man skal).

Fra : Jørn Andersen

Dato : 04-12-01 10:22

On Sun, 2 Dec 2001 09:35:55 +0100, "Tumlehund" <patriot@sol.dk> wrote:

>Jeg kan faktisk ikke huske om man SKAL bruge anførselstegn (enkelt- eller
>dobbelt-pling) til sine attributværdier i HTML, eller om det bare er
>anbefalet. Prøv at tjek specifikationen på w3c (jeg tror man skal).

- som siger:
-------
By default, SGML requires that all attribute values be delimited using
either double quotation marks (ASCII decimal 34) or single quotation
marks (ASCII decimal 39). Single quote marks can be included within
the attribute value when the value is delimited by double quote marks,
and vice versa. Authors may also use numeric character references to
represent double quotes (&#34;) and single quotes (&#39;). For double
quotes authors can also use the character entity reference &quot;.

In certain cases, authors may specify the value of an attribute
without any quotation marks. The attribute value may only contain
letters (a-z and A-Z), digits (0-9), hyphens (ASCII decimal 45),
periods (ASCII decimal 46), underscores (ASCII decimal 95), and colons
(ASCII decimal 58). We recommend using quotation marks even when it is
possible to eliminate them.
-------

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen
Brønshøj

Fra : Jacob V. Jensen

Dato : 02-12-01 09:46

> [...]
> sidste føles dog noget nemmere.
>
> Er det speciel god html-skik at undlade at skrive mellemrum, men i stedet

Det tror jeg ikke, men det kan være nødvendigt, hvis du vil lave flere
mellemrum efter hinanden. Browseren forstår nemlig kun det første. Det kan
også være praktisk hvis du vil lave en tabelcelle uden indhold. Men i dit
eksempel må det vist betragtes som lidt af en omvej, må jeg indrømme efter
at have set den oplagte og nemme løsning.

Jacob

Fra : Tumlehund

Dato : 02-12-01 11:26

"Jacob V. Jensen" <jacob@giraffen.dk> wrote in message
> [...]
> eksempel må det vist betragtes som lidt af en omvej, må jeg indrømme efter
> at have set den oplagte og nemme løsning.

Ikke nok med at browseren "kun forstår det første" - det er en del af
HTML-specifikationen, at flere whitespaces (som de kaldes) efter hinanden,
kun skal fortolkes som ét.

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 01-12-01 11:30

> <% Adresse = "Lars Tyndskids Mark 4" %>
> <input type="text" name=Adresse value=<%= Adresse %> >
>
> En input-box med værdien "Lars". Hvordan får jeg resten med?

Det er uhyggeligt nemt når man først ved det
Har selv været der.

Du skal sætte glyffer ( " ) omkring din value.

Altså:
<% Adresse = "Lars Tyndskids Mark 4" %>
<input type="text" name=Adresse value="<%= Adresse %>" >

Hilsen Kasper K

Fra : Rene' Godskesen

Dato : 02-12-01 03:28

"Kasper Okkels" <kasper@okkels.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> <input type="text" name=Adresse value=<%= Adresse %> >
>
> En input-box med værdien "Lars". Hvordan får jeg resten med?

Hej.
Hvis jeg forstår dit problem korrekt, så skulle et par anførselstegn ved
'value' løse problemet...

<input type="text" name=Adresse value="<%= Adresse %>" >

Rene' Godskesen