Pinge uden komponent?
Fra : Martin Kruse

Dato : 30-11-01 21:29

Hej i gruppen!

Kan det lade sig gøre at pinge en anden server for at se om den er oppe uden
brug af komponenter?

--

MK
http://www.msdesign.dk

Fra : Svein Høvik

Dato : 01-12-01 11:42

"Martin Kruse" <martin.kruse@get2net.dk> wrote in message
> Hej i gruppen!
>
> Kan det lade sig gøre at pinge en anden server for at se om den er oppe
> [...]

Det lar seg saktens gjøre, men uten komponent må du ha tilgang til å kjøre
programmer på server. Det er ikke sikkert at din ISP lar deg gjøre dette,
men har du en egen server går det OK. På en standard NT eller W2K boks vil
scriptet kunne se ut som angitt under. Merk: scriptet er ikke spesielt
hurtig, og tar noe ressurser på serveren i det det venter. Men ellers
fungerer det bra. Den siten du skal pinge setter du inn etter filnavnet,
f.eks om du skal pinge www.dr.dk så taster du inn
http://server/script.asp?ping=www.dr.dk . Prøv det evt. live på
http://www.hovik.com/testing/ping.asp?ping=www.dr.dk

Mvh
Svein

<%
strPing = Request.Querystring("Ping")
IF strPing = "" THEN
strPing = "www.hovik.com"
END IF

strTekst = "Vent noen sekunder....."

'kjører en ping fra serveren
dim wsh
set wsh = createobject("WScript.Shell")
'response.write
wsh.run("cmd /c C:\WINNT\system32\ping.exe " & strPing & " > " &
server.mappath("pingresults.txt"))

response.write(strTekst)

on error resume next
response.flush

starttime = now
Do While DateDiff("s",starttime,now) < 5
Loop

Response.write(strTekst)

set wsh = nothing

set filesys = Server.CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
strFilename = server.mappath("pingresults.txt")
set readfile = filesys.OpenTextFile(strfilename, 1, false)
contents = readfile.ReadAll

Fra : Jonathan Stein

Dato : 02-12-01 01:01

"Svein Høvik" wrote:

> På en standard NT eller W2K boks vil
> scriptet kunne se ut som angitt under.

OBS! Dette script indeholder et stort sikkerhedshul. Jeg har sendt Svein en
mail med de nærmere detaljer - jeg sender dem ikke i gruppen før Svein har
fået en chance for at lukke hullet.

M.v.h.

Jonathan

--
Start med PHP, Perl eller JSP uden at omskrive al din gamle ASP-kode.
jsp-hotel.dk tilbyder nu Chili!Soft ASP på alle hoteller.

Fra : Svein Høvik

Dato : 02-12-01 02:11

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> wrote in message

> [...]
> Start med PHP, Perl eller JSP uden at omskrive al din gamle ASP-kode.
> jsp-hotel.dk tilbyder nu Chili!Soft ASP på alle hoteller.

Jonathan har helt rett! Hullet er tettet, og scriptet fjernet. Jeg skriver
på en ny versjon med adgangskontroll etc. Tusen takk for vennlig hjelp!!

Mvh
Svein

Fra : Jonathan Stein

Dato : 02-12-01 14:14

"Svein Høvik" wrote:

> wsh.run("cmd /c C:\WINNT\system32\ping.exe " & strPing & " > " &

Nu har Svein fjernet scriptet, så jeg kan "afsløre", at det var ovenstående
linje, der gav problemet. IP-adressen (strPing) bliver sat direkte på
kommandolinjen, hvilket giver nærmest fri adgang til maskinen. Man kunne
f.eks. angive " | format c: " som IP-adresse.

M.v.h.

Jonathan