Hvad gør en router godt for?
Fra : Anders Jakobsen

Dato : 30-11-01 13:35

Hej.

Jeg har for øjeblikket Pro@cess med skillefilter, modem og router med fire stik
ud (er det en indbygget hub eller hvad?). Jeg overvejer at skifte til en af de
billigere løsninger som Bredbånd eller Oranges produkt. Men de leveres uden
router og det undrer jeg mig lidt over. For hvad skal en router så gøre godt
for:

1) Hvad kan jeg i dag som jeg ikke vil kunne uden en router? Lave lokalt
netværk?

2) Bliver den måde jeg får IP adresse o.lign. på anderledes end i dag (DHCP) ?

3) Hvis jeg vil sætte flere computere på, skal jeg vel bare koble en hub på
modemmet oder was?

--
Posted from cpe.atm0-0-0-176226.0x3ef24471.boanxx4.customer.tele.dk [62.242.68.113]

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 30-11-01 13:42

"Anders Jakobsen" <ajk@mac.com> skrev i en meddelelse
> [...]
en af de
> billigere løsninger som Bredbånd eller Oranges produkt. Men de leveres

Orange' produkt uden router er vist kun beregnet til en PC

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-12-01 10:33

"Anders Jakobsen" <ajk@mac.com> wrote in message
> router og det undrer jeg mig lidt over. For hvad skal en router så gøre
godt
> for:

Routeren sørger for at koble to net sammen. På Pro@ccess har du en statisk
eksterne IP-adresse og nogle DHCP på dit interne net.

> 1) Hvad kan jeg i dag som jeg ikke vil kunne uden en router? Lave lokalt
> netværk?

Det kommer an på hvilken løsning du vælger... BB fås med både DHCP-adresser
og 1 statisk IP. Skal du have en server på skal du anvende 1 statisk IP.
Hvis ikke, så sæt en switch imellem BB-forbindelsen og dine PC'ere... Med 1
statisk IP skal du have enrouter på. Den kan laves på flere måder eller man
kan købe en færdig.
Jeg er ved at skrue en sammen af en Pentium, et floppydrev og 2 ISA netkort.
Der findes en Linux-distribution der hedder Freesco og som er perfekt til
formålet, idet den kan ligge på en floppy. Den kræver 6 MB RAM og jeg kan
pille blæseren fra i PSU. Mao, jeg får en boks der siger nada og som kobler
mit interne 192.168.*.* net sammen med det eksterne BB.

> 2) Bliver den måde jeg får IP adresse o.lign. på anderledes end i dag
(DHCP) ?

Se ovenfor.

> 3) Hvis jeg vil sætte flere computere på, skal jeg vel bare koble en hub

> modemmet oder was?

Se under pkt 1.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Anders Jakobsen

Dato : 04-12-01 20:18

Tak for svarene. De har hjulpet mig lidt nærmere forståelsen af netværks
forunderlige verden . Der er dog lige et par ting:

Jesper G. Poulsen skrev:

> [...]
> statisk IP skal du have enrouter på. Den kan laves på flere måder eller man

I første omgang bliver opsætningen en computer direkte på nettet og meget gerne
med egen IP adresse, så jeg kan komme i kontakt med den udefra. Hvis jeg vælger
en fast IP adresse, vil jeg vel ikke behøve en router, vel?

Andet spørgsmål: Jeg har forsøgt at sætte min computer op som filserver før med
Pro@cess på en router. Jeg fik fat på min IP adresse og søgte efter den via
den, men
kunne ikke finde den. Når jeg koblede en anden computer til routeren og prøvede
med
computerens IP på lokalnettets fandt den den. Sprgsmålet er om jeg egentlig kun
nåede til routeren, da jeg søgte me den globale IP adresse.

--
Posted from cpe.atm0-0-0-176226.0x3ef24471.boanxx4.customer.tele.dk [62.242.68.113]

Fra : Jakob Færch

Dato : 04-12-01 22:01

In article
<801f810c68452720d2d1f3a4cc7e2758.46954@mygate.mailgate.org>,
> [...]

> kun
> nåede til routeren, da jeg søgte me den globale IP adresse.

Det er der nok ikke så meget tvivl om, at du kun gjorde.

/Jakob

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-12-01 00:06

> [...]
vælger
> en fast IP adresse, vil jeg vel ikke behøve en router, vel?

Hvis du kun skal have en maskine på, har du ikke brug for en router. Skal
der mere end en maskine på, skal du sætte en NAT-router op. Dette kan gøres
ved hjælp af en Linux-box eller WinRoute. Glem alt om Sygate og Wingate; det
er halve løsninger.

Fra : Thoimas

Dato : 10-12-01 23:45

hej Ng!
Jeg kan huske noget med en diskotion for et godt stykke tid siden om man
kunne bestille adsl hos tdc uden telefonabb. Men jeg kan ik huske hvad i
fandt ud af.

Mvh Thomas