Baby-alarm - hit eller "shit" ?
Fra : Henrik

Dato : 30-11-01 11:52

Hej NG !

Vi har fået tilbudt en brugt baby-alarm - Fisher Price - til vores kommende
barn.

Er en sådan noget værd ?
Hvad med signal-støj (fjernsyn/mobil/trådløs/andet) ?

Alle kommentarer er velkomne

/Henrik

Fra : Familien Laursen

Dato : 30-11-01 16:27

Hej Henrik!
Fisher Price baby alarmen har vi selv brugt i 7 år (bruger den endnu). Vi
har været meget glade for vores. Der har ingen problemer været med signal
støj. Skulle vi købe en ny, blev det en magen til.
Mvh. Jane

Fra : kevin vilhelmsen

Dato : 01-12-01 10:33

30/11/01 11:52hekre@wmdata.comHenrik

> Hej NG !
>
> Vi har fået tilbudt en brugt baby-alarm - Fisher Price - til vores kommende
> barn.
>
> Er en sådan noget værd ?
Nej, de larmer og forstyrrer.
> Hvad med signal-støj (fjernsyn/mobil/trådløs/andet) ?
Lige præcis.
> Alle kommentarer er velkomne
>
> /Henrik

Vi har en søn på 3 mdr, han står nede i gården og sover 2 gange dagligt, vi
går ned og henter ham. Vi bor på 1 sal, vi bliver bedre og bedre til at
"time" det.
Alamer er generelt ikke til andet end en umiddelbar og ofte falsk
trykhedsfølelse, som ikke hjælper jer til at lære jer selv og barnet at
kende.
Held og lykke
Kevin

Fra : Ceelos

Dato : 01-12-01 13:37

Hej Henrik !

Vi lånte også en baby alarm, men den kom aldrig i brug.
Jeg har af en eller anden årsag altid kunnet "fornemme" hvornår Jakob er
vågen.
Så måske skulle i prøve uden alarm først og stole på at I ved hvornår
"Guldklumpen" er vågen.
Dem jeg var i mødergruppe med havde også babyalarmer, men hvad jeg kunne se
blev de vist mere stressede af at have en alarm, da de hver gang barnet gav
et suk fra sig i søvne, stod med hovdet ude i barnevognen.
Men prøv Jer frem og held og lykke med det.

Jakobs mor.

Fra : Nina Hald

Dato : 02-12-01 00:28

Hej.
Jeg havde stor glæde af min baby-alarm af et mærke jeg har glemt hvad var.
Jeg boede på 2. sal og synes altså at det var lidt for langt væk fra den
sovende skønhed. Jeg hængte en almindelig refleksbrik op på barnevognene,
det sikrede tre ting, 1) at baby blev vant til lyde og ikke blev forskrækket
når en bil startede op 2) at jeg var sikker på at babyalarmen virkede og at
jeg kunne høre baby. ( jeg havde den type alarm der kun sender hvis den
opganger lyd over et vist niveau altså ikke suk og åndedræt, men hoste og
gråd. 3) jeg var også sikker på at hvis guldklumpen blev taget af andre end
mig, eller en kat landede på vognen kunne jeg høre det.

Jeg brugte forøvrigt også babyalarmen hvis jeg var på besøg i
nabolejligheden mens skønheden sov, også da hun blev større.

Venlig hilsen Nina Hald.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 02-12-01 23:38

Henrik says in dk.familie.barn:
> Er en sådan noget værd ?

Vi har haft to babyalarmer. Den første var en Brio Babylistener,
den anden en Super Nova. Vi skiftede primært fordi Brioen ikke
meldte når den mistede forbindelsen mellem sender og modtager og
sekundært fordi den ikke kunne række ordentligt gennem de
betonmure vi har. Vi bruger Super Novaen hver dag.

Vores normale opholdssteder i lejligheden er ikke i nærheden af
vinduet ud til barnevognen. Her giver babyalarmen os frihed til
at være hvor vi har lyst. Den sender kun hvis lyden er højere
end et af os fastsat niveau, så den står ikke og skratter hele
tiden. For os har babyalarmen helt klart været et hit.

Kevins kommentar med tryghedsfølelse er ikke meget forkert, for
det er netop tryghed alarmen handler om. Den har betydet at vi
føler os trygge ved at have vores datter sovende udenfor uden at
vi behøver at kigge ud af vinduet hvert 5. minut.
For vores datter betyder det - forhåbentligt - at hun føler sig
tryg ved at sove udenfor, fordi hun ved at vi kommer med det
samme[1] når hun græder i stedet for 5-10 minutter senere.

Det kræver så at man stoler på babyalarmen, hvilket som sagt var
hovedårsagen til vort skifte. Man kunne selvfølgelig forestille
sig at elektronikken til melding af tabt forbindelse gik i udu,
men det putter jeg i kategori med "Der kan komme en stor hund og
æde det sovende barn, hvis det ligger udenfor" tankerne: Det er
en usandsynlig begivenhed, en risiko vi er villige til at tage.

En anden diskussion er så hvorvidt det er en god ting at være
til rådighed for barnet med det samme, eller om det er bedre de
lærer at der godt kan gå lidt længere tid. Det er sikkert lige
så let at svare på som "Skal barnet vaccineres eller ikke?", "Er
folkeskolen et godt sted for barnet?" eller "Er Teletubbies
fordummende?".

[1] "Med det samme" er her defineret til indenfor et minut.
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>
Far til Frida, 2½ måned.