Batteri til en DELL Latitude C600
Fra : dCine

Dato : 29-11-01 23:38

Jeg har her for 3 uger siden anskaffet mig en DELL Latitude bærbar og
da jeg startede med at bruge den kunne batteriet klare 5 timer og 45
minutter men nu efter jeg har brugt det meget har næsten haft den i
oplader hele tiden, vil den ikke trække mere end 2 timer. Hva gør jeg
galt og hvordan skal jeg få min gamle udnyttelse af batteriet tilbage?

Fra : Uffe Fey

Dato : 30-11-01 00:02

Kunne det tænkes at samme regel gælder, som for mobiltelefoner? Nemlig først
at lade batteriet op når det er afladt.. og jeg mener HELT afladt (dvs. du
skal ikke kunne tænde for den overhovedet). Det forøger levetiden
betydeligt.
Når først batteriet er blevet "mishandlet" er der AFAIK ikke noget at gøre
for at få det på omgangshøjde igen.

Men hey, jeg er ikke bærbar-batteri-geek, så det er bare et gæt :).

/U

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-12-01 19:55

On Fri, 30 Nov 2001 00:02:28 +0100,
Uffe Fey <uffe@idenionNOSPAM.dk> wrote:
> [...]
> at lade batteriet op når det er afladt.. og jeg mener HELT afladt (dvs. du
> skal ikke kunne tænde for den overhovedet). Det forøger levetiden

Dette gælder KUN for NiCd batterier (som ikke længere anvendes).
NiMH / Li ion batterier har ikke disse problemer, og kan slat-lades.

> Når først batteriet er blevet "mishandlet" er der AFAIK ikke noget at gøre
> for at få det på omgangshøjde igen.

Hvis den bærbare er kontrueret korrekt, så kan den ikke ødelægge
batteriet.
> "dCine" <d-cine@email.com> wrote in message

Mit bud er, at du anvender maskinen anderledes. F.eks. vil en kørende
harddisk virkeligt skære ned på batterilevetiden. Det samme vil
programmer i f.eks. baggrunden, eller tunge programmer.

Hvis jeg på min Inspiron 8000 spiller computerspil, så har jeg en
batterilevetid på ca. 1.5 time. Til e-mail, tekstbehanling etc er
batterilevetiden minimum det dobbelte.