Secure FTP-server
Fra : Morten

Dato : 29-11-01 19:32

Da jeg bruger min bærbare computer på et 802.11b-WLAN skal jeg bruge
en FTP-klient til Windows som kører med krypteret password.

Jeg bruger normalt Windows Commander til FTP, så det ville være
optimalt hvis dette program kunne bruges - bare med en eller anden
for for speciel feature. Men andre programmer er også fint.

Nogen gode erfaringer?

--
Morten

Fra : Karsten H.

Dato : 29-11-01 21:48

Thus spake Morten in news:Xns9168C6CB99B0Dm0rtennospamdk@ovi.dk:

> [...]
> optimalt hvis dette program kunne bruges - bare med en eller anden
> for for speciel feature. Men andre programmer er også fint.

Du kan køre den igennem en SSH-tunnel. (Vil jeg mene)

Men var jeg dig, og er det en *ix i den anden ende ville jeg nok skifte til
scp hvis det er muligt. (Søg på winscp2 på google)

Ftp er en skidt ting på mange måder.

--
Karsten H. (Public PGP key at www.egotrip.dk/pgp.php)
Som har skrevet delen før @ baglæns for at narre fjenden i Aalborg.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 29-11-01 22:15

Karsten H. wrote:

> [...]
>
> Men var jeg dig, og er det en *ix i den anden ende ville jeg nok skifte til
> scp hvis det er muligt. (Søg på winscp2 på google)

Ja, der er meget skidt at sige om ftp. Det er for det første ikke
særlig sikkert. Desuden bruger en ftp overførsel to TCP forbindelser,
hvilket gør det vanskeligt at bruge igennem en firewall. Jeg har
ikke selv haft meget held med at køre ftp gennem en ssh-tunnel,
formentlig på grund af den ekstra TCP forbindelse. Alle normale TCP
basserede klient server protokoler fungerer fint igennem en ssh-
tunnel.

Jeg bruger altid selv scp, alternativt kan man bruge sftp, som også
kører igennem en ssh forbindelse. Jeg har kun set ssh servere på
Unix og lignende systemer, men der findes et hav af ssh klienter
til andre systemer.

--
Kasper Dupont

Fra : Troels Larsen

Dato : 29-11-01 22:44

http://www.ssh.com sælger en ssh server for windows

næsten samme firma
http://www.europe.f-secure.com/products/ssh/server/

Der findes vist også en OpenSource version et eller andet sted?

Masser af klienter her:
http://www.openssh.com/windows.html

Hvis det var

Fra : Karsten H.

Dato : 29-11-01 23:12

Thus spake Troels Larsen in

> Der findes vist også en OpenSource version et eller andet sted?

OpenSSH er portet til Windows som en del af cygwin.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-12-01 23:53

On Thu, 29 Nov 2001 22:44:04 +0100,
Troels Larsen <troels@illuminati.dk> wrote:
> http://www.ssh.com sælger en ssh server for windows

Jeg har OpenSSH kørende som server under CygWin på Windows.
Det er en Windows service.

Jeg bruger normalt scp til filkopiering, men sftp er også
en mulighed.

Fra : Morten

Dato : 30-11-01 00:13

Kasper Dupont skrev:

> [...]
> også kører igennem en ssh forbindelse. Jeg har kun set ssh
> servere på Unix og lignende systemer, men der findes et hav af

Jeg kan godt nok ikke få den til at connecte til en server!

Jeg ville tro at kommandoen var "pscp username@domain" men det virker
slet ikke. Heller ikke afarter heraf .

--
Morten

Fra : Morten

Dato : 30-11-01 00:09

Karsten H. skrev:

> Du kan køre den igennem en SSH-tunnel. (Vil jeg mene)
>
> Men var jeg dig, og er det en *ix i den anden ende ville jeg nok
> skifte til scp hvis det er muligt. (Søg på winscp2 på google)

Har prøvet WinSCP2 og det virker helt fint (Norton Commander klon).

Og så kommer det dumme spørgsmål: Hvor sikkert er det? Ligeså sikkert
som putty er? For så er det fint nok til mig.

(Tak for alle svarene)

--
Morten

Fra : Jacob Atzen

Dato : 30-11-01 11:18

Morten <m0rtenNOSPAM@nospam.dk> writes:

> Og så kommer det dumme spørgsmål: Hvor sikkert er det? Ligeså sikkert
> som putty er? For så er det fint nok til mig.

Putty er bare en klient. Den er ikke mere eller mindre sikker end de
protokoller den benytter (såfremt den er programmeret ordentligt).
Så vidt jeg ved kan putty både bruges til telnet (usikkert) og ssh
(mere sikkert).

scp/sftp er "en del af" ssh og til OpenSSH serveren medfølger de som
default. Personligt anser jeg dem for værende sikre nok til at
benytte over nettet.

Med venlig hilsen
- Jacob Atzen

Fra : Niels Callesøe

Dato : 30-11-01 01:49

Morten wrote in <news:Xns9168C6CB99B0Dm0rtennospamdk@ovi.dk>:

> [...]
> optimalt hvis dette program kunne bruges - bare med en eller anden
> for for speciel feature. Men andre programmer er også fint.

Et alternativ til SSH-forslagene kunne være Zebedee[1]. Det er netop
tænkt til at beskytte bl.a. ftp-trafik. Hvis du er rigtig heldig, kan
du måske oven i købet får lidt ekstra performance ud af det, da Zebedee
kan anvende compression på sin(e) secure tunnel(s).

NB: Jeg har ikke selv nogen erfaring med programmet.

[1]: http://www.winton.org.uk/zebedee/

--
Niels Callesøe - nørd light @work
"Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke TDC Internet"

Fra : Kasper Dupont

Dato : 30-11-01 07:53

Niels Callesøe wrote:

> [...]
> du måske oven i købet får lidt ekstra performance ud af det, da Zebedee
> kan anvende compression på sin(e) secure tunnel(s).

SSH kan da så sandelig også komprimere sin kommunikation.

--
Kasper Dupont

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 03-12-01 00:24

Kasper Dupont wrote:

> SSH kan da så sandelig også komprimere sin kommunikation.

Ligeledes med ftp :)

Fra : Niels Callesøe

Dato : 03-12-01 16:15

Kasper Dupont wrote in <news:3C072CCD.2781@daimi.au.dk>:

> [...]
[snip]
> SSH kan da så sandelig også komprimere sin kommunikation.

Jeg er næsten helt sikker på, at jeg ikke udtalte mig det mindste om
hvad SSH kan og ikke kan. Jeg angav et alternativ og talte lidt om det.