Findes UR-tiden på nettet ?
Fra : Carl Munk

Dato : 29-11-01 17:22

Hvor er stedet som opdatere ens PC-ur ?
på dansk tak
eller skal jeg selv taste det ind ?

vh
carl

Fra : René Jensen

Dato : 29-11-01 17:36

Carl Munk wrote:
> Hvor er stedet som opdatere ens PC-ur ?
> på dansk tak
> eller skal jeg selv taste det ind ?

Dobbelt-klik på uret nede i system-tray, herfra vil der komme en dialog
box op med mulighed for at indstille dato og tid.

--
Med venlig hilsen,
René Jensen

Once a upon a time a wise man said to me:
"I consider Windows like I consider bad weather ... I accept it and hope
for something better"

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 29-11-01 17:38

Carl Munk wrote:

> Hvor er stedet som opdatere ens PC-ur ?

Der er masser af steder på nettet hvor man med det rigtige program kan
aflæse klokken og få stillet PC'ens ur præcist. Personligt er jeg ret
glad for programmet AboutTime, men der er også andre som kan det samme.

> på dansk tak
> eller skal jeg selv taste det ind ?

Ikke hvis du installere AboutTime

Udover at det er lettere så er fordelen at ens ur altid er korrekt,
sådan da, og det betyder at evt. log filer fra ens firewall er langt
mere værd hvis der en dag bliver behov for at dokumentere en hackers
forsøg på indbrud.

Mvh

Bruno

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 29-11-01 19:44

<iddqd@worldonline.dk> wrote in message

> Der er masser af steder på nettet hvor man med det rigtige program kan
> aflæse klokken og få stillet PC'ens ur præcist. Personligt er jeg ret
> glad for programmet AboutTime, men der er også andre som kan det samme.

Jeg har også brugt AboutTime
http://www.arachnoid.com/abouttime/ der er enkel og ligetil, men er nu
skiftet til NetTime
http://sourceforge.net/projects/nettime/ da jeg kan køre det som en service
i Win2000.

- Lars

Fra : Lars Møllebjerg

Dato : 29-11-01 19:29

"Carl Munk" <carl@munk.dk> wrote in message
> Hvor er stedet som opdatere ens PC-ur ?
> på dansk tak
> eller skal jeg selv taste det ind ?

Du har brug for en NTP klient. Der er en del der kan downloades, men kører
du et ordentlig OS som for eksempel 2K/XP er det indbygget (og kører som en
service, ikke som et latterligt GUI program). Prøv at skrive "NET HELP TIME"
i en DOS box. Det er /SETSNTP der er interessant. Til Linux er der også
muligheder (søg på NTP på google).

Til Windows 9x/ME har jeg kun set GUI applikationer, men det kan godt være
der er noget ordentlig.

Alle internetudbydere med respekt for sig selv har en server du kan bruge -
prøv "ntp.<udbyder>.dk".

/Lars

Fra : Henrik Dissing

Dato : 29-11-01 20:00

On Thu, 29 Nov 2001 19:28:42 +0100, Lars Møllebjerg wrote:

> [...]
> i en DOS box. Det er /SETSNTP der er interessant. Til Linux er der også

Jeg kører W2K, men jeg har aldrig fået det til at virke. Her er hvad jeg
gør:

D:\>net time /setsntp:ntp.inet.tele.dk
The command completed successfully.

D:\>net time /querysntp
The current SNTP value is: ntp.inet.tele.dk
The command completed successfully.

D:\>net time /set
Could not locate a time-server.
More help is available by typing NET HELPMSG 3912.

D:\>net time
Could not locate a time-server.
More help is available by typing NET HELPMSG 3912.

D:\>net helpmsg 3912
Could not locate a time-server.

Jeg ved at ntp.inet.tele.dk supporterer sntp, for jeg kan godt få det til at
virke med AboutTime. Kan problemet skyldes at jeg sidder bag en router?

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : Lars Møllebjerg

Dato : 29-11-01 21:53

"Henrik Dissing" <hendis@tdcadsl.dk> wrote in message
> On Thu, 29 Nov 2001 19:28:42 +0100, Lars Møllebjerg wrote:
> Jeg kører W2K, men jeg har aldrig fået det til at virke. Her er hvad jeg
> [...]
Fint nok...

> D:\>net time /querysntp
> The current SNTP value is: ntp.inet.tele.dk
> The command completed successfully.
Stadig fint....

> D:\>net time /set
> Could not locate a time-server.
> More help is available by typing NET HELPMSG 3912.
Nope - dette leder altid efter en domain controller tiden kan hentes fra -
ikke en NTP server.
[snip]

> Jeg ved at ntp.inet.tele.dk supporterer sntp, for jeg kan godt få det til
at
> virke med AboutTime. Kan problemet skyldes at jeg sidder bag en router?
Jeg sidder selv bag en router med en ADSL forbindelse - så længe den lukker
NTP traffik igennem (kan ikke lige huske porten, men den gør det sikkert med
mindre du har lukket for ekstra porte) virker det fint.

For at teste dit setup, prøv at stille uret 10 minutter forkert (hvis du kan
finde ud af hvad det er uden at have NTP kørende, men tekst tv plejer at
have _nogenlunde_ styr på tiden). :)

Gå nu ind og genstart den service der hedder "Windows Time". Uret skulle nu
springe på plads når servicen genstarter.
Det kan også ske før du genstarter servicen - den vil regelmæssigt justere
uret - genstart af servicen sikrer bare at du ikke behøver vente.

/Lars

Fra : Henrik Dissing

Dato : 30-11-01 00:25

On Thu, 29 Nov 2001 21:52:33 +0100, Lars Møllebjerg wrote:

> [...]
> Det kan også ske før du genstarter servicen - den vil regelmæssigt justere
> uret - genstart af servicen sikrer bare at du ikke behøver vente.

Herligt, det virker jo! Jeg skulle blot ind og sætte "StartUp Type" til
"Automatic" i stedet for "Manual".

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : Carl Munk

Dato : 30-11-01 00:26

Til dem der svarede på mit spm.
Her svaret fra TDC.....
Siden kan ikke vises
Der er problemer med den side, du prøver at åbne, og den kan ikke vises.

Prøv følgende:

Åbn hjemmesiden ntp.inet.tele.dk, og søg efter hyperlinks, der fører til de
ønskede oplysninger.
Klik på knappen Opdater, eller prøv igen senere.
###########################

Så jeg må selv indstille uret på gammeldags facon, de 2 adresser i uret virker
heller ikke

vh
cm

--
Posted from mail.ggk.dk [131.165.161.237]

Fra : Henrik Dissing

Dato : 30-11-01 19:48

On Thu, 29 Nov 2001 23:26:08 +0000 (UTC), Carl Munk wrote:

> [...]
>
> Så jeg må selv indstille uret på gammeldags facon, de 2 adresser i uret virker

Prøv at læse svarene igen. Du kan ikke bare bruge din web browser.

Venlig hilsen
Henrik Dissing