Ondt i halsen virus eller?
Fra : m.y

Dato : 29-11-01 15:55

Når man har ondt i halsen, hvordan kan en læge bare ved at kigge med lys ned
i halsen og trykke en på halsen for at mærke kirtlerne, vide om det er en
virus eller ej som skyldes det gør ondt i halsen? Hvad er forskellen på
behandlingen hvis det skyldes virus eller andet? Hvis det ikke skyldes
virus, hvad skyldes det så? Det virker snart som om alle læger siger det er
virus når man bliver undersøgt for hvad som helst. Det er da også kun
glædeligt om man ikke er alvorligt syg, men det er da underligt det altid
bare skyldes virus eller er det meget almindeligt?

Fra : /arcana

Dato : 30-11-01 13:11

"m.y" <Zarh@ofir.dk> wrote in message

> [...]
> i halsen og trykke en på halsen for at mærke kirtlerne, vide om det er en
> virus eller ej som skyldes det gør ondt i halsen? Hvad er forskellen på

"Halsbetændelse" er i langt de fleste tilfælde en lettere virusinfektion.

> behandlingen hvis det skyldes virus eller andet? Hvis det ikke skyldes

Hvis det ikke skyldes virus, skyldes det bakterier. Dette er en meget
alvorligere sag, og behandles med antibiotika (som iøvrigt ikke virker på
virusinfektioner).

Meget almindeligt.

/arcana

Fra : m.y

Dato : 30-11-01 21:07

Nu kan man bare se der er hvidt i halsen lige bag mandlen i højre side, så
er mit spørgsmål her en fredagaften (typisk en weekend), kan man forvente
det kan gå over af sig selv uden penicillin eller er jeg nød til at gå den
tunge gang til lægevagten? Jeg håber på hurtigt svar hvis nogen ved noget om
det ellers, da det jo går en lidt på, det er jo kedeligt sådan noget ikke
bliver opdaget når man var til lægen i går. Det jeg mener, han skulle måske
have podet og ikke bare sådan uden videre påstået det var en virus og intet
kunne gøres.