Fjernelse af bundmaling
Fra : Erik Andersen

Dato : 28-11-01 19:24

Jeg overvejer at fjerne bundmalingen ved hjælp af brun sæbe. I den
forbindelse vil jeg gerne høre, om der er nogen, der har prøvet denne
metode. Hvor tykt et lag skal der smøres på? Hvilket redskab anvendes bedst
til påsmøringen? Gode råd og tips modtages gerne.

På forhånd tak.

Erik Andersen
Mermaid 315

Fra : Helle Skoett

Dato : 29-11-01 01:37

Hej Erik.
En kollega i min sejlklub prøvede det for et par sæsoner siden. Og det
virkede ganske fint. Han smurte et tyndt lag på med en børste, klaskede
vitawrap udenpå, og lod det sidde i et døgn. Han skrabede det af og gentog
processen, og tog så resten med en skraber. For nogle år siden tog min
kæreste og jeg selv lak af en 47 fods træbåd - men vi brugte noget
superbums-agtigt, som vi købte i en ordentlig spand hos en lille virksomhed
i det nu hedengangne Tuborg-havn område. (Kan desværre ikke på stående fod
huske navnet på hverken produktet eller firmaet) Det er sådan noget til
industribrug. Og det var supergodt. Det nappede adskillige lag lak ad
gangen, som klaskede ned på gulvet i dynger - det gled simpelthen af. Hvis
du vil have sådan noget, er jeg sikker på, at du kan lokke en sælgers navn
ud af et lakerings-firma...
Prøv til en start med brun sæbe - men hvis det er helt håbløst, kan du prøve
superbumsen - nu ved du i hvert fald, at det findes.
God vind
Helle S

Fra : Erik Andersen

Dato : 29-11-01 08:57

Hej Helle S
Mange tak for dit hurtige svar. Jeg kan oplyse, at jeg allerede har pøvet at
påføre et tykt lag brun sæbe på et mindre område af båden. Det sad på i 3
dage, hvorefter en stor del af de mange bundlag forsvandt. Det forsvandt dog
ikke alt sammen, så jeg vil gentage processen, og afprøve dit forslag med et
tyndt lag brun sæbe påført med en børste. Dit andet forslag med et
superbums-agtigt materiale, tør jeg ikke afprøve. Det lyser lidt for
"kradsbørstigt" til glasfiber i mine ører.

Du ønskes også god vind.

Erik Andersen

Fra : Jan O

Dato : 02-12-01 13:29

Hej Erik,

Du må meget gerne opdatere siden her med de erfaringer du gør dig med
fjernelse af bundmaling med brun sæbe.

Og hvordan behandles bunden når al den gamle maling er fjernet og man er
helt inde ved gelcoaten. Er det da bare at smøre et nyt lag bundmaling på?

Mvh Jan