At sætte FTP'en op under BSD, hvordan ?
Fra : Rune Klausen

Dato : 28-11-01 16:16

Jeg synes ikke jeg ´kan finde nogle steder man kan læse om opsætningen af
FTPd som kører på FreeBSD

-Rune

Fra : supermand

Dato : 28-11-01 18:10

"Rune Klausen" <rune.klausen@paradis.dk> mumlede noget i

> Jeg synes ikke jeg ´kan finde nogle steder man kan læse om opsætningen af
> FTPd som kører på FreeBSD

wuhuh det kunne jeg. man ftpd ...

Fra : Rune Klausen

Dato : 28-11-01 19:02

"supermand" <kal-el@metropol.is.invalid> wrote in message
> "Rune Klausen" <rune.klausen@paradis.dk> mumlede noget i

> wuhuh det kunne jeg. man ftpd ...

synes ikke rigtig den indeholder nok info til at jeg kan finde udaf at lave
at alle bruger starte i samme folder, osv... ,

-Rune

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 28-11-01 19:26

On Wed, 28 Nov 2001 19:01:51 +0100, Rune Klausen wrote:

> af

> synes ikke rigtig den indeholder nok info til at jeg kan finde udaf at lave
> at alle bruger starte i samme folder, osv... ,

Vil du chroot'e brugerne til deres homedir? (det står beskrevet på
man-siden)

--
Michael Lyngbøl -- Opinions are mine[TM];
CBR 600F

Fra : Rune Klausen

Dato : 28-11-01 19:27

"Michael Lyngbøl" <lyngbol@c.dk> wrote in message

> Vil du chroot'e brugerne til deres homedir? (det står beskrevet på
> man-siden)

jeg har lige kastet en 12GB disk i systemet, og så mountet den til /FTP
så vil jeg gerne have at de starter der, samt at de kan skrive til
/FTP/upload

Jeg vil så lige kigge efter noget info om chroot(som jeg ikke ved hvad er)
rundt omkring

-Rune

Fra : Rune Klausen

Dato : 28-11-01 19:35

"Rune Klausen" <rune.klausen@paradis.dk> wrote in message

> Jeg vil så lige kigge efter noget info om chroot(som jeg ikke ved hvad er)
> rundt omkring

nu har jeg så fundet ud af det..

Change root

hvad skriver jeg så, for

chroot /FTP usr virker ikke

brugeren per vil gerne have home i /FTP

chroot /FTP per

hvad mangler jeg ?

-Rune

Fra : supermand

Dato : 28-11-01 19:43

> hvad mangler jeg ?

Du læste vist ikke den man side ordentligt. prøv 'vipw' - og ret hans
homedir der?

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 28-11-01 19:48

On Wed, 28 Nov 2001 19:27:00 +0100, Rune Klausen wrote:

> lave

> jeg har lige kastet en 12GB disk i systemet, og så mountet den til /FTP
> så vil jeg gerne have at de starter der, samt at de kan skrive til
> /FTP/upload

Så sæt brugeren homedir til /FTP, kan gøres vha. vipw(8), chsh(1), pw(8)
eller lign.

Giv brugeren rettigheder til at skrive i /FTP/upload (fx. vha. en
usergroup)

Fra : supermand

Dato : 28-11-01 19:33

[ftpd]
> synes ikke rigtig den indeholder nok info til at jeg kan finde udaf at
> lave at alle bruger starte i samme folder, osv... ,

Hvorfor skulle du ønske det? og hvad mener du med 'osv' ? det ville spare
meget tid hvis du satte dig ned og lavede en struktureret
problemformulering.

Hvis formålet med at give alle brugerne samme homedir er at køre f.eks en
warezserver eller noget i den stil, så tag et kig på www.glftpd.com - meget
federe end bsd's default ftpd.

ellers vil jeg tro kunne du kigge på vipw, og lave noget i retning af

ftpburger1:sIFvKSL9m3pmY:1020:1020::0:0:ftp
burger:/home/ftpburgers:/nonexistent
ftpburger2:sIFvKSL9m3pmY:1021:1021::0:0:ftp
burger:/home/ftpburgers:/nonexistent
ftpburger2:sIFvKSL9m3pmY:1022:1022::0:0:ftp
burger:/home/ftpburgers:/nonexistent

naturligvis tilrettet egne behov.

Fra : Rune Klausen

Dato : 28-11-01 23:20

> Hvis formålet med at give alle brugerne samme homedir er at køre f.eks en
> warezserver eller noget i den stil, så tag et kig på www.glftpd.com -
meget
> federe end bsd's default ftpd.

Den er jo faktisk lidt af et hit :)

-Rune

Fra : supermand

Dato : 28-11-01 23:26

> Den er jo faktisk lidt af et hit :)

Til warezserver er den uovertruffen, der er en masse fede features i den
som zipscript/sfv checker/irc bot etc. etc. Man skal dog være opmærksom på
at den stadig er beta, de skriver 'Disclaimer:
This is a work in progress....so this means there are bugs. If you choose
to use this ftpd you are considered "beta testing". If it fucks up your
site or you are pissed that something doesn't work right, it was your
choice to use it. You have been warned.' .. men den har fungeret fint for
mig :)